Lastning & bremsning - fundering

Ponnytant

Trådstartare
Hej!
Fick en fungering ang "akutlastning". Om en stressad häst av någon anledning måste lastas - är bremsning ett alternativ? Då menar jag inte normalsituationer utan som alternativ till sedering. Är det någon som har erfarenhet?

Tillägger (för att vi inte ska hamn på fel spår) att jag är ganska bra på "normal lastträning" - kort- och långsiktig - och den typ av "snabblastning" man kan göra med en häst i normaltillstånd. Det är inte den sortens situationer jag menar.

Sv: Lastning & bremsning - fundering

Jag har aldrig sett bremsning i kombination med lastning dock i andra situationer hundratals gånger genom åren och jag ser inte de två gå hand i hand helt enkelt. bremsning paralyserar hästen, vilket inte är det du vill när du ska lasta. kombinationen brems och lasta på, blir för splittrade signaler för hästen att klara av. skulle aldrig använda det som ett alternativ, då är du isåfall bättre off med mild sedering om det är så otroligt kritiskt. Själv tycker jag inte sedering är en bra medtod det heller ens akut mässigt just för att hästen blir så konflikt artat avstängd, men du beskriver ngn sorts akut situation med problem fall å det extrema, så isåfall skulle jag hellre ge lugnande om jag absolut var tvungen välja.

Bästa sättet att lasta häst, är att backa intill en dörr, helst så stor att man fäller ner baklämmen i huset.
Jag lastar ganska lätt alla möjliga typer av hästar själv med det sättet.
Unghästar som aldrig åkt, surskallar och korkade hästar.

Eftersom hästen då inte har nånstans att ta vägen, utan bara kan gå rakt fram, har de inget alternativ.

Bästa sättet att lasta häst, är att backa intill en dörr, helst så stor att man fäller ner baklämmen i huset.
Jag lastar ganska lätt alla möjliga typer av hästar själv med det sättet.
Unghästar som aldrig åkt, surskallar och korkade hästar.

Eftersom hästen då inte har nånstans att ta vägen, utan bara kan gå rakt fram, har de inget alternativ.

Jag hade en halvblodsvalack för många år sedan som faktiskt kom på en hel massa alternativ trots att vi försökte med denna metod.
Fast nu var nog han undantaget som bekräftar regeln, detta sätt brukar normalt sett vara effektivt.

Jag menar inte normala situationer eller bara "problem med lastning" (tack för att du svarade iaf :)).

Jag kan ge ett (hypotetiskt) exempel: hästen har av någon anledning ont som f-n - är superstressad och far omkring. Du MÅSTE ta honom till klinik - alltså, MÅSTE få med honom på en transport. Han blöder och ju mer han far omkring ju mer blöder han - du måste ha på honom SNABBT alltså.

Det gäller alltså att: få honom på transporten OCH att få honom att stå såpass lugnt i transporten så att han iaf inte skadar sig själv eller andra (mer).

Jag håller mackan, bremsning innebär att hästen blir paralyserad, vilket används bl a på kliniker om hästen inte står still vid sprutning av led osv. Att bremsa en häst för att sedan får den att gå fram verkar ju knepigt, om hästen är så stressad som i din hypotetiska fråga så ser jag stora risker med att få transporten söndersparkad.

...men du beskriver ngn sorts akut situation med problem fall å det extrema, så isåfall skulle jag hellre ge lugnande om jag absolut var tvungen välja.

Ja - det var så jag menade. Men jag var otydlig när jag isolerade frågan till själva "stig-på" situationen. Transporteringen i sig är ju ett minst lika stort problem i en sådan situation.

Jag har inte heller tänkt kombinationen bremsning-transport tidigare. Men man vet ju aldrig när och var något inträffar. Det är ju inte heller alltid möjligt att ge sedering (alla lokala vet. är på konferens i Finland..... typ). Därför tänkte jag höra om någon har erfarenheter.

kl

Vi har aldrig använt brems vid lastning kan jag väl säga.
Utan använder CK alternativet.

Och vid en akut skada så skulle jag nog tänka lite annorlunda än bara kasta på hejåhå.

Först och främst få in hästen, om möjligt, in i en box.

Ringa efter någon som kan hjälpa till med första förband eller något liknande.

Samtidigt ringa distriktaren och be dom komma omedelbart eller så fort det går.
Kan dom inte komma omedelbart så vill jag ha en intruktion på hur vi ska göra under tiden vi väntar.

När väl distriktaren varit och gjort en bedömning så vet jag också att vi fått så pass mycket hjälp att inte hästen förblöder.

Då går man i in i fas två. Hästen skall på.
Har man veterinär tillgänglig till en korkskalle så löser det sig i alla fall.

Så enda gången i detta sammanhang som bremsen skulle fram så är det väl om hästen hoppar runt då distriktaren skall undersöka den i så fall.

Så att lasta en häst som blöder i mängder blir inte vårt alternativ i alla fall.

AM

Jag håller förstås med om när bremsning används - vid skador, särskilt då dessa riskerar att förvärras om inte hästen är stilla.

Jag undrade om metoden används i samband med transportering.

På en sådan hade jag nog provat att knyta en tröja över ögonen få hästar stimmar omkring när de inte ser något dock är det tyvärr inte alla det fungerar på men på just stirriga hästar brukar det verka lugnande.

Ja - något att knyta över ögonen har man ju alltid tillgång till!

Jag har oerhört dålig erfarenhet av just täcka ögonen, det slutade med knäckt ryggrad och en 90 minuters sittning på hästhuvudet för att den inte skulle slå sönder sig totalt i väntan på nödslakten. Något av det värsta jag varit med om, inkl. den som hängde sig i ett bakben och slet av ryggen.

Ja, jag kan se att man med vissa individer i ett akutfall kan bremsa och lyfta in. Men då måste man kunna just lyfta in, för hästen går ju inte för egen maskin när man bremsat.

Som med allt annat med hästar så måste man ju veta vad man sysslar med och ha lite känsla för det man gör annars kan man nog lyckas få det mesta att gå åt helvete.

Självklart. Det är därför jag ger en annan vinkel, inget sätt är välfungerande för alla. Utan tidigare erfarenhet och utan att veta vad man ska vara försiktig med så kan just detta att täcka ögonen slå åt helt fel håll.

Jag har oerhört dålig erfarenhet av just täcka ögonen, det slutade med knäckt ryggrad och en 90 minuters sittning på hästhuvudet för att den inte skulle slå sönder sig totalt i väntan på nödslakten. Något av det värsta jag varit med om, inkl. den som hängde sig i ett bakben och slet av ryggen.

Fy f-n vilken upplevelse!!!!! Usch - en sådan vidrig situation har jag aldrig varit med om med hästar, däremot med en hund. Inte helt jämförbar förstås, men och jag kan "känna känslan" av total hjälplöshet.

Jag fick höra några berättelser nyligen och det fick mig att att få "tänk om-tankar". Alltså "vad JAG skulle göra OM......".

Jag tror att de flesta akuta situationer kräver stabilisering först, och lastning sedan. Och det har också poängterats av t ex djurambulansen vid föreläsningar. Som med humanambulansvård helt enkelt.

I första hand tror jag alltså att det är veterinär på plats som är bästa idéen, då kan man också sedera om så behövs.

Precis.

Det var det jag också menade med mitt inlägg.

Men kan tänka mig att många drabbas av nån form av panik och inte tänker klart i krissituationer.

AM

Ja, jag tyckte inte det var särskilt roligt när hästen stod och hade en pumpblödning på stallgången, men nog tusan var det ett samtal till veterinären som kom först, instruktioner, bandage och sedan - när tryckbandaget verkligen gjort sin verkan - lastning och iväg till kvällsöppna kliniken.

Tror ni alltså på fullaste allvar att någon skulle få för sig att lasta en häst utan att först sätta tryckbandage på en kraftigare blödning ? Så korkad är väl förhoppningsvis ingen.
Men har man otur så kan det ta tid innan man får ut en veterinär tom när man som vi bor mitt i hästsmeten med vad man tycker massor av veterinärer att välja mellan men fel tidpunkt och maximal otur så kan det ta flera timmar ändå innan någon kan komma tänk då på de som bor i mer ödsliga krokar med ett fåtal veterinärer eller kanske bara en som finns tillgänglig, då går det bra mkt fortare att lasta och köra in hästen.
Har man tex en kraftig artärblödning så har man inte 2,5 timme på sig ens med tryckförband vilket det tog sist vi hade en akut sjuk häst som behövde snabb vård innan en vet kunde komma.

Så korkade är faktiskt folk. Bara några timmar på valfri kliniks parkering får en att tappa tron på mänskligheten.

Nu skrev jag inte om folk i gemen, jag skrev om MINA upplevelser (vilket jag är helt säker på att även du kan utläsa ur mitt inlägg).

Jag har sett betydligt värre handlande än att ignorera att tryckförbanda en blödning. Har absolut inga illusioner om folks lägsta-nivå. Det är bara att surfa runt bland trådana här för att inse att det är förkrossande låg kunskapsnivå bland djurägare.

Liknande trådar

Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 905
Hästhantering Har haft någon tidigare lastnings-tråd men har lite andra funderingar nu. Har haft min kuse i snart 4år, lasttränat flitigt men mest...
2
Svar
24
· Visningar
2 809
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar