Lastproblem ibland!?

S

sante

Har en häst som inte blir bättre på att lastas fastän vi är iväg oftare än förut!
Pållen gillar ju inte alls att åka transport och fastän vi har köpt en snygg och mycket ljus transport, men taklucka, öppningsbara fönster ,boggi spån på hela golvet så vägrar hon att gå in ibland!
Så imorgon ska jag på kurs och får stiga upp Tidigtt för att verkligen komma iväg!
Ibland är hon jätte duktig på att gå in och ibland vägrar hon totalt!!
Är detta bara sto beteende, suck!
Annars brukar hästar som åker och lastas oftare vänja sig vid tanken, men inte denna dam inte.
Skulle vilja veta om det är fler som har sådana bekymmer?
Och vad gör ni åt det?
Har testat allt och när hon väl går in så gör hon det när jag minst anar det :angel:
När hon väl står där inne så går det bra, inga kast ut, men lite smånervös och småstressad...men jag kan tyvärr inte erbjuda henne bättre åkcomfort :crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lastproblem ibland!?

Problem vid lastning har inget med transporten att göra, utan de beror på att hästen inte har övervunnit sin rädsla för något nytt som ska ske. Träna lastning!

Bill skrev:
Problem vid lastning har inget med transporten att göra, utan de beror på att hästen inte har övervunnit sin rädsla för något nytt som ska ske. Träna lastning!

Problem med lastning kan VISST ha med transporten att göra!

Dock låter det inte troligt i trådskrivarens fall. Och svaret på vad göra är tyvärr bara att träna, och träna mer. Tog mig 5 år att få valacken att bli lättlastad ;)

Bill skrev:

En transport som är ljus och lyftig ev. har lastramp fram ser ju mycket mer inbjudande ute än en smal mörk transport som inte mellanväggen kan flyttas på...

Haha så var man iväg på kurs...pållen gick in efter 5 min när vi åkte hemiffrån...men hon kom inte hem :angel:
Så nu står hon på box hos en vän där jag är på kurs tills imorgon då vi fortsätter kursen...hon har sällskap av en valack som åxo vägrade gå in!?
Så imorgon får vi se om jag får in henne...hon brunstar nu åxo :p :D
Hon va jätte duktig på kursen och skötte sig exemplariskt!
Men man kan ju inte vara perfelk...så imorgon får vi se om hon går in...kan berätta att jag har en startrailer som är ljus och fin inuti, bred och ingen mellanvägg alls, samt fönster som jag öppnar, taklucka osv...så tro mig, transporten är det inget fel alls på...men som sagt vi får se vad hon känner för imorgon, då har jag på hela dagen och få in henne....suck :cool:

Det var ju skönt att hon uppförde sig under kursen :smirk: , du fick kanske några tips också...
Hoppas att du får hem henne, men som du skrev, brunstiga ston och deras humör.. ;)

Lycka till!

Fy va trist!! Det är bland det värsta jag vet när hästen inte går på transporten! Men en fråga, Om du lämnar henne... då har hon ju sluppit ifrån det hemska med lastningen istället för att lära sig att det det inte är så farligt??
Jag är ingen expert på lastning men så här skulle iaf jag gjort:
*Ta mej tid att träna lastning. Kanske lägga några dagar. Istället för att tok-stressa varje gång för att hinna.
*Jag skulle se till att den gick på varje gång. Så om det tog en vecka!!
Det är nog svårt när det gäller en äldre häst, och jag vet ju inte om det bottnar i rädsla eller ren tjurighet.(eller båda)
Men det här borde funka för båda alternativen.
Ta det försiktigt men ge dig inte!!!

Alexandra_W skrev:
Och svaret på vad göra är tyvärr bara att träna, och träna mer. Tog mig 5 år att få valacken att bli lättlastad ;)

Ju mer erfaren man är, destor kortare tid tar det.

Sante, det är inte ovanligt att hästen är svårare att lasta när man ska hem från en kurs eller dylikt.

Blir problemen akuta kan du e-posta mig ett telefonnr så ringer jag upp, (och kan komma och hjälpa dig.)

Hej hopp!
Jag fick hem pållen efter 10 min idag!!
HUrra!!
Kan det faktiskt vara så att när hon var på kursen första dagen red jag två pass, sen på sönd( idag) red jag ett, gav henne tid att slappa efteråt och började lasta...men jag gjorde ingenting för att tvinga in henne, utan väntade ut henne samt hade äppel i hand och på golv :angel:
En liten tjjej på kursen och hennes mamma var verkligen bussiga och stod med mig innan hon gick på....vi stod och snackade och så plötsligt går hon på....som ni många säger så ska jag ta tag i och lasträna henne mer...fick ju henne att gå rätt in ett tag...men när vi sedan åkte och jag red henne på bortaplan och skulle hem i samma veva....då var det liksom för mycket...hon är ju unghäst och sto...men jag hoppas att hon kommer över detta stadie...nyfiken vem Miss X är med tanke på att du kunde komma och hjälpa mig :idea:
Men hon skötte sig så exemplariskt på kursen min lilla bebi :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 182
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar