Lastning..

H

Hoppla_90

Hej!
ja har ett problem med min 5-åring..ett ganska allvarligt problem.
Hon har bara blivit transporterad 3 gånger i hela sitt liv..
1 gång som föl, då hon kunde stå hur hon ville i transporten, 1 gång hit hem till mej när jag köpte henne förra året i Nov. Och senaste gången i Måndags till ett stuteri.
Hon går jättesnällt in i transporten hon står kvar när man sätter fast henne och står lungt när man kör henne, MEN när man ska lasta av henne! å herre gud! hästen vill inte gå ut..ja har vart med om svår lastade hästar tidigare ja har en ponny som vägrar o gå in går ut iallafall. (nästan slänger sig.)
Hon är alldeles för stor för att vända och vi har ingen frontutlastare(tänker inte köpa heller) det enda ja vill är att hon ska kunna backa på lemmen, ja har tränat i veckor på det här men aldrig velat gå in i transprten ifall hon inte skulle vilja backa. Transporten har vart öppen hon har gått upp på lemmen fått beröm sedan har vi backat och hon har fått ännu mer beröm men problemet är när hon står inne i transporten,hon började backa snällt men så fort hon fick bakhoven på lemmen har hon bara hoppat in igen av ren panik(livsfarligt).
När vi kom till det här stuteriet hade vi redan varnat ägaren att hon inte kunde backa ut ur transporten. Efter en stunds försök har jag nästan gett upp tills stuteriägaren frågar om hon kan försöka, det gick bra tills hon kom till lemmen,då hon bara flög in igen..
Då blev st.ägaren jättearg på hästen och började bonka på hennes bringa,(detta gör inte ont på dom) min häst blev riktigt ifrågasatt. Det som var så trevligt att stå därinne istället för att gå ut på lemmen var inte så trevligt längre. När hon började backa slutade hon att bonka och berömde o när min häst gick framåt började hon att bonka igen o min häst backade ut på lemmen livrädd men väl där ut backade hon! När hon väl var ute var hon hur lungn som helst.
Jag är nog den enda i hela världen(känns det som) som har råkat ut för det här.
Men finns det några andra där ute som har några mer tips?
Om det här funkar för mej som det gjorde för st.ägaren(hon var ju mkt mer bestämd när hon gick in där) så kanske ja inte behöver träna så många gånger mer för att ja ska få en lättlastad häst trotsallt :)
Ni som också råkat ut för det här, skriv o berätta!! Hur ni gjorde.
Tacksam för svar!
 
Sv: Lastning..

Akta bara så att hon inte uppfattar det som negativt att stå stilla inne i transporten nu, så att hon blir skrämd och förknippar det med situationen där hon går in i transporte.
Det ska ju både gå bra att gå av och på.
 
Sv: Lastning..

Min unghäst, 2,5 år, är lite trög bakåt men hon slänger sig inte inte igen. Det kan hjälpa om du ställer transporten i något nerför(dock inte i brant nedförsbacke) eller att du lägger nåt under rampen så den blir något högre så att det blir mer att gå rakt ut för hästen, den känner rampen tidigare, så att säga. Det kan också vara ett stöd för hästen om någon står bak och håller en hand på bakdelen som för att visa att det är lugnt bakåt...

Eftersom din gärna studsar i igen rekommenderar jag dig att stå på andra sidan mellanväggen;) så du inte kommer ikläm:crazy:

Ju fler gånger hästen fått backa ut och det gått bra så kommer hästen att bli säkrare och lugnare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp