Lastträna häst, gå in i transporten själv?

impulsbruden

Trådstartare
Har mitt 6åriga sto som är en blandning av tinker och varmblod. Rider western på henne. Hon är väldigt snäll men känslig och har inte varit runt transporter så mycket när hon var yngre (vilket är lite jobbigt nu)...
Vi har tränat snart i ett halvår på ett stall som man måste köra henne till, visst, hon kommer in i transporten och hon kommer fram, men vill ju ha en lugn häst som helst, helst, helst går in själv.
Vårat sätt att få in henne i transporten: Jag går framför, när hon stannar lyfter vi två linor (en på vardera sida) och hon klampar in.
Jag har hört talas om att man kan lägga hästen på en volt och lära dem att gå framför en, vilket till sist gör att de går in själva?

(min häst är väldigt "ledarberoende", märks när man är ute i skogen och så, gillar inte att gå först förbi läskiga saker osv.)

Några tips??? :confused:
 
Sv: Lastträna häst, gå in i transporten själv?

Jag började med att lära min häst att bli "skickad" utan transport, skickade ut henne på en volt, eller rakt fram att gå före då jag går snett bakom. Sen la jag upp bommar på backen som jag skickade henne igenom, sen höjde jag bommarna såhär http://www.youtube.com/watch?v=av-utV3JRwg&list=UUc7Ja8elvgtKn4MsmICQLTA&index=28&feature=plcp , tränar även att backa, så kör lite jojjo lek innan jag känner att hästen är helt trygg, så att du backar hästen innan den kommer på att backa själv. Sen när hästen blir trygg med det här kan man kanske vara kreativ och lägga något på marken som låter likt en transport då hästen går igenom, och sen när det funkar lägga något mindre läskigt som tak, osv trappa upp på det viset?
 
Sv: Lastträna häst, gå in i transporten själv?

När jag lärde min häst att gå in själv i transporten satte jag en longeringslina i grimman, gick in i transporten och la linan över bommen och gick ut igen med andra änden av linan. Ställde mig sedan bredvid rampen och hästen framför rampen sträckte sedan linan och petade lite på hästens rumpa med långpisken samtidigt som jag höll linan spänd...och hästen går in. Numera behöver jag inte lina och pisken, hon går in bara man ställer henne framför. :laugh:
 
Sv: Lastträna häst, gå in i transporten själv?

min häst tycker att mitt släp är för litet för att hon ska få plats om jag går före :/. har snott Tobbe Larssons metod fast jag står utanför transporten. huvudet rakt mot transporten, knacka med dressyrspö på rumpan och så fort hästen går framåt= beröm och inget knackande. har hästen i longerlina också för att kunna ge tillräckligt med eftergift fram.

har kommit så långt som att jag nu kan få in alla hovarna i transporten och hästen kan stå där inne och äta hö en bra stund innan jag backar ut henne.
men fortfarande så går hon inte de sista 2 dm fram så jag kan stänga bommen :( och knackar jag mer när hon är inne med alla benen så backar hon ut.


jag började inskicknings träningen med att lägga ett spår av godis och morötter i släpet, stå utanför med pisken, peka på rumpan och säga "gå in". = hästen gick in en bit för godiset och "gå in" betydde godis och beröm ^_^. nu så har jag bara ett hösegel framme men det är lika mycket beröm som godiset, samt att hon nu han ha frambommen stängd då hon inte går med huvudet nere vid golvet och letar godis. utan tar upp huvudet för att äta hö och se ut genom fönstret.

innan så fick man använda longerlina bakom rumpan för att få in hästen, hon sparkade och kastade sig hela tiden och det tog minst en kvart att lasta henne. så jag är nöjd med min inskicknings metod ^_^
 
Sv: Lastträna häst, gå in i transporten själv?

Jag lär alla mina hästar att bli inskickade i olika saker inklusive transporten. Brukar börja med att de ska före mig i dörrhål till exempel sen så ska de även kunna kliva upp på saker och ting innan jag ens försöker med transporten. Gör ingen stor sak av det helt enkelt utan det är bara en till vanlig inskickning som vi gör varje dag flera gånger om dagen.
 
Sv: Lastträna häst, gå in i transporten själv?

Håller med Fjordtokan! Öva varje dag på olika ställen, tex in i boxen, in genom dörren osv. Jag börjar alltid med mina kunders hästar i paddocken o skickar dem mellan tex en kona o staketet. Sedan kör man i boxen t.ex o till sist in i transporten. I början kan man gå med en bit in på andra sidan mellanväggen, sedan kortare o kortare bit o till sist står man på lemmen o ber dem gå in. Tryggt o bra sätt att lasta hästar om du frågar mig :-)
 
Sv: Lastträna häst, gå in i transporten själv?

Tyvärr kan vi inte ge några vettiga råd utan att ha fått se en bra bild av hästen.


:p
/Skuggi, som har en ung tinker/vbl/hbl-korsning och som gärna vill se andra vuxna av samma blandning...:angel:
 
Sv: Lastträna häst, gå in i transporten själv?

Att lära hästen att Gå in på olika ställen är klokt.

en uppfödare gjorde en ramp till stalltröskeln. det är ofta rampen som är otäck o sen "lådan" förstås.

jag följer alltid med unga hästar inna de får gå in själva- så de inte trampar av luckan o kanske gör illa sig o därmed får en dålig vibb av släpet. De funkar ju så:grin:

Jag ger dem oxå ordinarie måltiden där några ggr o sen är det klart.
 
Sv: Lastträna häst, gå in i transporten själv?

Gjorde också som fjordtokan.
Tränade på att skicka ut och kalla in på volt och sen fick han gå före genom dörrar, över presenningar osv.
När vi tog fram transporten så gick han in själv på första försöket! :)
Sen är det en bra idé att låta dem äta något gott där en stund så de inte förknippar den med stress.

Nu dras min pålle mot varenda transport han ser. Om jag rider i ridhuset, släpper tyglarna och transporten står där för att någon har tränat, så går han rakt mot den och in i den med mig på. :grin:
 
Sv: Lastträna häst, gå in i transporten själv?

vad i hela friden har hästens utseende med saken att göra?
 
Sv: Lastträna häst, gå in i transporten själv?

Jag tänkte att min :angel:-gubbe gjorde det klart att jag skojade?

TS hade redan fått bra svar, så jag hade inget att tillägga i sakfrågan.
 
Sv: Lastträna häst, gå in i transporten själv?

Men det vet väl alla att fläckiga och korsningar tänker på ett heeelt annat sätt än renrasiga solidfärgade...;);):angel::angel::rofl:
 
Sv: Lastträna häst, gå in i transporten själv?

Jag har alltid en IKEA-påse full med godis = äpplen och morötter längst in i transporten. Det tar några gånger sedan brukar mina hästar traska glatt in i transporten. De tycker det är roligt att åka på träning!

Sedan är det viktigt hur man kör. Det bästa är att verkligen överdriva och köra riktigt försiktigt i kurvor och inbromsningar.
 
Sv: Lastträna häst, gå in i transporten själv?

Jag har lärt mina unghästar att först gå in när jag leder dem in och sedan har jag gått in bredvid dem och därefter så har jag gått in snett efter dem och snabbt backat ut igen när de varit på väg in, tillslut kan man stanna på luckan och de går bara in.
 
Sv: Lastträna häst, gå in i transporten själv?

Började lasta min häst själv för bara ett par veckor sedan, men hade väl tur och det gick väldigt enkelt, la grimskaftet över halsen på henne, tog tag i grimman och följde med upp på rampen och bad henne sedan fortsätta in utan mig och det har funkat varje gång efter det, utom en gång då hon backade ur igen, men då kunde jag lätt ta tag i grimskaftet så hon inte kunde sticka och börja om. Kan tyvärr inte ge tips på om hästen är svår att lasta......
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 678
Senast: Svartkatt
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 589
Senast: MiniLi
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp