Lastproblem...!!

F

Fladde

Köpte min häst för 4 måader innan jag köpte henne så varge gång hon åkte tansport har hon flyttat till nya ställen :crazy:
När jag hämtade henne gick hon direk in i släppet.
Sen gick det ca 3 veckor och min tränare märkte att hon gick orent så vi fick remiss till Djursjukhuset.
Vi provade lasta för att se hur de gick hon gick upp en bit sen tog man i henne reste hon sig gav man henne gidis så gick hon en bit och sen ut och höll på så fram och tillbaka.
Sen tog vi en kvast bakom henne då gick hon in.
Gjorde lika dant när vi skulle köra till Djursjuhuset men när vi skulle hemså gick det inte vi fick baka in till akutmotaget och ge henne lugnade och vi fick in henne.
Återbesöket 5 dagar efter lastade lika dant med kvast hemma.
När vi skulle hem gav vi henne lugnade och baka till akutmotagethon gick rätt in med lite tvekan.
nästa återbesök ca 3 veckor efter samma sak hemma med kvast.
Samma sak vid hemresan men hon gick rätt in utan tvekan(med lugnade)
Nästa återbesök igen samma sak och hon gick in vid hemresan utan problem med lugnade.

Då hon nu är nästintill friskförklarad och ska inte p åtebesök förren Febuari/Mars tänktre jag kanske träna lite åka ock bara skritta en runda nån annnan stanns sen hem igen eller bara åka en runda och inte flytta eller åka till Djursjukuset.

Några tips?

Sv: Lastproblem...!!

Vår ponny åkte en sommar i skytteltrafik till o från klinik och vägrade sedan att gå in i transporten.

Sedan så började träningen....Ta det lugnt, stressa inte hästen. Numera går vår häst på själv för det mesta. Vi har en lina vid sidan av rampen som vi sällan behöver använda, det räcker med att han får den bakom sig(den behöver inte nudda honom) så klampar han på utan några problem. Och ibland går han på helt själv utan något hjälpmedel alls.

Du behöver hjälp med att lasta din häst!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Du kan inte lasta en häst med en kvast å lugnande medel som hjälp!!!

Jag har en mycket svårlastad häst, det kan ta upp till 4 timmar, ibland en hel dag att lasta honom.
Det tar tid. Ha tålamod. Stressa inte!
Din häst förknippar transporten/lasting med något obehagligt-djursjukhuset!
Bygg upp förtroende igen! Det kan ta tid, men det är värt det!
En häst ska aldrig bli tvingad in i en transport med en kvast eller likn.

Ta hjälp av någon som är duktig i hästhantering/NH!

/Cronis-som anser att folk som lastar sin häst med hjälp av kvastar bör inte kalla sig hästfolk...

Cronis skrev:
Ta hjälp av någon som är duktig i hästhantering/NH!

Fast man kan klara sig utan någon NH:are också. Det gäller att vara konsekvent i sitt handlande och ha tålamod och låta blir sopkvastar och dylikt ;)

¨Ja men vi var tvugna att tivinga henne in då :crazy: :crazy:

har som dej en häst som enbart åkt transport när hon ska flytta.. dvs 4 ggr i sitt 7åriga liv.. så nu har ja tänkt att ja ska ut å åka med henne å börja träna snart... ja har tänkt att lasta in i tranporten åka runt byn å sen lasta ur direkt hemma.. så hon inte förknippar tranporten med nytt ställe jämt... så hon vet att man kan åka å komma ut hemma...

Hur gör ni när ni lastar? Hur gjorde förra ägaren?

Jag hade en häst som jag tävlade mycket på, åkte helt själv och tävlade, lastade medan jag stod kvar utanför hon gick på själv osv. När hon åkte iväg till ny fodervärd visade jag hur jag lastade, hon trasslade ett par minuter (hade inte åkt på rätt länge och skulle lämna sitt föl, inte så konstigt) men gick sen in själv som hon brukar. Nu har hon flyttat till ny fodervärd igen och transportören sa att det var en mkt svårlastad häst som de fick mota in med sopkvastar...

Jag tror det hänger otroligt mycket på vem som lastar och hur man gör/vad man har för "ställning" i förhållande till hästen, förtroendet den har för den som lastar.

"Min" häst ska jag åka och hjälpa till att lastträna med nya fodervärden så det går lugnt igen.

Jag menar bara att man kan ta hjälp av någon som är duktig i hästhantering SNEDSTRECK nh.

Snedstreck= eller (ung.)

Fladde skrev:
¨Ja men vi var tvugna att tivinga henne in då :crazy: :crazy:

Man är aldrig tvungen att tvinga in en häst! Det går inte! En häst är så mycket större å starkare än du så den vinner den kampen!
Din häst måste ha nytt förtroende för dig!
Det kommer den inte få genom att bli tvingad in i en transport med diverse hjälpmedel så som kvastar... :crazy:
Skulle du vilja bli tvingad att göra något oblehagligt, inte vilja, bli tvingad, å sen bli pådriven av kvastar?!

Varför va ni tvugna att få in eran häst i transporten?

Johodå!!! Ibland är man tvungen.
Har hästen skadat sig och måste iväg till klinik så är det bara att lasta.. Utan att be om lov eller fråga hästen om den vill..

Men för den sakens skull så ska man inte använda vare sig spön eller kvastar eller annat otyg..
Det räcker med att vara bestämd.. Inte stirra den i ögonen och i värsta fall lyfta in den..

Men visst är man tvungen.

AM

Har tänkt göra det med.

Ska bara få henne friskförklaraad

Hon har alltid gått in lätt innan men innan hon kom till mig så på mindre än ett år flytta hon 5gr och när jag fick henne blev hon halt andra veckan

Självklart kan det vara vid en akut skada som man måste åka iväg till klinik/djursjukhus.
Men har man en svårlastad häst så kan det vara onödigt att åka iväg bara för en kontroll, eller en vaccination, hänger du med i min tanke?!

Varför inte be vet komma till stallet å kolla hästen där? Vi har gjort så med våra unghästar, samt sto med föl då det känns otryggt att åka med unghästar, å sto+föl.

Fladde skrev:
För att komma till djursjukhuset

Ja, just det!
Och eftersom din häst numera förknippar transporten med något otäckt, nämligen djursjukhuset, där jag misstänker att hon blivit behandlad, så förstår jag att hon inte vill gå in. Och ännu mindre gå in när det kommer en massa otäckt bakifrån å tvingar henne in!

Lastträna hemma, dagar ni INTE ska åka till klinik/djursjukhus, träna bara på att gå in i transporten å stäng luckan. Stå inne en stund å sen bara gå ut.
Det kan räcka så några gånger, sedan kan man lasta för att åka iväg någon stans.
Kanske bara åka några hundra meter, för att sedan lasta ur, så att hästen inte förknippar hela processen med allt det läskiga. Utan att det finns något roligt åxå! Är du med på min tanke?

Cronis skrev:
Varför inte be vet komma till stallet å kolla hästen där? Vi har gjort så med våra unghästar, samt sto med föl då det känns otryggt att åka med unghästar, å sto+föl.

Naturligtvis så ska ju en veterinär kunna komma ut och vaccinera men jag skulle aldrig dra mig för att lasta unghästar eller sto med föl för att det är otryggt.
Våra åker kors och tvärs redan vid 30 dagar.
Sedan när dom kommer hem från stationerna så får dom åka släp mellan beteshagarna.
Som ettåringar så får dom även fortsätta åka..även då mellan hagarna.
Så det är kanske därför vi aldrig har problem.

Att kliva i släp är lika naturligt som att kliva in i en box.

Och dom vet redan som avvanda ungar att man kliver på transporten och punkt slut.
Vi har aldrig lasttränat utan eller nåt.
Vi BEGÄR av alla våra hästar att kliva på utan tjafs.. och det gör dom.

Men så vet hästarna att kliver dom inte på av egen maskin så bär vi in dom.. (antagligen skämmigt för dom eftersom vi sällan behöver lyfta in)

AM

Vad ska du göra om hon blir friskförklarad?
Lastträna?
Så du anser att du inte behöver lastträna om du behöver åka in med henne nångon mera gång då?
Du tycker det är bättre att mana på henne med kvastar och dyl då?

Grejjen är den att vi har 7 km till kliniken från stallet, så därför har alltid vet kommit ut å kollat hästarna om det varit något.
Vi har aldrig behövt åka någonstans om det inte varit akut.
Men självklart är våra hästar snälla att lasta, även unghästarna + föl. Dom kliver in i transporten som om dom inte gjort något annat. Dom mer eller mindre travar upp på lemmen, å tycker det är roligt!
Då är det kul att vara hästägare!
Jag säger inte att det är tråkigt att vara hästägare om man har en svårlastad häst. Men när man väl kommer till insikt med problemet, så förstår man ju varför.
Och jag har i trådskaparens häst ögon och tänkande förstått att den förknippar transporten med något otäckt, dels att den blir driven in i transporten på ett ganska så brutalt sett, samt att hon alltid får åka till klinik å bli behandlad, vilket de flesta (alla) hästar inte tycker om.
Inte konstigt att hästen ogillar att åka transport.

Det hade varit skillnad om man hade lastat, åkt, lastat ut, å hästen hade fått springa lös på en havre åker varje gång man hade lastat sin häst, eller hur! :smirk:

Tänker på vår ettårsmärr Jodyvin.
Hon har åkt in och ut på djursjukhus..
Mitt på betet var det dags att åka iväg igen..
Och ändå..nu på hösten så klev hon in bakom min gubbe.
Samma dag blev hon lastad två gånger.
Och bara kliver in.
Med eller utan grimma.
Och hon om någon skulle ju tvärnita eftersom det oftast handlat om jävelskap i slutändan av resan..

Är helt övertygad att avgörandet om hästen ska gå in eller inte är VEM som håller i grimskaftet.
Observera att vi ALDRIG har "straffat" in en häst släpet.
Däremot har vi otaliga gånger sett stora bautahästar och små ponnysar som "lekt" med sina ägare..
Fast nu för tiden tittar man åt ett annat håll..
Så jag säger som du...kul att va hästägare!! :D :D

Till dom som har kvastar och annat otyg kan jag bara säga en sak:
Rätt åt er att ni inte får in hästen i släpet!!!! :mad:

AM

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 265
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 117
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 902
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar