Lastbilar/tjänstetrafik vid hårt väder (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 31)

Solis

Trådstartare
Satt och körde hem igår med snön farandes åt alla håll, snömodd och dålig sikt i Stockholms rusningstrafik. Personbilarna låg i en prydlig rad med måttlig fart i högerfilen. I vänsterfilen dundrade lastbilar och bussar förbi… Rätt absurt faktiskt.

För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till huvudstaden. Så snart det låg ett fint vitt puder på vägbanan låg personbilarna på "prydlig rad med måttlig fart". Medans vi som körde buss och lastbil fick hålla oss i vänsterfilen i ca 70 km/tim... Säkerligen upplevdes det även då som att vi "dundrade" förbi, när farten faktiskt inte var särskilt hög, men personbilarna formligen kröp fram vid blotta åsynen av snö på vägen. Det kanske har blivit bättre på senare år :)
 
För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till huvudstaden. Så snart det låg ett fint vitt puder på vägbanan låg personbilarna på "prydlig rad med måttlig fart". Medans vi som körde buss och lastbil fick hålla oss i vänsterfilen i ca 70 km/tim... Säkerligen upplevdes det även då som att vi "dundrade" förbi, när farten faktiskt inte var särskilt hög, men personbilarna formligen kröp fram vid blotta åsynen av snö på vägen. Det kanske har blivit bättre på senare år :)
Nu var det iofs inte lite puder på vägen utan snarare 2-3 modd som tinat och frusit om varannat 🙃
 
För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till huvudstaden. Så snart det låg ett fint vitt puder på vägbanan låg personbilarna på "prydlig rad med måttlig fart". Medans vi som körde buss och lastbil fick hålla oss i vänsterfilen i ca 70 km/tim... Säkerligen upplevdes det även då som att vi "dundrade" förbi, när farten faktiskt inte var särskilt hög, men personbilarna formligen kröp fram vid blotta åsynen av snö på vägen. Det kanske har blivit bättre på senare år :)

Sen finns det en till viktig faktor i detta enligt mig. Det är att yrkesförare kör i alla väder på dygnets alla tider vilket ger möjlighet att utveckla kunskapen som 'vanliga' bilförare inte får. Jag är däremot riktigt bra på mitt jobb som berör administration och regelverk istället. Nu menar jag inte att yrkesförare är felfria i sin körning,absolut inte, men de tillbringar mer tid på vägarna än vi övriga bilister.
 
Sen finns det en till viktig faktor i detta enligt mig. Det är att yrkesförare kör i alla väder på dygnets alla tider vilket ger möjlighet att utveckla kunskapen som 'vanliga' bilförare inte får. Jag är däremot riktigt bra på mitt jobb som berör administration och regelverk istället. Nu menar jag inte att yrkesförare är felfria i sin körning,absolut inte, men de tillbringar mer tid på vägarna än vi övriga bilister.

Och ändå, är det lastbilarna som orsakar så otroligt många olyckor. Ändå är det lastbilarna som hade problem att ta sig uppför Glumslövsbacken i förrgår så att det blev stopp på E6:an? De som är så duktiga på att köra borde orsaka färre olyckor än de gör och framförallt ha bättre koll på när de borde låta bli att köra? Eller har de större självförtroende än de borde? Eller är det deras arbetsgivare man ska lägga skulden på? Stressar arbetsgivaren de att köra och komma i tid trots dåligt väglag, även när chauffören egentligen tycker att hen inte borde köra?
 
Och ändå, är det lastbilarna som orsakar så otroligt många olyckor. Ändå är det lastbilarna som hade problem att ta sig uppför Glumslövsbacken i förrgår så att det blev stopp på E6:an? De som är så duktiga på att köra borde orsaka färre olyckor än de gör och framförallt ha bättre koll på när de borde låta bli att köra? Eller har de större självförtroende än de borde? Eller är det deras arbetsgivare man ska lägga skulden på? Stressar arbetsgivaren de att köra och komma i tid trots dåligt väglag, även när chauffören egentligen tycker att hen inte borde köra?

Som jag skrev, de är inte felfria men de har mer tid på vägarna än vanliga bilister. Däremot är jag galet trött på dessa diskussioner om vem som kör bäst, sämst osv när det är vinter. Alla har olika förutsättningar.
 
Som jag skrev, de är inte felfria men de har mer tid på vägarna än vanliga bilister. Däremot är jag galet trött på dessa diskussioner om vem som kör bäst, sämst osv när det är vinter. Alla har olika
förutsättningar.

Absolut. Men om det är så att lastbilar får problem med väglaget innan vanliga bilar får det så får man ju göra nåt åt det. Antingen utrusta dem bättre om det är det som problemet eller förbjuda de från att köra på vissa väglag. Likt så som man gör på Öresundsbron när man stänger bron för vindkänsliga fordon men vanliga bilar får fortfarande köra. Blåser det sen ännu mer så stänger man bron även för vanliga bilar.
 
Och ändå, är det lastbilarna som orsakar så otroligt många olyckor. Ändå är det lastbilarna som hade problem att ta sig uppför Glumslövsbacken i förrgår så att det blev stopp på E6:an? De som är så duktiga på att köra borde orsaka färre olyckor än de gör och framförallt ha bättre koll på när de borde låta bli att köra? Eller har de större självförtroende än de borde? Eller är det deras arbetsgivare man ska lägga skulden på? Stressar arbetsgivaren de att köra och komma i tid trots dåligt väglag, även när chauffören egentligen tycker att hen inte borde köra?
Svenska lastbilar var mest troligast inte problemet i det här sammanhanget. Dom kan köra och dom har utrustning för väglaget. Problemet är att vi har många lastbilar från andra länder och dom kör med mycket sämre utrustning och förhåller sig inte till vilka regler vi har med t ex. vila.
 
Svenska lastbilar var mest troligast inte problemet i det här sammanhanget. Dom kan köra och dom har utrustning för väglaget. Problemet är att vi har många lastbilar från andra länder och dom kör med mycket sämre utrustning och förhåller sig inte till vilka regler vi har med t ex. vila.

Då är det kanske de som ska förbjudas vid visst väglag. Vad vet jag? Det tror jag att experter är bäst på att bedöma. Men jag tycker att en utredning som tar reda på hur det faktiskt ligger till hade varit bra. T.ex. hur stor andel av lastbilar har rätt utrustning? Hur många är tillräckligt utvilade? Osv. Och sen när man vet vad som felar så komma på nån lämplig åtgärd.

Just nu känns det som att alla mest gissar vad som är felet. Det hade varit bra om man visste.
 
Absolut. Men om det är så att lastbilar får problem med väglaget innan vanliga bilar får det så får man ju göra nåt åt det. Antingen utrusta dem bättre om det är det som problemet eller förbjuda de från att köra på vissa väglag. Likt så som man gör på Öresundsbron när man stänger bron för vindkänsliga fordon men vanliga bilar får fortfarande köra. Blåser det sen ännu mer så stänger man bron även för vanliga bilar.

Nu menar jag alla yrkesförare dessutom då inlägget berörde buss. Så man får även väga in dess tyngd, längd, vindkänslighet, tidspressade osv. Ser jag häromkring så åker sällan bussar av men ganska jämt mellan bilar i diket och lastbilar. Ser man även till lastbilar så kör de många distribution så de behöver komma fram för annars har vi inget att handla i affären
 
Nu menar jag alla yrkesförare dessutom då inlägget berörde buss. Så man får även väga in dess tyngd, längd, vindkänslighet, tidspressade osv. Ser jag häromkring så åker sällan bussar av men ganska jämt mellan bilar i diket och lastbilar. Ser man även till lastbilar så kör de många distribution så de behöver komma fram för annars har vi inget att handla i affären

Jag tycker att bussarna (t.ex. regionbussarna) förekommer mycket mer sällan i olycksrapporterna faktiskt. Jag skulle inte vara orolig att åka buss vid dåligt väglag för det känns som att busschaufförerna kör trevligt och sansat! Lastbilarna sticker ut är uppfattningen jag får. Både i olycksrapporteringen och det jag ser när jag som bilist är ute och kör.

Men som jag skrev innan, en utredning efter den här vintern om vad som orsakade de stora stoppen och de mindre olyckorna hade varit bra. Just för att vi ska veta, inte gissa. Och när vi vet så kan experter fatta rätt beslut om vad som behöver göras för att undvika olyckor och stora stopp i framtiden vid vinterväglag.
 
Då är det kanske de som ska förbjudas vid visst väglag. Vad vet jag? Det tror jag att experter är bäst på att bedöma. Men jag tycker att en utredning som tar reda på hur det faktiskt ligger till hade varit bra. T.ex. hur stor andel av lastbilar har rätt utrustning? Hur många är tillräckligt utvilade? Osv. Och sen när man vet vad som felar så komma på nån lämplig åtgärd.

Just nu känns det som att alla mest gissar vad som är felet. Det hade varit bra om man visste.
Jag hade gärna sett lämpliga åtgärder så att alla lastbilar behöver utrustning enligt svensk standard. Svenska lastbilschaufförer har "dosa" eller vad man nu ska kalla det för där längden på körningen registreras och även att rast längdens minimum tid hålls. Kör man för länge utan vila blir det rejäla böter för åkeriet.
 
Jag tycker att bussarna (t.ex. regionbussarna) förekommer mycket mer sällan i olycksrapporterna faktiskt. Jag skulle inte vara orolig att åka buss vid dåligt väglag för det känns som att busschaufförerna kör trevligt och sansat! Lastbilarna sticker ut är uppfattningen jag får. Både i olycksrapporteringen och det jag ser när jag som bilist är ute och kör.

Nja jag och flera håller inte med din åsikt om att de kör trevligt och sansat vid dåligt väglag. Åker mycket buss också, samt möter dom i trafiken. Dessutom blir det fel att använda det som underlag i din diskussion eftersom många bussar ställs in vid dålig väglag vilket ger en skev bild på olycksstatistik.
 
Nja jag och flera håller inte med din åsikt om att de kör trevligt och sansat vid dåligt väglag. Åker mycket buss också, samt möter dom i trafiken. Dessutom blir det fel att använda det som underlag i din diskussion eftersom många bussar ställs in vid dålig väglag vilket ger en skev bild på olycksstatistik.

Fast det ger väl ingen skev bild i praktiken? Det här handlar inte om vilket fordonsslag eller chaufför som är bäst på att köra i dåligt väglag. Det handlar om att förhindra olyckor. Och om bussbolagen är bättre på att ställa in sina turer vid dåligt väglag och att de därför är inblandade i färre olyckor så är behovet att skärpt regelverk mindre där än det är om det är så att lastbilarna mycket mer sällan ställer in sina turer.

Att veta när man ska låta bli att ge sig ut i trafiken är en mycket viktig och stor del i att vara en bra förare tycker jag.
 
Fast det ger väl ingen skev bild i praktiken? Det här handlar inte om vilket fordonsslag eller chaufför som är bäst på att köra i dåligt väglag. Det handlar om att förhindra olyckor. Och om bussbolagen är bättre på att ställa in sina turer vid dåligt väglag och att de därför är inblandade i färre olyckor så är behovet att skärpt regelverk mindre där än det är om det är så att lastbilarna mycket mer sällan ställer in sina turer.

Att veta när man ska låta bli att ge sig ut i trafiken är en mycket viktig och stor del i att vara en bra förare tycker jag.

I mitt tycke behöver vi prioritera snöröjning mer och ha högre budget för det samt bättre underhållna vägar mer än att börja förbjuda viss trafik osv. Sänk hastigheten även enligt lag om det bedöms vara aktuellt så slipper folk pressa och stressa för att de ska prompt följa den hastighet som är anpassat efter bra sommar väglag. Att förbjuda lastbilar vintertid gör snarare att varor i butiken inte kommer fram och jag tillhör en av dom som behöver handla.

Ibland är man tvingad att vara på vägarna även om man själv inte vill så det har inget med bra eller dålig förare att göra. Tror inte att många ger sig ut och "nöjesåker" när det är gul och orange varning på vägarna.
 
I mitt tycke behöver vi prioritera snöröjning mer och ha högre budget för det samt bättre underhållna vägar mer än att börja förbjuda viss trafik osv. Sänk hastigheten även enligt lag om det bedöms vara aktuellt så slipper folk pressa och stressa för att de ska prompt följa den hastighet som är anpassat efter bra sommar väglag. Att förbjuda lastbilar vintertid gör snarare att varor i butiken inte kommer fram och jag tillhör en av dom som behöver handla.

Ibland är man tvingad att vara på vägarna även om man själv inte vill så det har inget med bra eller dålig förare att göra. Tror inte att många ger sig ut och "nöjesåker" när det är gul och orange varning på vägarna.
Det finns ingen som tvingar någon att hålla 110 i dåligt väglag, tvärt om så kan du bli dömd för vårdslöshet i trafik om du orsakar en olycka om huvudet inte är med. Man ska alltid anpassa farten efter trafikförhållandet och hålla avstånd. Det går inte att lagstifta bort idioter i trafiken, jag ser dem dagligen när jag pendlar till jobbet och ibland ser jag samma idioter i diket eller att de smällt i räcket för de tappat kontrollen.
 
Och ändå, är det lastbilarna som orsakar så otroligt många olyckor. Ändå är det lastbilarna som hade problem att ta sig uppför Glumslövsbacken i förrgår så att det blev stopp på E6:an? De som är så duktiga på att köra borde orsaka färre olyckor än de gör och framförallt ha bättre koll på när de borde låta bli att köra? Eller har de större självförtroende än de borde? Eller är det deras arbetsgivare man ska lägga skulden på? Stressar arbetsgivaren de att köra och komma i tid trots dåligt väglag, även när chauffören egentligen tycker att hen inte borde köra?
Det är väldigt, väldigt många lastbilsförare (och lastbilar) som kommer från sydligare delar av Europa, där vinterväglag och snöstorm är ovanligt. Förarna kommer sällan från t.ex. Österrikes alper, utan snarare från t.ex. Bulgarien.

De har sällan vare sig rätt utbildning eller lämpligt utrustade bilar. De kan t.o.m. ha den sortens lastbil som är olämplig i vinterväglag - EU-trailers.

Har då föraren fem-tio körningar per år till Sverige, varav en under ett vinteroväder, så ökar risken för felbedömningar
 
Det finns ingen som tvingar någon att hålla 110 i dåligt väglag, tvärt om så kan du bli dömd för vårdslöshet i trafik om du orsakar en olycka om huvudet inte är med. Man ska alltid anpassa farten efter trafikförhållandet och hålla avstånd. Det går inte att lagstifta bort idioter i trafiken, jag ser dem dagligen när jag pendlar till jobbet och ibland ser jag samma idioter i diket eller att de smällt i räcket för de tappat kontrollen.

Helt enig med dig så förstår inte riktigt ditt svar.
 
Det är väldigt, väldigt många lastbilsförare (och lastbilar) som kommer från sydligare delar av Europa, där vinterväglag och snöstorm är ovanligt. Förarna kommer sällan från t.ex. Österrikes alper, utan snarare från t.ex. Bulgarien.

De har sällan vare sig rätt utbildning eller lämpligt utrustade bilar. De kan t.o.m. ha den sortens lastbil som är olämplig i vinterväglag - EU-trailers.

Har då föraren fem-tio körningar per år till Sverige, varav en under ett vinteroväder, så ökar risken för felbedömningar

Då måste ju Sverige hjälpa dem genom att ha ett tydligt regelverk för när de får köra och får köra.
 
I mitt tycke behöver vi prioritera snöröjning mer och ha högre budget för det samt bättre underhållna vägar mer än att börja förbjuda viss trafik osv. Sänk hastigheten även enligt lag om det bedöms vara aktuellt så slipper folk pressa och stressa för att de ska prompt följa den hastighet som är anpassat efter bra sommar väglag. Att förbjuda lastbilar vintertid gör snarare att varor i butiken inte kommer fram och jag tillhör en av dom som behöver handla.

Ibland är man tvingad att vara på vägarna även om man själv inte vill så det har inget med bra eller dålig förare att göra. Tror inte att många ger sig ut och "nöjesåker" när det är gul och orange varning på vägarna.

Snöröjning hjälper inte om det är snöstorm i platt och öppet landskap. Då måste man låta bli att ge sig ut tills det lugnat sig. Och då måste folk som ska till jobbet eller kör som yrke ha ett regelverk att luta sig mot när arbetsgivaren sätter press.
 
Snöröjning hjälper inte om det är snöstorm i platt och öppet landskap. Då måste man låta bli att ge sig ut tills det lugnat sig. Och då måste folk som ska till jobbet eller kör som yrke ha ett regelverk att luta sig mot när arbetsgivaren sätter press.

Snöröjning pågår hela vintern och inte bara vid snöstorm 😉
Mina svar har inte berört snöstorm över huvudtaget utan rådande vinterväglag som varierar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp