Lastproblem

S

sarinon

Igår skulle jag för femte året i rad ta hem en bekants häst över sommaren. Jag gjorde i ordning henne som vanligt och gjorde som vi gjort förut när vi lastat.

Hon brukar får gå lite bakom mig med rätt slakt grimskaft, nosa på baklemmen, och sedan gå in utan problem.

Igår gjorde hon inte så.

Det var efter nosandet på baklemmen som hon vägrade gå in. Vi försökte igen och igen utan resultat. Framhovarna upp på lemmen, men inte mer, då svängde hon bara ut rumpan.

Efter en stund kom våran bekant och tog över. Även då, gick det som med mig innan.

Vi fick tillslut in henne i transporten med hjälp av grimma, halsrem, kedjegrimskaft och lina bakom. Väldigt motvilligt. Det var som att lyfta hästen in i transporten.

Väl inne när vi skulle börja köra förde hon ett himla liv så vi stannade. Hästens ägare tyckte att jag skulle gå in till henne och åka en liten bit med henne för att hålla henne lugn. Vi började köra men fick stanna efter fem meter igen, då jag inne i transporten hade en häst som försökte lägga sig ned. Panikslagen hoppade jag in i bilen igen och vi körde iväg, det bankades rätt bra där bak men när bilen kom igång och började rulla blev det lugnt.

Efter resan på 3 mil gick urlastningen förvånansvärt bra, bättre än jag väntat mig med tanke på hur hästen var vis lastningen.

Kan tillägga att hon aldrig gjort så tidigare.
Jag och min far har varit ensam vid lastningarna, och hon har gått upp direkt utan att tveka.
Aldrig heller gjort mer än att flytta runt hovarna lite i starten, för att hålla balansen.

Vad kan nu varit fel?

Tacksam för många svar och synvinklar.

Som du kanske vet är det INTE bra att åka inne i transporten med hästar i den! Du kunde blivit skadad!

Hur stod ni när ni skulle lasta? Det bästa är att eliminera möjligheterna att gå åt sidan och att backa för långt. Det bästa är att backa in i ett stall eller loge. Dels kommer man från störningsmoment som andra hästar eller annat.

Att hästen var som den var, när den väl var lastad, kan ju bero på många saker:

* varm
* flugor
* trång transport
* transport som väsnades (åk i transporten tom och se hur det är att åka transport)
* stressad, ville inte åka från gården
* inte lastad på länge och kände sig osäker på det hela
etc etc

Ja, faktorerna kan vara många. Skönt att det gick bra i alla fall, men åk inte fler gånger tillsammans med hästen i transporten!

Vem eller vad har åkt i transporten före? Den luktade kanske "fara"?

mitt gamla sto blev så där med, hon har alltid tyckt illa om att gå in i släpet men gjort det så fort hon haft en lina bakom. Sedan har hon alltid stått stilla däremot , med mellanvägg, som jag trodde var ett stöd. De sista åren började hon kasta sig hej vilt i släpet i samma ögonblick som man började köra, hängde på mellanväggen, låg, galopperade runder på plats, ja allt möjligt. Jag provade att ta bort mellanväggen helt och låta henne stå i hela släpet, och gensats gick hon både in och stod helt stilla igen. Har hört att äldre hästar vill gärna åka brett, så att de har plats och själva kan parera med benen hur de står. Vet inte om din häst är äldre eller om ni hade mellanvägg, men ett tips jag fick var att ta bort den helt och det funkade till mitt sto. :smirk:

Har varit med om en liknande händelse. Efter att ha tagit bort mellanväggen var problemet med lastningen löst - när hästen åkte ensam. Vid transport tillsammans med en annan häst, har lastning eller utrymme aldrig varit något problem.

/V

Jo tack, jag vet att man inte ska åka med hästen i transporten.

Hästen i fråga stressar väldigt sällan upp sig överhuvud taget, är en lugn och harmonisk häst som i stort sett vem som helst kan hantera.
Så anledningen till att jag överhuvud taget gick in i transporten var för att åka med en liten bit och kunna lugna henne. För övrigt fanns hela andra sidan om mellanväggen till mitt förfogande om så skulle behövts.

Det är inte alltid man kan gå efter "regelboken" utan man måste se till individen och situationen.
Som jag tidigare skrev har det aldrig tidigare varit problem att lasta och transportera så det var ett mycket ovanligt beteende från hennes sida.

Hästen i fråga körs inte ofta heller, ca 2 ggr/ år (till och från mig). Men det har aldrig tidigare varit något problem, och vi är nu inne på 5:e året.

Vi lastade som vanligt, med min far ståendes på sidan om transporten för att vara redo att sätta fast bakbom och mellanväggen som var undandragen för att ge mer plats vid lastningen. Ej något märkvärdigt, som vi gjort tidigare år. Dock hade vi ställt transporten på ett annat ställe för att det skulle bli så plant som möjligt att gå in.

Det var inte heller speciellt varmt ute. Inge mycket flugor. Transporten var inte mindre än andra, ett vanligt Umesläp för två hästar.
Stressad blev hon ju i då vi lastade henne, men i vanliga fall brukar hon ändå skita som en galning innan hon ska åka, något hon inte gjorde då.

Vi lånade transporten av en annan bekant, som har en travhäst. Jag antar att det är dennes häst som åkt innan.

Hästen börjar bli lite till åren, 17 i år. :smirk:

Körde med mellanvägg som vi gjort tidigare, och tar nog helst inte bort den, då det var den som hindrade henne från att lägga sig ner.

mitt sto gjorde precis samma, försökte lägga sig ner, och mellanväggen stoppade henne, hon böjde den så klart, :confused:
jag tänkte samma som dig att den var ett stöd, men för henne var det tvärtom nu, hon fick panik av att känna sig trängd, och inte kunna stå bredbent med benen, denna hästen har åkt med mellanvägg i 18 år. Men som sagt, det funkade på henne, alla hästar fungerar olika, och väl är väl det egentligen! :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 705
Senast: Svartkatt
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur