Lasttips till 9-mån vmblshingst!

Sv: Lasttips till 9-mån vmblshingst!

Hej!
Tar sista bästa svar och svarar på..

Tack för alla svar. Ja, det finns sannerligen många ideér om hur man skall gå till väga. Hästen är inte lasttränad för det har helt enkelt kommit annat emellan. Min förhoppning är väl att det ska gå bra ändå. Gott om tid ska jag ha iallafall. Liksom Martha har jag höga tankar om varmblodet och hoppas att han ska knalla på :smirk: .

Dock vill jag påstå att om han vill krångla är det inget man bara lyfter på eftersom han är ett litet föl på 9 månader. Han är stor, kraftig och reslig.. :o

Ska berätta hur det gick :bow:

Humelibumlan skrev:
Hjärntvätt är ett ord som ploppar upp? :angel:

Mindre hjärntvätt än att sitta o gnugga på en volt på ridplan!

De som ringer mej och ber om hjälp med lastträning är oftast de som använt din metod, MUTOR ! Ett grundläggande fel i hanteringen av din häst!

Äh en 9 månaders lyfter man, kom igen när han är 5 år och inte har det minsta lust att sammarbeta... Men även de går att lyfta in om man vill bli av med dem tillräckligt mycket... ;)

Jag jobbade på ett större stuteri där vi dagligen under sommaren fick höra att hästar var omöjliga att lasta och det var en enda som vi kunde hålla med att det var problem med...
Men den hästen hade blivit utsatt för så kallad lastträning och la sig platt på marken när hon såg transporten och hyperventilerade... Men tillslut gick hon in, men med henne var det bara att vänta ut och visa att ingen tänkte göra henne det minsta illa. Vi hann även med att fika två gånger på lämmen men det var det värt för efter det så hade de inga problem. Det var en ny ägare som hade köpte henne då de tidigare ägarna hävdade att hon var dum i huvudet och helt omöjlig att hantera...

Bill skrev:
Mindre hjärntvätt än att sitta o gnugga på en volt på ridplan!
Vet ingen som gnuggar runt på en volt i flera timmar per dag?
Och skulle det vara riktat mot mig, så vill jag bara påpeka att jag aldrig rider på varken volt eller plan?

Bill skrev:
De som ringer mej och ber om hjälp med lastträning är oftast de som använt din metod, MUTOR ! Ett grundläggande fel i hanteringen av din häst!
Hur ofta får du rycka ut?

Senast ändrad:

Mycket bra förslag!! :bow:

Så många som tjatar om lastträning..och gör det hela värre.
Vi har ALDRIG lastränat och vi har aldrig problem..

Här knallar pållarna in i buren med samma inställning som om dom går in i en box.

AM

probrebly ofta :angel:

ett problem blir aldrig större än man gör det till....jag skulle aldrig lästträna en häst och har aldrig behövt gjort det...förväntar man sig att hästen skall gå på ...så gör den det. Ibland kan det ta en stund, men det är bara att vänta ut, det skall inte vara mer traumatiskt att gå in i en finka än vad det är att gå in i en box...oh det är det inte heller...

och jag har fått hjälpa till med "omöjliga" hästar...det har alltid varit ridhästar...den längsta tiden det tagit har varit ca 30 minuter..och den hästen var "omöjlig"..gången efter tog det en kvart, efter det så tog det 5 minuter och efter det så gick den bara in...OBS alla dessa ggr skulle hästen nånstans och det var inte fråga om att träna...utan att gå på för man skulle till hingsten......sista gången så lastade ägaren helt själv och hon ser nog fortfarande ut som en fågelholk :rofl:

Tror också att många stirrar hästen i ögonen..
Vi tar bara unghästen i grimman och grimskaft och går.
Tittar aldrig bakåt på den.

Ofta ser man strejkande hästar strax nedanför luckan och hysterisk ägare i släpet som glor på sin strejkande häst.. :angel:
AM

Jag tror det är så mycket enklare med en ung individ som aldrig hunnit få några dåliga erfarenheter av lastningar, att lasta på och åka lugnt och försiktigt. Har man bara tålamod och gott om tid så går det som en dans oavsett ras.

Körde så sent som igår två unghingstar, hbl, på 11 månader och efter att vi backat upp mot stallet så var det bara att leda in dem bägge två och stänga för och åka direkt. Avlastningen gick lika lugnt och fint, inga problem alls.

Körde iväg med min unghäst på löshoppning idag. Förra gången var tredje i hennes liv som hon åkte ensammen, men hon gick lika snällt på både när vi skulle iväg och när vi sen skulle åka hem. Vid hemresan stod jag helt själv med henne utanför ridhuset och hon gick snällt på utan problem, inte en människa inom syn eller hörhåll. När vi kom hem gick jag av gammal vana in och släppte henne helt innan jag fällde lämmen och tog bort bommen, gick sen in och hon backade lugnt och försiktigt ut.

När de är små är de lätta, har inga förutfattade meningar eller dåliga erfarenheter. Det hinner de tyvärr skaffa sig sedan mha alla som ska ge dem himmel och/eller helvete för att kliva på. :devil: Gör man ingen affär av det eller skapar ett problem som inte finns, så är det ju bara att gå.

..och problemen sitter allt som oftast i huvudet på hästägaren..
..som vägrar erkänna det, utan kallar det lastproblem..
..och så finns det naturligtvis dom som tjänar pengar på dessa "problemhästar"

Att slå eller bestraffa hästen i lastögonblicket borde ju vara kriminellt.

Sett flera idiotfall där ägarna har backat hysteriskt runt runt med sin häst bara för att den inte har gått på.
För att i nästa ögonblick klappa hästen på halsen.. :smirk:

Man kan ju alltid fråga sig varför häst A vägrar gå i buren med ledare 1 men inte med ledare 2 eller 3. :devil:

AM

Humelibumlan skrev:
Vet ingen som gnuggar runt på en volt i flera timmar per dag?
Och skulle det vara riktat mot mig, så vill jag bara påpeka att jag aldrig rider på varken volt eller plan?

åååå jo Humlan..
Har du aldrig hört talats om Solvallavolten??? :devil:
Voltstart?? :angel:
Skrittmaskinsvolt?? :D

AM

Unghästar krånglar sällan förrän de åkt ett tag och börjar bli varma i kläderna och fundera på varför de egentligen ska göra som man säger. Tar man de protesterna vänligt men bestämt och utan att göra en stor grej av det så blir det sällan lastproblem i framtiden.

Att LASTTRÄNA ett föl eller en ung häst som aldrig åkt anser jag är att SKAPA problem. De små liven är lättuttråkade och fattar inte vitsen att gå in och ut ur en transport.

Jag leder på dem lugnt men bestämt, stänger och åker. Färdigt. Aldrig haft protester de första gångerna, kommer de så kommer de senare.

Det du kallar mutor kan mycket väl vara belöning när hästen väl gått på transporten.

Det är inte alltid ägarens fel om man har en svårlastad häst, man vet inte vad just den hästen varit med om tidigare. Det finns många idioter som kör häst :smirk:

Jag tränar f ö aldrig heller lastning mer än att de får gå på med sina mödrar när de ska på betäckning/premiering/utställning och det har inte varit några problem än i alla fall.

hanna_shetland skrev:
Det du kallar mutor kan mycket väl vara belöning när hästen väl gått på transporten.
.

Belöning till hästen är en smekning på halsen och beröm. Belöning via munnen kan ge dåliga vanor, dessutom , vad händer när hästen upptäcker att den inte får belöning? Hundar kan du belöna med godis, men det är inte så lyckat med hästar. ( det kommer du förhoppningsvis att inse en vacker dag)

Bill skrev:
Belöning till hästen är en smekning på halsen och beröm. Belöning via munnen kan ge dåliga vanor, dessutom , vad händer när hästen upptäcker att den inte får belöning? Hundar kan du belöna med godis, men det är inte så lyckat med hästar. ( det kommer du förhoppningsvis att inse en vacker dag)

Och då kan vi väl undvika att generalisera va? Det finns hästar som fungerar utmärkt att FÖRSTÄRKA ett beröm med godis, eller att använd godis för att koppla en positiv association till någonting. Det innebär inte per automatik att hästarna blir nafsiga/tiggiga/godisfanatiska. Eller att man behöver ge dem godis varje gång. De KAN bli det ovan med, men det är till syvene och sist kopplat till vad det är för typ av häst, och hur den får sitt godis.

Både hästar och hundar får godis ibland när de gör som de ska. När det gäller transporten och orutinerade hästar så i transporten finns det mat. Punkt. Sen om det är ett halvt äpple ur handen strax innan vi åker, eller om det är kraftfoder i krubban det är olika.

Jag har hästar som kommer när jag ropar på dem, även när jag går ut på betet där de nyss släpptes för första gången. Jag går ut, ropar och de kommer. Det är inlärt med godisunderstöd men de får sedan godis kanske 1 gång på 50.

Inga av mina hästar är för övrigt nafsiga, tiggiga eller vägrar göra saker om det inte finns godis. Och det bästa beröm de anser att de kan få är verbalt beröm och smekningar. Men från början var det kraftigt godisunderstöd på berömmet.

DÄREMOT är jag inte så pigg på att mata hästar som står på rampen, det finns lägen när det kan vara befogat, men den gamla klassikern med en häst som står på rampen och äter havre och inte har en tanke på att gå in har jag alltid dragit på munnen åt ;)

Godis funkar bra rätt använt och på rätt häst. Och funkar inte bra fel använt och på fel häst.

Jag har haft egen häst i 20 år och hållit på med hästar betydligt längre, inte ens min morfars arbetshästar blev odrägliga om de fick en liten godsak emellanåt och ingen av mina hästar har någonsin lagt sig till med det beteende som du beskriver. :smirk: De får inget godis för att gå på transporten, de är inte ens intresserade! Däremot får de en liten bit morot nån gång emellanåt ur handen och inte alltid i krubban. Mina hästar är sällsynt lätthanterliga och väluppfostrade såväl vid lastningar som vid den dagliga hanteringen. Inget tiggande eller bråk för att de inte får och inget tjafsande när de får något heller.

Kanske är mina hästar glad och lyckliga hästar som slipper få helvetet nerkallade över sig vid stressande situationer? :devil: De gör vad jag ber eller kräver av dem, men jag kräver aldrig det omöjliga eller att de ska bli rädda för mig eller uppgiften. :mad: Sån hantering är inte horsemanship, det är horsemanshit! :bow:

lånade knapp.

Jag har aldrig lasttränat. Våra hästar har då aldrig trilskats. En ettåring som vi skulle ta till frysmärkning för ett tag sedan hade aldrig varit i transport...bara sett den stå på gården. Vi ställde bara upp transporten på gården och ledde helt sonika in honom. Han trilskades inte då och har aldrig senare heller gjort det. EN endaste gång har min hingst vägrat...och det var så min far skulle leda honom och han såg att jag sprang iväg...och hans uppfödare ställde sig bakom och viftade som en större fågelskrämma :devil: och ropade HAN VÄGRAR, HAN VÄGRAR!... :) pappa och jag fick oss ett gott skratt...och "pålle" stod mest och glodde...sen gick han snällt in.

jag tror som så många andra...att förväntar man sig problem så får man problem. :smirk:

Inte heller mina hästar är nafsiga av att få en belöning då och då.

Det har varit en vacker dag i dag och jag har fortfarande (!) inte insett det! :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 388
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 196
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar