Sv: lastningsproblem..
Jag har ungefär samma lastningsproblem som du och har jobbat mycket med det! Jag har bra hjälp av en vän till mig som är PNH-utbildad. Med hennes hjälp har vi lärt oss massor. Nu lastar han sig själv, jag sänder in honom, vi jobbar nu för att kunna stänga bakom, precis som du. Det jag gör just nu är att jag sänder in, sen grejjar jag bakom, klappar honom med carrotsticken, med händerna osv, slamrar och slår i sidor, mellanvägg och med luckan. Lyfter upp luckan osv. Jag har också lagt på tryck bakom, där bommen hamnar, antingen med carrotsticken eller med bommen lös. "hemligheten" som fått det att funka är att han FÅR backa ut. Han har hela tiden fått backa så fort han känner att han behöver. Så jag tror INTE på metoden att straffa honom om han vill backa. I början, när jag väl kunde sända in, backade han så fort jag rörde mig bakom. Men det blir ju, som någon skrev, jobbigt för honom att backa ut hela tiden. Han lär sig också lita på mig. Jag kommer inte stänga förrän han tycker det är okej! Han har hela tiden möjligheten att backa ut och det gör att han slappnar av!!
Hon som hjälpt mig liknade det vid om du som människa ska gå in i ett utrymme på 60X60 cm, du vet inte hur länge du ska vara där, vad som kommer hända där inne, om du får någon mat, vatten osv. Tänk dig först att någon slår, drar och trycker in dig i detta utrymme. De får förmodligen in dig med våld men hur kul är det? Och kommer du gå in nästa gång?? Nej, då krävs våld igen... På det viset kan man lasta häst, och många gör det. Men om man i stället, som hon liknar den metod jag använder vid; någon tar dig i handen och säger, "det är okej, gå så långt du vill, är det obehagligt är det okej att backa. Jag är med dig men pressar dig inte." Och sen mycket beröm när hästen går framåt, inget negativt alls när hästen backar!! (Supersvårt att låta bli att säga nej...
) Bara låt hästen backa och sen sänd in igen.
På det viset har min häst alltså lärt sig att lasta sig själv, från att ha behövt linor och allt möjligt... Nu travar han ofta in i transporten om jag inte hinner bromsa honom...
Och på samma sätt kommer jag få honom att acceptera att jag stänger bakom. Han får fortfarande backa ut precis när han vill, jag kommer inte stänga bakom förrän jag får lyfta upp luckan ända upp och hålla den där utan att han vill gå ut!
Jag är så glad att ha fått den här hjälpen!! Vi har fått ett mycket bättre samarbete. Arbetet vi gör från marken går ut på att få honom att respektera mig, att inte välja vägen ÖVER mig, t ex genom att trycka med bogen. Jag ska kunna bromsa, backa, flytta framdel, bakdel, åt sidorna, framåt och bakåt. uppåt och nedåt genom tryck. Det här är också en viktig del!!
Supersvårt att förklara så här, men ta gärna hjälp av någon som kan detta!! Tjejen som hjälper mig jobbar alltså enligt PNH, Parrellis horsemanship.