Lastningsproblem

F

furreburre

Jag behöver verkligen hjälp. Har ett halvblod som är född 86 som vägrar att gå in i transporten. När han kom hit så hade det tagit fyra timmar med fyra "stora starka karlar" att få in honom. :crazy:

Hans reaktion när han kommer när transporten är att han stelnar till och vägrar gå framåt, när man väl har lirkat fram honom en bit till så börjar han slänga sig bakåt. Jag har ingen tidigare erfarenhet av att hålla på att lasta hästar så jag undrar om någon här har något tips på hur man ska göra innan jag sätter igång att träna honom på allvar så att jag inte gör något fel.

Såå, fram med tips! Hur ska jag gå tillväga?

Väldigt tacksam för svar!

hejhej..jag hade också problem med min häst när jag precis fått henne.
mina tips är att först o främst ta det lungt, se till att du har tid på dig, stressa absolut inte!!. min häst älskar havre, då menar jag verkligen älskar=), så ta något som din häst tycker om, det bästa h*n vet. ställ hästen frmaför transporten, lägg ut tex några havrekorn på lämmen, börja längst nere o efterhand så arbetar du uppåt, min häst följde då efter, men ta det MYCKET sakta, rätt som det är så kan dom ju kasta sig tilbaka igen, börja då bara om från börjen. se till att hästen ha förtroende för dig. beröm mycket med rösten.
jag tror att man ska helst vara så få människor som möjligt runtomkring, annars blir det ett stressmoment,hästen ksa kunna koncentrera sig på dig o det ni gör tillsammans, beröm och locka med något riktigt gott.....så ska det nog gå, men bered dej på att du kan bli stående i flera timmar, jag stod i 4 timmar med min, när jag fått in henne så stängde jag lämmen o så fick hon stå i transporten i några minuter, givetvis fick hon mycket beröm o havre när hon stod där. sedan dess har hon gått in i transporten hur lätt som helst,
nu när hon ska åka iväg så blir hon väldigt otålig om inte lämmen fälls ner tilräckligt snabbt så hon kommer in=). men kom ihåg...TÅLAMOD....sen kanske du ska lära känna hästen lite innan ni tränar detta. lycka til//jessica

Hej!
Prova att lägga hö och halm över hela golvet och kanske även på lämmen. Det verkar nästan som att hästen varit med om något obehagligt i samband med transport och då är det viktigt att den lär sig att förknippa släpet med något positivt (= mat i detta fallet). Som ovanstående skrev så får du absolut inte ha bråttom när du ska lasta. Själv var (och är fortfarande ibland) min häst också ovillig att gå in i transporten men jag tränade typ varje dag med henne. Ställde ner stödbenen på släpet och sedan var det bara att sätta igång. Visserligen var hon aldrig rädd, men ack så obstinat (bara 2 år).

Jag har inget vidare tips , förutom det här med berömm , t.ex godis / mat .
Du måste också ha ledarpositionen , så att din häst verkligen litar på dig, annars kan det bli verkliga problem .

Men det jag läste en gång , som gav mig förståelse för anledningen till att hästar är rädda för transporter var att de inte kan se så väl där inne , (pga ögonens placering)
Detta gör att när de ska gå in i transporten ser de bara in i ett svart hål och detta gör att de inte vågar fortsätta , o då t.ex slänger sig bakåt osv .
Dét kan ju självklart även ha att göra med att hästen varit med om en olycka i en transport.

Men hade jag varit dig , hade jag tränat ledarskap tills hästen litar på dig till fullo, sedan går det förhoppningsvis bättre . :)

Backa till in i ett stall eller loge så du har väggar brevid bakluckan. Då är alternativet för hästen: Fram eller bak.

Låt ett par medhjälpare stå bakom hästen och mana den framåt (smacka och knuffa eller annat som passar hästen). Det gäller att du och medhjälparna har lite "jädra anamma" i er: ge er inte, hästen SKA gå in!

Det är mycket lättare att lasta om man har väggar omkring sig, står man ute på stallbacken så är "flyktmöjligheterna" större och chansen att få in en bråkig häst minimal.

När du väl fått in hästen så stå kvar en liten stund och låt sedan hästen backa på DITT kommando, sedan in igen! Träna och åter träna, minst ett par gånger i veckan i en månad, efter det bör hästen "fatta" att det är OK att gå in utan att bråka. Håll sedan träningen i liv ett par gånger i månaden: lasta, kör en runda, lasta av, lasta in, upp med luckan, därefter lasta av igen.

Så fick jag göra med min pålle och nu går hon in som ett ljus.

Lycka till! :bump:

hej, du har inte testat nh?
det har fungerat för mig, och lär ha fungerat för andra med.
det gäller att få hästen att komma på att det är nog inte en så farlig plats ändå! om du söker på internet finns det jättemånga tips.

Som någon annan skrev är det tålamod,beröm och possitivt tänkande som gäller.
Ta dig tid att träna så ofta som möjligt och fram med god mat. Jag tror också att man ska vara så få som möjlit.
Sätt upp del mål, att idag och ett tag framöver är målet att hästen bara ska kunna slappna av framför (eller en bit ifrån) transporten. När den väl gör det, beröm!!
Nästa mål kanske kan vara att våga stå framför luckan och sen att ta ett kliv fram på den. Hela tiden små målsättningar.
När det gäller en häst som kastar sig eller är stressad så är lugnet viktigast först, sen kan du ta itu med att få den att vilja gå framåt sen, och det är då maten är ett bra knep. Att såsmåningom ge lunchen eller någon annan måltid i transporten så det förknippas med något trevligt.
Men först och främst måste du få hästen att lita på dig och att du övertygar den om att det inte är farligt och att ni tar det lugnt.

Har själv haft två hästar som det varit problem med, den ena ville inte ens gå fram, somnade på luckan :D
Den andra kastade sig,hoppade åt sidan, stegrade sig och allt möjligt.
Den första,ömntutan kan jag idag lasta själv, där var det energi som behövdes och mat den andra går in inom 1 minut just nu och det är ihärdigt tränande och mat där också som har fixat det. Han vill helst bli lastad från stallet direkt in i transporten och kliva på själv, alltså bli in skickad.

Jag är absolut ingen expert på detta men har fått många bra tips från andra och det har gett resultat!
Testa gärna NH också, det är jätte bra!

Lycka till och pm:a gärna om du vill ha fler tips!

:)

Eftersom det är en gammal häst (f. -86) som inte gillar transporter, så har han förmodligen MASSOR med tråkiga erfarenheter av hela fenomenet med lastning & åka.

Först och främst måste du få hans förtroende så att han litar på dig och känner sig trygg med dig - innan dess är det helt meningslöst att försöka få honom att acceptera transporten än mindre gå på.
När han sen litar på dig så är det bara att utrusta sig med tålamod och TID så att han i lugn & ro får konstatera att hästsläp inte är livsfarliga. Lycka till!

Ta tid på dig som sagt och öva så mycket som möjligt innan ni måste...
Min förra pålle var lärd att gå in med en "snuttefilt" över huvudet...knasigt men det funka på honom. ;)

Några saker, som i kombination med varandra brukar fungera:

Tålamod
Boggietrailer med fronturlastning

Immer

*lånar*

Prova att också ha öppet dörren i fram på transporten! Så att det blir ljusare... Eller i mörker ha rejäl belysning. Hästar vill ju inte gärna gå in i något de inte kan se.

Och TVINGA den absolut inte! Utan ta det lugnt o ha tålamod, som andra här har skrivit. Låt den lära sig att det är inte så farligt/obekvämt med transporten, låt den förknippa den med något BRA och att den kan LITA på DIG! (=du tvingar den inte med "fyra stora karlar")

pova att ha transpoeren i hagen eller på vägen till hagen så hästen inte späner sig så fort den ser transporten.

vet inte om det funkar men dom jag köpte min häst av hade poblem med att hästen inte ville in i transporetn men det har inte varit problem för mej kan bero på att vi ofta har haft transporten frame till annat, och det andra viktiga tror jag var att i ett tag fick hon åka med till skolan varje vecka och stog där i två nätter och sedan åka hem i gän, så att göra något ofta är oxå viktigt då hästen hiner komma i håg att det inte är så faligt.

Hoppas du hittar en bra lösning.

Min gamla dam var hopplös att lasta...Det gick inte!
Men så provade vi att köra iväg med transporten från stallet och lastade henne ca 300 m från stallet. Tror ni vi vart förvånade när hon gick rätt in i transporten?? Vi gjorde så ett par gånger och sen har det inte vart några problem. Lastar sig själv nu nästan. Självklart har det provats med mat av alla de slag men eftersom hon vägrar äta när hon väl kommit in i transporten går det numera bort, lite beröm och klappar så är hon nöjd!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 399
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar