A

AlterPride

jag har en foderhäst
som är väldig mkt hanterad från backen av sin ägare. (tror de är PNH hon håller på med)
han är 6 år och som sgat huvudsakligen jobbad från backen nästan hela sitt liv.
och nu har jag kommit till lastningen och har helt kört fast,
jag får inte in han.
jag vet att han lider av en mindre rädsla för trånga utrymmen.
och när jag skickar in han så stannar han bara på luckan.
efetr att ha stått och jobbat med honom i 2-3 timmar har jag fått in han helt och jag backar ut honom.
och nästa dag är de samma sak,
spelar ingen roll.
jag gör de regelbundet men jag börjar tappa modet
de SKA inte ta 2-3 timmar att lasta en häst.
och jag ser på han att han inte är rädd för att gå in.
hade han vart de hade de känts bättre men han står och sover och skiter i mig.

jag har pratat med ägaren och hon har gett mig tips men jag kommer inte vart.
sen får jag känslan av att hon inte kan lasta han snäbbare än 2-3 timmar heller.

så jag är så jävla villrådig.
ägaren har erbjudit sig att komma och hjälpa mig.
och hon ska få den chansen att bevisa "sin" teori

men min fråga är hur skulle ni hantera detta?
ja vill inte börja med linor eller backa mot stalldörren osv.
utan jag vill att hästen ska vilja gå in.

vad som helst några uppmuntande ord?
för de känns så jäkla hopplöst.

Sv: lastning

Min häst har ju inte stått och sovit på lämmen än men jag känner igen mig ändå... :)

När min häst står på lämmen och inte funderar på om han ska gå in eller ej, så backar jag honom och låter honom går ett varv runt mig, så han måste gå på lämmen fast tvärs över. Dvs, han får inte det bekväma av att stå och slöa utan måste röra på sig.

Jag försöker att ha rörelse med i det hela.

Kan din häst att tex touch med spö på något ställe betyder att plocka fram det benet? Då kan man oftast gå in hästen mha det.

Så prova och låt inte hästen frysa fast utan han ska ha focus på dig och vart han ska. Tänk också på att inte stoppa honom med blicken. Jag kan inte titta in i tansporten, för då stoppar jag min häst med blicken. Han är otroligt känslig för det. Tittar jag precis bakom rumpan på honom, då stoppar/driver jag dessutom med blicken.

Testa och se vad som fungerar!

Få honom att tycka att transporten är världens bästa plats. Hur?? Gör allt där vid transporten. Om han tycker det är ok att stå vi eller lite på lämmen så är det där ni tränar. Du tar dit honom utan intentionen att lasta honom utan gör allt annat där. Ta dit hans kraftfoder och hö och så får han äta det där undertiden kan du borsta, fixa me honom eller bara sitta där med honom. Vitsen är att ni inte ska lasta honom... Meningen är att han ska tycka det är super att vara vid transporten, det händer bara positiva saker där =)

Allt eftersom kommer du kunna flytta dig och hästen längre och längre upp på lämmen och sen in i transp. Få honom att förknippa transp med något positivt, ändra hans motivation så han vill vara där.

Sen kan du ju öva klaostrofobi övningar separat genom att låta honom gå igenom en öppning som du succesivt förminskar. Ledövningar är alltid bra och övningar som gör att du kan flytta hästen precis dit du vill att du kan kontrollera var han sätter sina hovar. Han behöver lära sig att ge efter för tryck så att du kan be honom komma fram och backa och att du kan stoppa honom om han backar när han inte ska.

tack för svaren båda två :)

men är de "fel" att muta in hästen?
eller är de kanske ett av dom bästa sätten?
dvs att han vet att han får godis, mat osv när han kommer in?

Jag ger min mat i transporten när han kommer in. Jag ser till att välja det jag vet att han tycker om...

Det finns ju de som lastar genom att lägga ut ett morotsspår in i transporten....

Sedan är det ju så att jag ser helst att hästen ser det goda där inne och att han får det när han kommer in. Just för att han går in och DÅ blir det gott...

Alla filosofier finns... :)

AlterPride skrev:
tack för svaren båda två :)

men är de "fel" att muta in hästen?
eller är de kanske ett av dom bästa sätten?
dvs att han vet att han får godis, mat osv när han kommer in?

Maten, godiset är det som motiverar hästen. Men du ska inte muta in honom eftersom du då bara botar ett syndrom och inte problemet i sig. Så fort han fått tag på godiset kommer han vilja ut ur transporten igen. Det är oxå stor risk att han inte ät helt medveten om att han går in i transporten under tiden som han sucktar efter godiset och kan bli vettskrämd när han väl blir medveten om det.

Det du ska använda maten och godiset till är att få honom förknippa transporten med något annat än just transport.
Väl inne i transporten kan du fodra honom hans giva. Men bara när ha kan gå in lungt och sansat och backa ur likadant.

Om du har egen transport eller möjlighet att under några dagar bruka en, skulle du kunna ställa ut den i hagen. Låt den bli en naturlig sak i hans syn och ge honom hö-gåvan inne i transporten. Funkar alltid, men andvänd inte den nyaste, snyggaste transporten, för han eller kompisarna kommer gnaga på den när den inte är hotfull längre!!!

tack för tipsen och svaren. :bump:

Pilla_w han är ju inte rädd för transporten, jag ser de på han, han bara står där och sover.
Så transporten är inte de minsta onaturlig för den (han har faktiskt gnagt på den när jag provat last träna)

men hur som helst har jag nu bestämt mig för att ta hit en som tydligen ska vara bra på just de här med lastning (och detta har jag hört av folk jag litar på)
för jag tror de stora problemet är att han känner av min osäkerhet och blir osäker själv.

så jag måste få veta VAD och HUR jag ska göra exakt för att detta ska funka för att jag ska kunna vara bestämd,
för nu står jag bara och velar.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 911
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar