Lastningsproblem, men inte rädd eller stressad

B

Beckasin

Ja...jag har läst alla inlägg här om fler som har svårlastade hästar. Nu är det så att jag själv har råkat ut för det och vet inte vad jag ska göra. Kanske kan du hjälpa mig? Läs detta och tänk efter:

Mitt sto har inte varit svårlastad innan! Hon blev det förra gången på tävling och jag vet inte vad som hänt! :confused:
Mitt sto går fram till lemmen, sen fryser benen fast. Rör sig inte alls!!

Försökt med muta..mycket godis, men hon bryr sog inte om detta ÖVERHUVUDTAGET!!!

Försöker man knepet "dra - hästen går ett steg fram - släpp" fungerar inte alls!

Tar man fram ett spö, blir det tusen gånger värre och då blir hon hypernervös och går åt alla andra håll istället för på transporten.

Lika så linor - ja stackars den som håller i dom!! Hon bara plöjer egenom.

Ja, vet inte alls vad jag ska göra. Hon var som sagt inte svårlastad innan. Vet inte vad som hänt. Kanske är detta bara "testing" ifrån henne?!?:cry:

Har du några tips: Snälla dela med dig i sådan fall

Sv: Lastningsproblem, men inte rädd eller stressad

..Hur fick ni in henne när det här hände på tävling?

din rubrik blir lite missvisande då du redan antyder att du anser att hästen inte är rädd eller stressad.

självklart är den det, det tyder ju hennes reaktioner när ni försöker tvinga in henne på.

ngt har hänt. det är inte ovanligt att även lättlastade hästar plötsligt blir svårlastade. kan ha att göra med ngn obehaglig förknippelse med trailern, tex att det guppat mkt, krängt mycket, eller obehag så som ljud, tung traffik osv, skrämt hästen. ibland ändrar de sig även ang. om de kan stå smalt, och reagerar på det.

jag håller med mackan. Rubriken är förvirrande.
Min häst gjorde ungefär som din häst de första månaderna jag hade henne. Hon kunde också frysa fast. Hon blev fullständigt apatisk, gick inte att få kontakt med och var i stort sett omöjlig att flytta överhuvudtaget, Detta hände inte så ofta men jag förstod efter några gånger att det var ett sätt för henne att reagera i en stressad situation där hon på ngt sätt inte visste hur hon skulle komma ur den.

Jag hade alltså inte varit säker på att hästen ej är rädd eller stressad utan snarare utgått från det i stället. Hon har säkert blivit rädd eller osäker av ngt. Det är nog bara att ha tålamod och träna i lugn och ro tills hon känner sig trygg igen.

jag förstår vad du menar med att det känns som att din häst inte är stressad, även om den så klart inte vill in i transporten. Min är likadan. Han går upp på rampen och fryser fast. Sätter man en lina backar han bara och blir sur. Sen upp igen på rampen och står där som en åsna. Riktigt ser hur han kopplar bort alla intryck. Jag tycker det är skitsvårt att veta vad man ska göra. Spö bryr han sig inte om, eller blir sur och slår tillbaks. Samma med linorna.

Det enda som funkar är mat... :confused: Speciellt ensilage som är favoritkäket. Sen får man vänta ut honom och till slut går han in. Men sist tog det två timmar... inte så kul.

Är det nån som har bra tips för såna som oss???

Min häst betedde sig precis sådär, inget funkade som man 'brukar' prova, linor, stå med spö bakom, vänta ut etc.

Jag slängde en tröja över huvudet på henne och då gick hon med in. Efter kanske 15-20 åkgånger med tröjan vid lastning så går hon numera att skicka in som vilken lättlastad häst som helst utan något på huvudet. Rutin ger tryggare häst.

Men det du måste göra först är att kolla varför hästen plötsligt inte vill gå in. Har du bytt släp? Har något hänt med släpet så att det låter mer än förut, gnisslar, skramlar eller liknande. Prova att åka 20 m själv i släpet och lyssna efter oljud.

Min häst var stressad av trafikljud och av gnissel från släpet. Hade ett skramligt VV-släp innan så jag bytte till en stabil Star-trailer. Har bomull i öronen på hästen och en s.k. hoppluva ovanpå så inte bomullen far ur.

Efter att vi började med bomull så slutade hästen att stressa och svettas i släpet under färd. Anledningen till att hon inte ville gå på var att det var trångt och lät konstigt därinne och att man inte fick komma ut direkt. För hon följer med mig överallt annars i trånga utrymmen. Nu har hon vant sig men hon får fortfarande ha sina öronproppar :)

Du missuppfattade nog mig. Jag menar att min häst reagerade så för att hon blev stressad. Detta betende har hon slutat med för länge sedan. Hon känner sig nog tryggare nu.

Svar till OSCARIA: På tävlingen kom en man och hjälpte mig. Jag och min vän höll i var sin lina och mannen gick bara rakt om bord med min häst!!!! Precis som att det inte hade varit några problem!!

Kanske handlar allt detta om ledarskaps koas...kanske ska ut och gå med hästen, gå sådana labyrinter man läst om i tidningar för horsemanships övningar!

Ja nä....vet verkligen inte vad som är problemet..

jag håller med mackan. Rubriken är förvirrande.
Min häst gjorde ungefär som din häst de första månaderna jag hade henne. Hon kunde också frysa fast. Hon blev fullständigt apatisk, gick inte att få kontakt med och var i stort sett omöjlig att flytta överhuvudtaget, Detta hände inte så ofta men jag förstod efter några gånger att det var ett sätt för henne att reagera i en stressad situation där hon på ngt sätt inte visste hur hon skulle komma ur den.

Jag hade alltså inte varit säker på att hästen ej är rädd eller stressad utan snarare utgått från det i stället. Hon har säkert blivit rädd eller osäker av ngt. Det är nog bara att ha tålamod och träna i lugn och ro tills hon känner sig trygg igen.

Okej utgå från att hon är rädd och tycker situationen är stressande fast att hon inte visar detta, eller så gör hon det genom att "försvinna" i sin värld.

Men vad ska jag göra då när hon står vid rampen, fryser fast alla fötter och vägrar flyta sig. Ska jag sätta mig på rampen själv och bara vänta? Utan att göra något? Eller ska man prova med olika slags linor och dyl, är inte det stressande?

jag förstår vad du menar med att det känns som att din häst inte är stressad, även om den så klart inte vill in i transporten. Min är likadan. Han går upp på rampen och fryser fast. Sätter man en lina backar han bara och blir sur. Sen upp igen på rampen och står där som en åsna. Riktigt ser hur han kopplar bort alla intryck. Jag tycker det är skitsvårt att veta vad man ska göra. Spö bryr han sig inte om, eller blir sur och slår tillbaks. Samma med linorna.

det är ett sätt många hästar har att hantera stress. de stänger av och går in i sig själva, en sista utväg i fråga om att försvara sig mot obehaget.

Men vad ska jag göra då när hon står vid rampen, fryser fast alla fötter och vägrar flyta sig. Ska jag sätta mig på rampen själv och bara vänta? Utan att göra något? Eller ska man prova med olika slags linor och dyl, är inte det stressande?

Tja, det är nog inte så tokigt.

Min häst var sådär förut.
Till att börja med måste man se till att fixa det som han tyckte var obehagligt. Han hade blivit körd väldigt ryckigt under en period tyvärr, och då slutade han att gå på. Så när vi väl började köra med honom så körde vi sååå försiktigt.
Sedan har vi sysslat med olika ledarskapsgrejer för att få honom att lita mer på mig. Vi upptäckte massor med saker vi hade "problem" med men som jag inte fattade. När det var löst och han börjar lita på mig så började jag skicka upp honom på rampen.
Man får inte han någon tid att passa, man ska vara nykissad ;) och mätt. Sedan skickar man hästen mot rampen, låter den backa ner när den vill, men skickar lugnt på igen. Låt den stå när den stannar på rampen, den behöver samla sig och inse att den överlevt "so far". En hink med god mat som man flyttar längre och längre in i släpet kan vara bra, hästens lugnande hormoner frigörs när den sänker sitt huvud.

min häst är rent ut sagt skittråkig när det gäller lastningen. Han är inte rädd men han tycker det är obehagligt att åka.

Så alla som nu tänker "hästen är visst rädd" skriv inget till mig om det för ni känner inte hästen och vet inte hur han beter sig, punkt slut!

Åter till problemet. Ibland går han in (när jag ska iväg) Men när jag ska hem så går han inte in då han vet att vi kommer åka. Har försökt vänja honom med transport i 1 år nu. Är så fruktansvärt less på det här så jag har bestämt mig för att ta hjälp som verkligen kan. Orkar inte bråka mer med honom.

Du har ingen du känner/vet vem det är som är duktig på "lastträning" som kan hjälpa till?

Han vill inte åka för att han tycker att det är obehagligt.
Det skulle jag ändå klassa som rädsla.

Om man går till sig själv, vad är orsaken till att du upplever obehag i vissa situationer? I grunden är det väl ändå rädsla? Jag kan iaf inte komma på någon annan anledning såhär spontant.
Visserligen kanske ingen panikrädsla, utan just, obehag.

Hur kör du med hästen? Vad har du för transport?
Om orsaken att han inte vill gå in, är att han tex tycker att det är för skakigt att åka, så lär knappast all ledarskapsträning i världen hjälpa, om du inte avhjälper problemet.
Min valack är inte rädd för själva transporten, han är rädd för att blir omskadad i den när vi kör. Nu kör vi superförsiktigt och så sakteliga har han börjat förstå att det inte ska bli sådär igen.

Okej utgå från att hon är rädd och tycker situationen är stressande fast att hon inte visar detta, eller så gör hon det genom att "försvinna" i sin värld.

Min häst gjorde just så vid en lastning en gång. Vi fick till sist lyfta in henne i stort sett, inte ngt trevligt alls. Men sedan gick hon in hemma igen. Tyvärr blev hon skrämd när vi tränade lastning med en annan häst några veckor efter detta (lång historia). Det gjorde att hon efter det gärna gick in i transporten men helst ut igen meddetsamma. Jag fortsatte att träna men har nog egentligen inte annat råd än att just träna jättemkt. Linor är inte någon bra ide med henne.

När det gäller att frysa fast i övriga situationer så lärde jag mig att förekomma dem. Jag märkte när det var på väg att hända och lyckades oftast lura henne. Nu har jag haft hästen i fem år. Hon litar på mig och har inte "frusit fast" alls de senaste åren.

Tycker ofta linor är bra. Men om hästen kastar sig iväg och plöjer ner linhållarna är det väl sådär.
Vi skulle lasta ett tjurigt sto som alltid förut gått på transporten men som en dag bestämt att hon inte hade lust. Envis som synden. Vi tog in fölet först osv men hon brydde sig inte ett dugg.
Sen lastade vi från ett litet stall och tryckte på med en kvast bakifrån. Till slut gav hon upp. Kan berott på att hon reste sig och slog i huvudet också.. Så det får ni väl testa. Nädå skämt åsido, det var inte alls en rolig upplevelse, speciellt inte för fölis.
Men att lasta från stallet är mitt tips, och att behålla lugnet (därmed inte sagt att du inte kan säga till på skarpen) samt inte ge upp. Avsätt massor timmar.
När hästen väl gått på, ge mat och kör en liten runda innan du lastar av igen.

hej gumsan! Misströsta inte. Du kommer att få bukt med problemet. Det finns några bra sätt. Här kommer tips på ett; Ha tålamod. Låna transport om du inte har egen. Träna hemma i lugn och ro! Det går utmärkt om du är ensam. Det är tillochmed bättre än att du har en stingslig person med dig. Se till att avsätta en hel vecka för detta ändamål.
Dag 1; Fäll ned lämmen, ställ framdörren på vid gavel så att det är riktigt ljust i finkan och tag bort mellanväggen helt. Ställ en foderhink på sidan av lämmen. Håll hästen löst i grimskaft. Håll aldrig emot om den försöker backa! Tag riktning med din blick mot foderhinken och inte på finkan, gå fram och hämta foderhinken och ställ fram den till hästen. Det räcker så. Gör absolut inte mer även om det så känns som om kusen tänker gå in.
Dag 2; Träna hästen på stallgången att ta ett steg framåt i taget på uppmaning. Hjälp till att flytta med händerna någon gång också så detta känns naturligt. ObS, ETT steg ska vara ETT steg. Var noggrann. Baklämm ned, får absolut inte gunga. Framdörren på vid gavel. Foderhinken längst nere PÅ lämmen. Låt hästen ta några tuggor. Räcker så.
Dag 3; Kommendera hästen att ta ETT steg upp på lämmen. Tar den två backar du FÖRSIKTIGT ner den igen. Kom ihåg att grimskaftet/longerlinan ALLTID ska vara lös. Försöker hästen backa så låt den göra det och upprepa proceduren. HÅLL INTE EMOT.
Dag 4; Tag tre steg upp. Låt den smaska lite och backa sedan ner den igen.
Dag 5; Nu kan det vara bra om du har en medhjälpare. Tag din hästs bästa polare och låt den kika in genom framluckan. Låt din häst gå in i finkan om den vill, om den blir rädd och vill backa ut så låt den göra det. Huvudsaken är att du inte håller emot. Upprepa bara proceduren. Stäng inte bakom hästen.
Dag 6; När hästen står lugnt och stilla, då är det dags att sätta in mellanväggen och stänga bakom hästen. Inte förrän dess.
Vanligtvis går det mycket fortare än så här men tar man det så här lugnt funkar det. Kom ihåg att ditt sinnestillstånd är viktigt. Lugn och metodiskt. Avdramatisera det hela.
Är hästen orolig i finkan så kan den blivit bredåkare. Det kan vissa plötsligt bli om de tex tappat balansen någon gång. Lycka till.

:bow: du har helt rätt, det folk oftast gör fel tycker jag man ser är att de försöker hålla emot, samt dra in hästen.

Hehe.. ja, det kallas gripreflexen... tyvärr är vi utrustade med en sån och vill hålla iiiiii om det händer något tokigt. Väl därför folk blir släpade efter hästar mm...

Jag har fått lära mig att man kan träna upp en "släpp-reflex" som kan hjälpa emot gripreflexen, men det är svårt när det börjar gå vilt till på transporten...

Ännu ett till skäl för att lasta när man är heeelt lugn och avspänd, och inte låta lastningen bli ett bråk så man börjar dra i hästen. De är ju gjorda för att gå emot tryck...

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 874
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024