R

rosander

Hjälp!
Vi har ett 9-årigt sto som fart illa tidigare i livet (är fodervärdar under Svenska Hästars Värn). Vi har haft henne i snart 2 år och tjejen som hade henne tidigare var rädd för henne vilket ledde till att hästen tog kommandot helt. I vår familj är vi många fler som kan hjälpa till att hantera henne, när hon varit FÖR jobbig för en av oss har den andre tagit över och hon har utvecklats till en mycket trevlig promenadhäst.
Men nu är det så att vi gärna skulle vilja åka och träna "vardagslydnad" på henne och kanske deltaga i en hubertusjakt, men detta är helt omöjligt då hon är olastbar. Hon är inte rädd för transporten, hon har bara bestämt sig för att inte gå in i den! Hon är ett riktigt matvrak och vi har mutat in henne ett par gånger, men så fort bommen ska upp bakom henne har hon slängt sig, vilket är farligt både för oss och för henne...
Vi har testat med rep men hon har reagerat så starkt då, vi vill inte att hon ska bli rädd för transporten...
:confused:

Har ni några bra knep på hur man kan få en mycket självsäker liten dam att stanna i transporten??

Tacksam för svar

Sv: Lastning!

Hur reagerar hon med linorna???
Med trots eller panik???

Är det trots och surhet, är hon rädd att bli övermannad och få lyda, eller är hon rädd för linorna och transporten???

Jag tycker ju att linotr ofta funkar bra, och om hon har en grundmurad tillit till er och tycker om er, så bode det inte skada att stoppa in henne helt resolut och se till att hon stannar och sedan ge henne havre och godis och massa beröm så fort hon står där inne.

Lär henne att stå lugnt still i transporten Innan ni börjar öva på att ta upp luckan.

Om hon går att muta in "svält" henne en dag så hon är riktigt hungrig, ge så lite som möjligt under mutningen, helst inget, när hon kommit in får hon mat (lite) backa ut igen och gör om. Hela måltiden ska ätas i transport, hon kan gott få gå in iaf fyra fem ggr innan hon fått äta all mat och då backar ni ut och tar in släpper i hagen (ge ingen mat då) maten och det behagliga ska förknippas med transporten.

Nästa dag kan ni göra lika dant fast utan att ha "hungrat ut henne först"

Tillslut traskar hon in utan att blinka äter sitt käk och backar lika lugnt ut då kan ni börja med att fälla upp lucka och låta henne stå och äta i stängd transport

Så småning om kanske ni vill öva på att hon ska kunna stå lugnt i transporten längre och börja ge henne hö också, när transporten sen blivit "å en matbox vad kul", kan ni börja köra en liten bit, gör gärna nått kul när ni "kommit fram" Tex hoppa lite, ta en snabb galopp med en kompis, gå och ät äpplen i en trädgård eller så.

Lycka till!

håller med föregående talare!

få henne att äta upp mat inne i transporten utan att sätta för bommen. först när hästen är lugn inne i transporten och kan stå still tills ni säger att hon får backa sätter ni upp bommen, fäller ner den och backar efter ett tag. se upp bara så att hon inte slänger sig ut det första hon gör när bommen är nere.

med tålamod och tid kommer hon att kunna lastas.
ni har ju kommit jättelångt med henne redan! Keep up the good work!

jag skulle inte muta in henne om jag var som er. hästar är smarta, snart kommer hon kanske gå in, ta en tugga springa ut osv.
jag skulle vänta ut henne, om ni så ska stå hela dagen så ska ni fan inte ge er!!! om hon går in så låt henne stå lugnt en stund, backa sedan ut henne. gå in igen, prova att skramla lite med bakbommen, kastar hon sej så låt henne göra det. jag tror inte hon kastar sej för att hon är tjurig utan något är det ju som gör det så låt henne få inse att det är inget farligt att ni håller på där. står hon sen lugnt efter några gånger ut o in med skrammel så kan ni ju sätta för bommen.
sen när hon står med stängd bom lugnt o stilla DÅ kan ni ge henne godis/mat. så kanske hon tycker det är trevligt också.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 843
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Svårlastade hästar finns det gott om och jag tränar en tjej med ett vanligt problem - hästen går inte att lasta - men det har en mycket...
Svar
16
· Visningar
2 131
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?