Lastning & bremsning - fundering

Sv: Lastning & bremsning - fundering

Som du ser skrev jag "ni" även om jag använde din svarsknapp fullt så gammal att jag använder ni som tilltal till en person är jag inte ;)
På Naffas inlägg så framgick det att hon antog att någon skulle lasta med blodet forsande utan att sätta förband först sen kom du och skrev om att du inte heller lastat direkt utan satt förband först. Så när man läste era inlägg så framstod det som att naturligtvis handlade lastningen om att lasta med blodet forsande utan åtgärd. Även om det finns ett och annat rötägg som kanske skulle gjort en så korkad sak så tror jag knappast att det vore det vanligaste.
Det är ett känsligt läge att lasta skadade hästar som inte är lättlastade det behöver inte handla om blödning det är inte roligt att tex ha en misstänkt fraktur på en häst som bråkar vid lastning så det är inte fel precis att diskutera saken alltid kan man få några små tips som kan fungera som man inte tänkt på själv.

Jag kan ge ett (hypotetiskt) exempel: hästen har av någon anledning ont som f-n - är superstressad och far omkring. Du MÅSTE ta honom till klinik - alltså, MÅSTE få med honom på en transport. Han blöder och ju mer han far omkring ju mer blöder han - du måste ha på honom SNABBT alltså.

Gylle.

Det var nog mer detta exempel här ovan jag tänkte på.
( och skulle nog ändå vilja tillägga att en svårt skadad häst är av någon anledning ganska lugn. Chock kanske? Om nu inte ägaren spårat ur totalt och stressat upp hästen)

Angående misstänkta frakturer så är det åter igen ett fall för distriktaren INNAN lastning.

Och där KAN man ha ett par tre alternativ.

Misstänkt bäckenfraktur så bör en sådan hängas upp i matta på transporten.
Alltså ett jobb för djurambulansen.

Misstänkt brott i ben så får distriktaren avgöra HUR den skall stadgas och OM den skall åka.
Alternativet är portabel röntgen.
Vilket många större djursjukhus har.

Men i sådana här allvarliga fall så ska veterinär alltid kontaktas INNAN man lastar.

En veterinär, som hör en ägare i telefon berätta om en skadad häst, som eventuellt har ett brott, ger ju inte rådet att lasta.
Inte utan att ha tittat på den först.

Och nu diskuterar jag ur egen erfarenhet.

Vi har haft misstänkt bäckenbrott på fölmärr.

Sprickor i diverse ben.

Fläkskada på unghästar.

Och en del annat som går under benämning "akut resa klinik"

Och det gäller att ha Plan A, B och C
Alla telefonnummer inprogrammerade i mobilen. Inklusive djurambulans, samtliga veterinärer, kliniker och nödslakten.

Man måste ha "proffshjälp" innan man lastar helt enkelt.

AM

Jag tror att de flesta akuta situationer kräver stabilisering först, och lastning sedan. Och det har också poängterats av t ex djurambulansen vid föreläsningar. Som med humanambulansvård helt enkelt.

I första hand tror jag alltså att det är veterinär på plats som är bästa idéen, då kan man också sedera om så behövs.

....fast, det jag menade var om man inte får tag på veterinär. Alternativ till sedering.

KL
gylle
Det är ett känsligt läge att lasta skadade hästar som inte är lättlastade det behöver inte handla om blödning det är inte roligt att tex ha en misstänkt fraktur på en häst som bråkar vid lastning så det är inte fel precis att diskutera saken alltid kan man få några små tips som kan fungera som man inte tänkt på själv.

Ja.

Men JAG har iaf fått svar på min fundering. Sedering används inte i samband med lastning av personer här.

Senast ändrad:

Jo.

Man KAN använda sedering. Och till det krävs då en veterinär, som samtidigt gör en bedömning av det akuta läget.

Och får man inte tag på distriktaren så får man ju ringa journumret till kliniken som då ger råd i stället, i ett sådant här akutfall.

Men brems tror jag blir jobbigare då bremsade hästar kan ju vara lite svåra att få att gå framåt :D

AM

Jag menade bremsning används inte i samband med transportering....... Det var ju det jag frågade om. :o
Skrev fel förstås.

tror att vid akut fall så ringer man veterinär och så besluta man på plats med veterinär hur man ska gå tillväga .. en häst som e drogad har ju en tendens att " växa" fast i backen och att försöka leda på den på en transport kan bli kämpigt då blir det till att va ett par stycken så att man kan lyfta in den i transporten.. En drogad häst går ju i snigel fart nästan så man får lyfta fötterna årt den när den vilglar fram så att gå på en lucka kan va lite svårt..
Bremsning har jag aldrig sätt men jag kan tänka mig att det har bara motsatt efekt då hästen lär stå mera still än gå framåt sålänge den sitter åt..

Liknande trådar

Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 905
Hästhantering Har haft någon tidigare lastnings-tråd men har lite andra funderingar nu. Har haft min kuse i snart 4år, lasttränat flitigt men mest...
2
Svar
24
· Visningar
2 809
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar