Lasthjälp!!!

F

fotis

Finns säkert trådar men.....Vi har en STOOR, stark Bruksnordis som blåvägrar att gå in i transporten.Har provat lastning både enl Ellen Ofsdal o Tommy Arvidsson. Han kan iof gå in en vända men kastar sig ur och sticker i full fart, har då ingen möjlighet att hålla honom. Finns det nån här som kan hjälpa oss komma på rätt köl igen???? :crazy:

Sv: Lasthjälp!!!

vad använder du för huvudlag? Jag har också en vrålstark häst här hemma och det enda jag kan hålla honom i är repgrimma

<----- Det är hästen på min avatar förresten.

hej. vi har också nordisar :) Dom är inte att leka med dom, speciellt inte unghingstarna. . Men har din alltid varit svår att lasta? kan det ha hänt ngt i transporten ngn gång som gör att den är rädd?. tycker du ska börja om från början. låt hästen bli kompis med transporten. Vi lånade en lite äldre transport och ställde i hagen och la hö i. altså bara över dagen och tog ut den sedan. tillslut stog våra matvrak där inne och käkade. Sen fortsatte vi. borstade osv på dom. helt lösa altså där inne. Sen började vi låta dom stå upp bundna och äta där inne , sen med stängd lucka tillslut. osv. . men vi LEDDE aldreig in dom i början. dom fick gå in själva. altså . .de jag vill säga är att alla hästar inte funkar om man tränar med att LEDA in dom. medans endel går att träna jätte bra genom att leda mot transporten gång på gång. det är värt att prova :) men man måsste ha någorlunda uppsikt på dom när man har transporten inne i hagen ! hoppas det hjälper ngt :)

Vi använder repgrimma!:p Hjälper dock inte, vill han dra så gör han det och vi har hamnat i en återvändsgränd!

Han är inte rädd, han ser helt inte nån anledning att gå in där.Jo, han kan gå in och snappa åt sig en tuss hö om det ligger därinne, men sen drar han.
Vi har tänkt att prova köra ut transporten i hagen, det är nog det enda vi har kvar att försöka med.

Lycak till.Ville bara säga att en kompis hade samma problem så hon satte in transporten i hagen.Resultat;hästen går in utan problem när finkan står i hagen men inte när den står utanför hagen.Men hoppas det inte blir lika för dig.

Går det att sätta nått sorts mindre staket bakom transporten så att han inte kommer sig i väg när han tänker rusa?
Det brukar få dem på andra tankar, när deras flyktväg är avskuren.
Funkade jättebra på en häst, som man alltid fick hämta flera hundra meter senare, ett X antal gånger vid lastning.

Han skulle bara springa rakt igenom, han har lärt sig att allt ger vika om man trycker på!!! Har visserligen blivit lite bättre sen vi köpte honom, men bara mot folk! Men han försöker gärna kliva över en ibland. Men staket, boxdörrar, mindre träd osv...han bara trycker på.

ja tror de kommer gå bra om du ger han tid det är de viktigaste ..
vissa spöar ju upp hästen ..:( jag tror inte att du gör de .. sjklart inte .. har han vart i din ägo hela livet?

Nej, vi har haft honom ca 1 år. Redan när vi var och såg honom syntes det att han var van att göra som han ville, visserligen lugnt och i sin egen takt...Brydde sig inte om att det fanns folk framför el bredvid utan gick lugnt till tuvan som såg smaskig ut, folk flyttar sig väl, annars gör jag det .........
Han fick också lov att hela tiden ha nåt att tugga på när det skulle borstas osv, annars flängde han omkring i sidled o struntade fullständigt i om han knuffade el trampade på människan som skulle försöka sadla el tränsa honom.
Det har vi jobbat bort och han är nu mycket lugnare o mer avslappnad, kan tom stå lös när vi håller på.
Det är bara lastningen som är kvar, men den verkar vi inte klara själva.
Kanske nån kan ge ett tips, finns det nån här i Dalarna som åker ut och hjälper till???

Efter att ha läst svaren på din trådbörjan var jag tvungen att kolla...
Jo det var faktiskt i NH-forumet jag var. :confused:

LIA

Förstår vad du menar :p Kanske du har nåt tips som får honom att vilja följa oss in i transporten??? Min andra häst kan jag be att gå in så gör han det, men metoden jag använde på honom funkar inte.

mitt tips är att binda för ögonen för hästen och så fort du satt fast honom/henne... så tar du bort ögonbindeln och berömer och ger hästen någon god sak och så fort sätter du så steg för steg...

De jag skulle prova är o använda en lastsele...
typ som den dom säljer i börjes, fast med längre rep som man trär genom grimman (vanlig grimma..) och sedan slår ett varv runt bommen.. Då "bogserar" man i princip in dem, och de kan inte kasta sig ut när de väl kommit in..

Var i dalarna bor du? jag bor ju här oxå.. :)
Du kan ju pm:a. :)

Nja, jag vill inte använda mig av tvång av nåt slag. Vill att han ska vilja gå in i transporten för att jag ber honom. Dessutom är han så vansinnigt stark att det troligen skulle sluta med katastrof för både häst, människa o transport.

farminetta_ skrev:
mitt tips är att binda för ögonen för hästen och så fort du satt fast honom/henne... så tar du bort ögonbindeln och berömer och ger hästen någon god sak och så fort sätter du så steg för steg...
Skojar du ???? :eek:

Idén om att binda för ögonen på hästen är inte då dum.. Men långsiktigt är det en dålig idé. Vissa hästar kan bli galna av det. Kan vara bra om man köper en häst som tvärvägrar att gå in och man måste få hem den. Jag tror att du har en häst som bestämmer över dig. Han är ledare inte du. Markträning , markträning markträning! DU måste vara ledare Tar för lång tid att förklara det här men, jag har sagt det innan och jag säger det igen. Ut o promenera med hästen i grimma o grimskaft. DU bestämmer hur stort utrymmet mellan dig o hästen ska vara vare sig du går framåt eller bakåt. Kan tyckas att detta inte skulle ha med transporten att göra men prova ett tag får du se. Jag vet ju i övrigt inte hur du hanterar din häst eller hur han är, vissa individer är starkare än andra. Det finns en annan typ av NH folk som piskar sina hästar och eller knäcker hela psyket hos hästarna. Så ta det lugnt. Man måste tänka på att hästar såväl som människor är olika individer och personligheter och dessa får man inte förstöra. Resultatet kan på en psykiskt knäckt häst även märkas rangmässigt i hagen, de kan även bli griniga vid olika andra situationer som vid utfodring etc. Mina egna hästar leds aldrig i grimskaft, de följer sina ledare (oss). De är heller aldrig uppbundna vid skötsel och sadling. Så var dom redan som unghästar. Enbart med våra promenader. Men å andra sidan är hästar starka djur som man måste kunna hantera säkert. Leta litteratur träna i rundkorall, men inte förrän du är säker på hur du ska göra. Börja med att promenera.

Allt funkar för det mesta, han följer oss lös, står ofta lös vid pyssling, går inte ur boxen om dörren är öppen osv....Det är ju just lastningen som inte går, läget är liksom låst och jag behöver tips på hur jag kan bryta "dödläget". Piska skulle jag aldrig använda, gick förbi honom med en och han blev riktigt uppstressad fast jag bara passerade.(använder den som förlängning av armarna ibland när jag tränar min andra häst)

Hm, nej, en del svar som du har fått här inne tycks inte höra hemma på NH-forumet...

Vore jag du så skulle jag be om hjälp från en erkänd tränare. De borde kunna komma till dig, om du inte kan komma till dem. Kolla på www.nnha.nu så hittar du ju namnen på en del i varje fall. Kanske kan du få bra tips om inte annat av någon där?
Det är svårt att tipsa någon på internet, för det beror så mycket på du och din hästs relation. Olika hästar beter sig på olika sätt. En del är mer eller mindre läskiga också, och det gäller att inte ge sig ut på djupa vatten när det gäller naturlig hästhantering. Det bästa är nog om man själv känner sig väldigt säker i det man gör, då smittar det av sig på hästen också. Är man det minsta osäker läser hästen det och så går det inte så bra.

Hoppas det löser sig snart!

Jag hade litet samma problem som du, har en finnhäst som är stor som ett hus och stark som en oxe. Han blev skrämd en gång i en transport och sedan var det kört. Han har bla dragit fingrar ur led på mig då han panikbackat ur transporten :( ....Efter att ha provat det mesta (även diverse NH metoder, som nu inte riktigt bet på honom) kom jag till att det som funkade bäst var mat. Han är mycket matfrisk och sugen på havre så han fick havre så fort han steg upp på bakluckan, mera då han kom in i släpet osv. När han väl är inne så får han massor av beröm, och ännu mera havre. Första tiden tog det kanske en timme men sedan gick det snabbare och snabbare. Ge det tid...
Låter kanske väldigt trivialt men nu går han bra in i transporten!

Min uppfattning är att en del av NH-tipsen man får är riktade till snabba, heta hästar med mycket temperament. Har man en sävlig typ som kan stå en timme utan att rubba sig varken bakåt eller framåt funkar vissa knep inte lika bra.

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 291
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 487
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar