Sv: Lästips hovvård och skoning....
Mynta2 skrev:
På vilken sida då ?? Hittar ingenstans där det står: detta är ett friskt ben/hov utan bilderna visar ju enbart felaktigheter. Men ge mig sidnummret så är jag inte sämre än att jag kan bli överbevisad :smirk: Det enda friska jag hittade han skrivit var bredden mellan ballarna på en icke trång häst. Men hovbensbilderna visar ju bara hur det inte ska se ut...
teckningen som illustrerar "hästens fot"(bild nr. 8) på si 10. visar en påbörjad hovbroskförbening. (teckning, så det är kanske inte helt rättvist) men man tycker ju att illustrationen som visar hur hovens ben ser ut, skulle eftersträva korekthet annars blir ju anatomikunskaperna fel?
sid 47, bld nr 119, 120 visar samma hovben(eg bilder ang. lederna.) där är hovbenet skadat och benförlust i tån. står inte att det är friskt, men finns heller INGA bilder i hela boken som säger sig påvisa ett friskt hovben.
(konstigt att läroboken inte visar upp hur det SKA vara, inte bara hur det INTE ska vara.)
bild 130 visar en undersucken hov.
sid 57, bild 142, längdsnitt av fång- resp. normal hov. den normala hovens hovben ligger för brant, och det är extremt tun sula under spetsen på hovbenet, INTE en frisk fullt användbar häst!
sid. 59 bild nr 146 samma sak som ovan. bilden är beskuren lite kepigt.
sid 59 bild 145, teckning ang. sömmtag, visar en på tok för brant hov med höga trakter(motsäger texten)
bilderna med hovsprickorna är bra exempel allihopa. vart enda hov har (äv. enl. hans egna texter) helt felaktig form(inga vinklar stämmer) men ist. för att påvisa hovformens del i sprickan, pratas det bara om hur man kan fixera dem
sid. 70 bild nr 169 visar en åring med sk. bygelskor. Hovarna har en felaktig(äv. enl. hans texter) form, och istället för att påpeka detta och åtgärda problemet med hjälp av korrekt hovform (och då slippa sko en så pass ung häst) så spikar de på en sko och hoppas på det bästa
och ja, jag har sett en åring som har haft samma tendenser som vi klarade genom att hålla fötterna i rätt form!