Sv: lasta!
Min foderhäst är en (nybliven) valack på 4 år, och han är väldigt svårlastad. Till synes är det bara fjant, han är en sån som inte gärna vill göra som jag säger. Men det beror nog på att han är ovan vid att transporteras, och inte har fått tillräckligt mycket lastträning.
Vi har försökt flera olika metoder, och de senaste gångerna har det blivit en tröja över huvudet eftersom vi har haft ont om tid (veterinärbesök). Men vi brukar börja med att försöka gå rakt på, men då stannar han framför lämmen. Jag håller ett stadigt tag i grimskaftet, och när han tar ett steg framåt belönar jag med att ge efter. Sedan fortsätter jag så, och det brukar fungera tills han får huvudet inne i transporten. Då backar han (eller kastar sig) ut igen. Om man försöker dra i honom kastar han sig bakåt. Försöker man med linor eller tryck bakifrån kastar han sig bakåt (händer att han reser sig, och har även slagit runt någon gång). Han kastar sig helt enkelt bakåt när han blir det minsta pressad. Vi har lyckats få på honom utan att använda tröja över huvudet, men då har det tagit mellan 1/2 till 1 timme, och resulterat i att han har fått en del sår och att jag fått armarna halvt avslitna (pga att han kastar sig bakåt)... Och nu de senaste gångerna har tröjan också fungerat sämre. Han är ju ingen korkad häst, så nu börjar han lära sig vad tröjan betyder. Så fort han får en hov på lämmen stannar han och vägrar att gå. Ibland tappar jag tålamodet och blir arg, men det gör ju aldrig saken bättre.
När han väl är inne så åker han utan problem, det är heller inga problem att lasta av.
Det där låter
precis som min valack! Som han
var alltså
från början var han lättlastad, men så en dag var det bara tvärstopp, och den gången blev jag tvungen att ge mig pga tidbrist, och sedan hade jag stooora problem.
Linor fästade i sidan på transporten funkade inte när han bara reste sig och kastade sig åt sidan över linorna
Testade att skrämmas med elstängsel men det funkade inte heller..
Jag berättar inte vad jag mer testade, men det var inte trevligt för någon och det hjälpte inte ett dugg
Efter mycket om och men och trasslande skadade han min hand (eller det var ju mitt fel såklart
) och då stod jag där med bara en hand.. hur göra?
Jag märkte att han hellre gick upp från sidan av lämmen, då slapp han stå så mycket på den läskiga, men sen var det ändå stopp, kastade sig bara ut åt sidan...
Testade då att ta en lina och lägga över bommen för att vinscha(staving?) in honom medan jag stod på lämmen bredvid honom. Då kastade han sig såklart ändå åt sidan och höll på att spräcka transportsidan innan jag släppte efter...
Problemet när man blir tvungen att släppa efter är ju att han lär sig att drar han bara tillräckligt så kommer han lös... så nästa gång drar han ju ännu värre...
Då slog det mig att jag kunde lägga linan över bommen och låta den löpa på utsidan av hästen, runt baken precis ovanför hasen och sedan stod jag på lämmen jämte honom.
På det viset klarar man att hålla emot riktigt hårt med bara en hand, men det bästa är att om han reser sig så drar han in sina egna bakben under sig
= mkt obehagligt.
När han inte kan resa sig så kan han inte kasta sig åt sidan över linan vilket gör att jag lätt kan hindra hela bakdelen från att kasta sig av lämmen sidledes.
Efter att ha testat vad som händer när man sliter upp huvudet insåg min kloka häst snabbt att det intevar så smart. han kan heller inte backa då linan ovanför hasen hålls på plats av kraften från hans eget huvud(som han ju försöker dra ur transporten).
Resultatet blir att jag lugnt kan stå bredvid honom, jag drar inte in honom, hindrar honom bara från att backa. Så står jag där och ber honom gå in. Tillslut blir han ju less och går steg för steg in, och då kortar jag efter så att han inte backar.
Första gången tog det väl 40 min, andra gången typ 5 min.
Men detta skulle jag INTE rekommendera på en häst som har panik!
Men på hästar som inte VILL verkar det funka fint på, när det handlar om vem som bestämmer.
En ledare ska vara lugn, bestämd och självsäker, slår man och blir förbannad sjunker man lågt i hästens ögon...
Jag har nu insett att anledningen till att min kille slutade vilja åka var att hon som alltid körde honom(jag hade ingen dragbil) körde väldigt ryckigt med kraftiga starter och inbromsningar. Han blev nog inte rädd, men det var tillräckligt obehagligt för att han inte skulle vilja åka mer. När vi nu bara kört med boggi och jättesuperlugnt kliver han på innan jag hunnit spänna linan.
Men sist vi åkte till en träning var det en annan som körde väldigt ryckigt, och då var det genst krångel vid lastningen igen.
Så
tänk på det ni som har hästar som är svåra att lasta, det
kan bero på hur ni kör!