E

Emcelie

Ngn som har ett bra tips på att få in hästen i transporten.
Vad tycker ni:
Är det dumt att andvända linor för att få in hästen elr måste den gå inte självmant?
Hörde av min tränare att man inte ska ge hästen godis när den har gått in transporten.. Vet ngn varför elr är det falskt? ( själv tycker jag att om den varit dukig att gå in så ska den få.. )

Sv: Lastning

Alla har väl olika metoder & tycker väldigt olika .
Själv hade jag en svårlastad ponny, hon stod helt iskall precis framför transporten & vägra & gå, det enda som hjälpe var linor just då, men ju mer vi lasta & körde ju bättre blev hon till att gå upp, innan jag sålde henne så lasta hon sig själv :)

Så jag tycker inte linorna är fel sålänge hästen inte tycker dom är obehagliga.

Linor är okej sålänge de inte stressar/skrämmer hästen. Man ska aldrig tvinga in en häst i släpet (det ställer bara till mer bekymmer nästa gång) men däremot är det helt okej att övertala hästen att det är den enklaste lösningen på situationen. ;)

Godis när hästen väl är inne och luckan är stängd tycker jag att man kan ge. Även innan allt är stängt, sålänge det inte är en häst som går in bara för att få godis och sedan kastar sig ut direkt igen.

Vad tycker ni:
Är det dumt att andvända linor för att få in hästen elr måste den gå inte självmant?
Hörde av min tränare att man inte ska ge hästen godis när den har gått in transporten.. Vet ngn varför elr är det falskt? ( själv tycker jag att om den varit dukig att gå in så ska den få.. )

Man kan göra nästan hur som helst så länge man inte skrämmer, stressar hästen eller gör den illa på något annat sätt. Håller på o övar med min häst nu... Hon går oftast in rätt bra men har bråttom ut igen. Märker hon att något tar emot när hon backar så stannar hon. Hon grips alltså inte av panik o det tackar jag gudarna för!

Sist vi lastade hade hon blivit instängd o fått åka en bit gången innan, så det gick lite trögt. Tog mitt linlöpningsrep på ena sidan o la det runt baken, det funkade... För just hennes del är det nog ffa vanan att åka hon behöver.

Tycker det är okej att ge hästen godis i en hink eller så när den är instängd o klar. Har gjort misstaget o ge godis när transporten var öppen fortfarande... Då tar man godiset o backar ut igen :d :p
Hon är för söt :love:

Målet skall vara att hästen går in själv utan att man själv måste springa in i transporten.

För mig har det varit ungefär likvärdigt att slänga en tennisrack i bagen och gå och träna som att skicka in hästen i släpet och åka ensam till en hoppträning, hovslagaren/smedjan eller veterinären om det behövts.

Det finns massor av vägar dit, massor av övningar och hjälpmedel att välja mellan.

Problemet med linor över rumpan är att man behöver medhjälpare, och det är svårt att arbeta med känska och timing när man är flera som skall samarbeta.

Jag föredrar att lasta/träna lastning ensam.

Du kan använda "monty roberts" tekniker som joinup för att stärka ledarskapet, samt monty roberts "dually halter" för att lära hästen lyda dig i att gå framåt och bakåt på dina "hjälper" från marken.

Jag brukar jobba mycket med tryck+eftergift, dela upp allt i många små steg, träna med att gå över/under pressenningar, lastpallar osv.

Nu har jag börjat använda clicker, den fungerar som en "turbo" tillsammans med andra tekniker, man får bättre precision och tydlighet när man berömmer hästen när den gör rätt, och hästen blir otroligt motiverad i övningarna.

Här är en video på hur jag för första gången lasttränar med clicker:

http://www.youtube.com/watch?v=Hz9_z-VBNdg

Jag är enormt less på svårlastade hästar då nordsvensken jag rider går upp på rampen till transporten med frambenen och fryser fast där. Står någon bakom och smackar kan han ibland typ slänga sig bakåt. Eller så kan han bara kliva ner på vänster sida och står det någon på sidan och trycker på honom så han inte ska gå ner där så får personen skylla sig själv. Men han är lika fort uppe med frambenen igen när han varit nere och han står lungt i transporten när han väl kommit in och vi börjat åka. Vi har fått dra in honom med två longerlinor, båda fästa i en ögla på vänstra sidan så man orkar hålla imot när han vill gå ner där. Ska nog bröja träna lite NH och lastträna ensam. det brukar av någon anledning bli väldigt mycket folk när man ska lasta och åka iväg :S

Jag tycker linor är helt ok så länge allt går lugnt o sansat tillväga. Efter några gånger brukar det räcka att nån står där med linan för att hästen ska gå in. Men har man en häst som är rädd så tycker jag man ska last-träna mycket i lugn o ro istället för att ta till linor.

Min ena häst var i perioder svårlastad.Ena gången gick hon bara direkt in och nästan var det tjii trots att jag hade den ena hästen lastad.Men nu har jag lasttränat mycket och nu funkar det perfekt,lungt och sansat. Jag har gjort så att jag backat mycket när hon har kommit upp på rampen och även när hon kommit in i transporten. Man måste ligga steget före och förekomma dem när man känner att de tvekar och vill backa ut själv backar man dem. Det här har funkat kanon för oss. Hästen blir tryggare och även jag blir säkrare.

Min häst är visserligen inte längre jätte svår att lasta. Men för några år sedan tog det ändå ett tag innan man fick in honom. Och man behövde även vara fler än en person för att lasta.

Nu går han in efter att han fått stå och titta på transporten några sekunder. Vad jag rätt snabbt märkte att fungerade var att sitta vid transporten med hästen i handen och prata med en kompis eller nått. Då blev min häst van vid transporten och antagligen såg han inte transporten som något farligt eller "speciellt". När jag suttit på rampen i cirka 15-20 minuter så var det dags att leda in honom i transporten, och han gick in dirkekt! :). Så nu brukar jag alltid göra så när han skall lastas. Behöver inte längre sitta i 15-20 minuter, kanske bara 3 minuter, men det fungerar än! ;)

Vad tycker ni:

Tycker hästen det är positivt att få godis tycker jag det är jättebra. När jag lastar min häst vill jag att han ska tycka att vi gör nåt positivt o roligt. Och han är en godisgris som tur e. :)

Min häst har gått från svårlastade till lätt lastad på 1½ år ungefär.

Jag gjorde mest så att jag går rakt imot transporten, vill hästen lukta på rampen så får hon det. sen ska hon gå in. om hon bryter ut imot sidorna så går jag bara om. Gör så ca 2 -3 ggrsen åker linor fram. Breddade alltid mellanväggen.

NU så går hon ibland själv. behöver ingen "sats" och breddar inte heller.
Kan last ut och på själv och hon blir inte helt spänd när transporten kommer fram. Sen så är det bara att åka ofta och träna ofta med på och avlastning.

Sen så godis när hästen kommit in tycker jag bara är bra på en svårlastad häst. Då förknippar den ju det med något bra.

Min vet att att det finns hö där inne och det får hon som beröm...

Så tycker inte att man ska ta linor med detsamka utan låt hästen ta sin tid och kolla transporten osv. Men Sen kan man ju ta fram linor.

Hej. Jga tycker linor och tex. morötter är hel OK. Men om hästen tycker linor är jätte obehaglit så skulle jag inte använda det. En häst i stallet klarar inte av linor. Då brukar dom ha två människor som håller varndra i handen. Så det blir som en lina. :idea: Då kan man ju "trycka" och hålla i mott på ett annat sätt. När ma gör så så går det jätte bra :) Så det kanske är något att prova !

/Camilla

Hej. Jga tycker linor och tex. morötter är hel OK. Men om hästen tycker linor är jätte obehaglit så skulle jag inte använda det. En häst i stallet klarar inte av linor. Då brukar dom ha två människor som håller varndra i handen. Så det blir som en lina. :idea: Då kan man ju "trycka" och hålla i mott på ett annat sätt. När ma gör så så går det jätte bra :) Så det kanske är något att prova !

/Camilla

var det menat till mig?

sen håller jag med dig... två männsikor ärlika bra.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka