lastning med sto och föl

placebo

Trådstartare
Hej jag undrar hur ni gör när ni ska lasta och åka med sto och föl. Hur gör ni när ni lastar dom? och lastar av? hur har ni dom i transporten?
om det är någon speciell utrustning till transporten man måste ha osv...

tacksam för svar :)

Sv: lastning med sto och föl

Hur gammalt är fölet? Små föl kör jag lösa, i transport utan mellanvägg. Mamman är uppbunden som vanligt. Jag lastar dem samtidigt eller fölet något före mamman. Fölet brukar inte vara så svårt att få på, de är nyfikna och små och lätta - en tröja runt baken kan vara ett bra hjälpmedel. Om man lär fölet att gå på före mamman tycker de inte att det är något konstigt att åka själva senare. Kör jag nu med fölungen som föddes i våras så åker den som en vuxen häst - uppbunden med mellanvägg. För att kunna göra det har givetvis hästen lärt sig att stå uppbunden i stallet först!
Urlastningen med lös fölunge brukar inte vara något problem - jag lossar mamman och öppnar bak, fölungen följer med ut. (Däremot har jag alltid ett grimskaft spänt innanför skötardörren när jag har löst föl - vill inte riskera att få ut fölungen den vägen) Lite knepigare är det när unghästen åker uppbunden och skall backa ut, men även det funkar med lite träning på slät mark innan den skall backa nerför.

Oftast fölet först, annars stoet..Stoet står uppbunden och fölet löst utan grimma eller något..Vi kör utan mellanvägg.
Är det på hemma plan lastar vi ut stoet(backar ut) antingen går fölet ut först eller så går stoet, fölet går löst ut..

På tävlingsplats, en tar stoet en tar fölungen, tar i den ornding de vill, vill fölet gå ut först är det bra:)

tack så mycket för bra svar!:)

undrar en sak till..kan man åka med vanliga bommar i transporten eller måste man ha dörrar?

Jag har dörrar, men kan inte se några problem att köra med vanlig bom - den måste dock vara lång eftersom du inte använder mellanväggen... I mitt gamla släp körde jag helt utan bom bak, har ett snällt och mkt transportvant sto.

Var till kliniken med mitt isis-sto och hennes 5½ mån gamla föl. Stoet gillar inte att åka så vi vågade inte åka utan mellanvägg så vi hade den i och en skiva fäst i bommen fram så att fölis inte kunde krypa under och komma in till mamma. Halmade fölis halva och lastade mamma först, hon går in själv gnm horsemanship-träning bara någon tar emot med mathink fram och sätter fast henne. Fölis gick in själv med lite push bakifrån och var jätteduktig. Bommar bakom båda och upp med baklämmen. Sen tryckte vi in höbalar framför bom/vägg så de inte skulle hoppa över och skada sig. Ska tillägga att vi backade transporten nära stalldörren och satte linor mellan dörrposten och transporten så det fanns bara en väg och det var in i vagnen.

När vi lastade ur backade mamma ut med grimskaft över halsen, stressad och svettig men gjorde som hon lärt sig gnm träning. Fölis var helt cool, backade en bit innan hon vände sig och skuttade ut. Sen gick hon i longerlina in med mamma och var jätteduktig hela tiden fast hon knappt är hanterad innan. På hemväg lastade vi på samma sätt som hemma fast mot staketet och med medhjälpare som höll i linan som begränsade flykktvägen. Inga problem alls och kändes säkert hela vägen...

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
529
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 063
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama