Buck

Trådstartare
idag så var jag i ett ridhus och red lite, när jag kom in så var ägarens häst transport ramp nedfälld men grinden där uppe var stängd (lastbilen står i ridhuset).
när min häst såg den så skyggade hon först men ville sen fram och nosa, då min polle är lite svår lastad ibland så tänkte jag låta henne sätta en hov på rampen, inte låta henne gå helt upp men bara sätta en fot på rampen och sen gå därifrån. bara för att jag tänkte att det var bra träning och då jag ska iväg och tävla om ngn vecka för första gången i år så ville jag se hur hon reagerade. förra året så stressade hon väldigt mycket vid lastning och smällde huvudet i taket varje gång.
så jag stälde henne vid rampen och bad henne lyfta ena hoven genom att peta på den och säga "upp" förra sommaren så testade jag enkel trick träning och lärde henne att lyfta på fötterna på kommando. dock så kom min granne och nån annan in med sina hästar i ridhuset, och allt blev konstigt:( grannen tävlar på hög nivå och lastar på det gamla goda viset, dvs med lite våld och en hel det envishet.
han tyckte att det var korkat att be hästen ta ett steg upp på en stängd transport och tyckte att om jag behövde hjälp att lasta så kunde han hjälpa till att lasta. det var ju snällt, men jag vill ju låta hästen se och undersöka rampen i lugn och ro och själv vilja ta sig upp för att undersöka! har inget släp själv, men i somras så hade jag en stabil last pall som jag lät henne gå över och ställa fram hovarna på, det för att vänja henne vid ljudet och för att hon ska förstå att det inte är farligt att ställa sig på konstiga upphöjda saker.

i sommar så vill jag gärna skaffa ett släp och ställa i hagen och ge pollan hennes lunch foder i, för att hon ska lära sig att det kommer ngt bra av att gå in i transporten.
är mitt sett att se på lastningen helt fel? :confused:vill hellre skynda långsamt och vinna pollans förtroende än att använda longerlinor och piskor.
vill bara prata av mig, men tacksam för svar.

Sv: lastning

Jag tycker precis som du att man ska skynda långsamt. Tror att man vinner på det i längden.
Det där med att ställa en transport i hagen och utfodra inne i den har jag oxå tänkt på men eftersom vår hage är så backig så går inte det och jag har en relativt ny transport som jag inte vill ska stå ute i ur och skur.
Men tanken är bra! :bow:
Så fortsätt som du har tänkt. :)

tack^^ kunde inte konsentrera mig när jag red och mådde illa när jag kom hem igen.:(
är rädd att folk inte "vill" förstå hur jag funderar kring hästhantering, t ex när jag precis hade köpt min häst (av ridhus ägaren) så började jag rida barbacka för att arbeta på min ballans, h*n tyckte att det var onödigt och småfarligt att rida utan sadel, och när jag berättade för min nuvarande tränare att min förbättrade sits från förra träningen kom av att jag sytt en barbacka sadel så fick jag nästan samma respons. + att de har småretat mig för att jag tränade agillity med min ponny förra sommaren då min stora häst var halt (blev halt för att vi gick fram för fort med träningen på nytt underlag)
jag vill utmana mina hästar mer än i bara ridningen! jag vill få en välgrundad relation med min häst och få mina hästar att lita på mig fullt ut, men det verkar som om de häst människorna som finns i min omgivning inte vill lyssna på en mer nh inriktad hästhållning :(.
min b ponny går lös brevid mig när vi är ute och går eller hoppar, och min stora systers shettis kan man få att gå upp för det mesta, de går också själva in från hagen när man tar min stora häst först. jag vill ha samma kontakt med min stora häst, och pollan har blivit 90 gånger lugnare av att flytta hem till mig, + att jag kan be henne att själv gå ut och ställa sig i gången när jag ska göra i ordning henne och tillbaka när jag är klar. i förra stallet så drog hon förbi sin box och bråkade med alla andra hästarna.
då ridhuset bara ligger 1km ifrån mig så vill jag inte gärna byta men ibland så mår jag dåligt av det.

Alltså, svårlastade hästar beror ju till typ 99 % på att folk gör fel när de lastar.

En häst som inte varit med om något obehagligt klassar jag inte som svårlastad, snarare fellastad.
Jag förväntar mig att hästen ska gå in utan massa daltande och då brukar det heller inte vara några större problem att få in hästen.

Har hästen varit med om något vid lastning så skulle jag också ta det lugnare med lastningen, men jag skulle aldrig lämna hästen själv i transporten i hagen :confused:
Då vet man ju inte om något händer som kan förvärra lastnig/transportering.

hästen går att lasta, men vägrar ha skydd på benen och smäller oftast huvudet i lastbis taket och kastar sig ner, hon går att lasta ibland men det är aldrig så att hon går lugnt och fint upp i transporten, lastbil är enklare att lasta henne i men hon smäller i huvuder där också.
släp är hon smått omöjlig att lasta i, därför ville jag vänja henne vid att gå in i den för att få mat, jag tänker absolut inte lämna henne i transporten, utan bara gå in i den och ge henne sin lunch (kraft foder) och sen gå ut tillsamans med hästen. då kommer hon senare koppla transporten med mat och inte stressá till tävling.
hon har dessutom inte åkt släp på 3 år utan bara lastbil, men om man måste akut iväg till vetrinären så kan man inte alltid gå bort till grannen och be dem köra en. därför vill jag vänja henne vid släpet menom mat och genom att lugnt och fint sätta en fot i taget på rampen varje dag.

Jag tycker du tänker helt rätt, man får bara inse att det alltid kommer finnas folk som ska pracka på en genvägar man inte bett om :crazy:

Det är DIN häst som du tränar/hanterar som DU vill och som passar den hästen bäst. Om andra lägger sig i är det bara att säga att "nej tack, jag behöver ingen hjälp, jag tränar min häst på det här sättet, och lägger mig inte i hur du tränar din häst."

Det är nog bra tänkt att utfodra i transporten, men ställ den inte i hagen. Känns som stor skaderisk med alla stänkskärmar och pinnar som sticker ut. Dessutom kan hästar reagera olika på samma pryl, beroende på var den står. Så bäst att träna där transporten kommer stå sedan, typ gårdsplanen.
Börja med att utfodra på rampen, när det känns ok, kan man fodra längre och längre in. Gärna med mat som tar lite tid att äta(hö), så hästen hinner stå där en stund och tugga.
Börja redan tidigt med att när maten är slut backar man ifrån transporten, även om ni i början står utanför. Bra vana och då kommer inte hästen få för sig att börja vända där inne för att gå ut.
Just att backa nerför/ut på en ramp kan många tycka är svårt/läskigt, så träna på det redan när bara ett par hovar är uppe, så att hästen blir trygg med att backa på rampen.

Lycka till, och stå på dig! :laugh:

tack^^, men tror du inte att det är bra att hästen ser transporten varje dag och rör sig runt den?
men innan min pappa vill klpa en trasport så måste jag skaffa körkort till bil och körkort så att jag kan dra släp. han vill inte köra:(

Jovisst, men det kan den väl göra när du ändå passerar gårdsplan?
Dessutom riskerar man inte att transporten blir gnagd på av nyfikna hästar.
Nä, onödigt att ha den i hagen tycker jag ändå.

Varför vill han inte köra? Det dröjer ju ett tag innan man är stabil i sitt körande när man just fått körkort, känns inte som en jättebra ide att börja dra släp då på en gång..

han vill att jag ska ta körkortet helt enkelt^^ att vi inte ska köpa släp tills dess ger mig mer motivation:) tydligen, gillar inte att övningsköra och som fd mc polis/ körskole lärare så är det ganska irriterande att jag inte vill köra.

sen så finns det inte plats att ha ett släp där vi tar in hästarna så då får den stå undan gömd bakom en lada, eller precis vid hagen. ville ha den i hagen pga risken att hästen kan slita sig när man last tränar, om man är utanför hagen så kommer pollan springa långt iväg om hon kommer lös. det kan hon inte i hagen. alternativt så har jag den i sommar hagen, där är det plan mark och man kan enkelt köra in och ut. sen så är den mindre än vinterhagen så det är lättare att fånga en rymling i den hagen.

Klart smart att ha transporten på ett inhägnat område, så sommarhagen är ju smart :idea:
Eller att den står i vinterhagen men att man kan stängsla bort den biten när man tränat klart.

jag får se vilken hage som är torrast då jag ska last träna, halva vinterhagen flyter bort av allt smältvatten nu:( och sommarhagen är full av snö.

oj det hade jag inte tänkt på^^ men om man inte har det så kan den ju tippa:P

Det finns transporter som har ben man kan fälla ner, så man kan lasta utan bil. Man kan även palla upp den, bara man kollar att den står stabilt och inte tippar eller rullar.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 335
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur