Läste ni...

J

_jossan__

Hästfocus nr 4, artikeln "bra gräs, är oftast tillräckligt"

vad tycker ni om det?
 
Sv: Läste ni...

Självklart är det så. För de flesta hobbyhästar räcker det långt med bra vall. Lika självklart som att de flesta hobbyhästar klarar sig på enbart ett bra individanpassat grovfoder i rätt mängd.
 
Sv: Läste ni...

Skulle aldrig falla mig in.

Jag anser fortfarande att de flesta hästar som befinner sig på sin ägares hobbynivå klarar sig utmärkt på en bra vall. Av egen erfarenhet vet jag att många, många klarar sig på enbart ett bra grovfoder.

Vad i påståendet motsätter du dig?
 
Sv: Läste ni...

Jag motsätter mig det att folk tror att det som står i tidningar är mer sant än det som sägs. Självklart klarar sig de flesta hästar bara på grovfoder men en häst i träning behöver ofta även kraftfoder. Har man då läst någonstans att det inte är så så kanske man underutfodrar sin häst även om den är rund om magen. Dvs, en häst i träning behöver kraftfoder för att bygga muskler och orka med. En tjock häst som är slö och lat behöver kanske inte bantas utan helt enkelt lägga om foderstaten och då behövs kraftfoder i kombination med träning och motion.
 
Sv: Läste ni...

Självklart är det så.. ett bra hö räcker oftast som endaste fodret åt den vanlige hobbyhästen som aksnke tävlar lätta klasser någon gång i månaden!

Men tävlar du mkt behöver du nog ge extra när du tränar=)
 
Sv: Läste ni...

Förstår inte alls ditt resonemang?

En tjock häst har förmodligen fått mer näring än den behöver. Oavsett vilken sorts foder det kommer ifrån. Eller menar du en bukig, men omusklad häst?

Hästar som tränar hårt behöver ofta kraftfoder, ja. Mest pga att de behöver ett mer näringstätt foder än vad de flesta har grovfoder till. Men det är inte en speciellt stor andel av Sveriges hästar som ligger i den kategorin egentligen.

De flesta hästar klarar sig på ett BRA grovfoder med kanske ett supplement av mineraler. Men man ska inte bara fodra grovfoder utan analys, då har man ingen aning om om hästen klarar sig på bara det.
 
Sv: Läste ni...

Min ena hårt tränande och reglbundet tävlande travhäst går på bete ute dygnet runt som är nysått för 3 år sen och senast gödslat för 2 år sen. Han är fet och go och presterar bra, får 400 gram havre med lite kosttillskott och 100 gram kli oxå.

Min andra travare som är i samma träning och tävlingsfas, går i samma gräshage som ovanstående häst, ute dygnet runt behöver 2 kilo krafftfoder och 2 kilo lucernstrå för att hålla sig i bra hull....

Barnens två minishetteisar går i en avbetad hage med massor av ogräs i och de kan snart rulla......

Man kan säga att det är rätt individuellt mao...
 
Sv: Läste ni...

Det finns inget i speciellt i kraftfodret som är nödvändigt för att bygga muskler, ett bra bete el grovfoder ev i kombination med mineralfoder räcker gott om näringstätheten räcker.
Tom i hästfocus kan det ibland stå en sanning.
PL
 
Sv: Läste ni...

I våran hage stämmer det verkligen!
Jag stödfodrar med extra mineraler bara. :) Glossys päls är lika fin och blank som alltid, och hon har ökat jättefint i vikt!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
975
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
493
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 195
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
364
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp