Sv: lasta!

Min foderhäst är en (nybliven) valack på 4 år, och han är väldigt svårlastad. Till synes är det bara fjant, han är en sån som inte gärna vill göra som jag säger. Men det beror nog på att han är ovan vid att transporteras, och inte har fått tillräckligt mycket lastträning.
Vi har försökt flera olika metoder, och de senaste gångerna har det blivit en tröja över huvudet eftersom vi har haft ont om tid (veterinärbesök). Men vi brukar börja med att försöka gå rakt på, men då stannar han framför lämmen. Jag håller ett stadigt tag i grimskaftet, och när han tar ett steg framåt belönar jag med att ge efter. Sedan fortsätter jag så, och det brukar fungera tills han får huvudet inne i transporten. Då backar han (eller kastar sig) ut igen. Om man försöker dra i honom kastar han sig bakåt. Försöker man med linor eller tryck bakifrån kastar han sig bakåt (händer att han reser sig, och har även slagit runt någon gång). Han kastar sig helt enkelt bakåt när han blir det minsta pressad. Vi har lyckats få på honom utan att använda tröja över huvudet, men då har det tagit mellan 1/2 till 1 timme, och resulterat i att han har fått en del sår och att jag fått armarna halvt avslitna (pga att han kastar sig bakåt)... Och nu de senaste gångerna har tröjan också fungerat sämre. Han är ju ingen korkad häst, så nu börjar han lära sig vad tröjan betyder. Så fort han får en hov på lämmen stannar han och vägrar att gå. Ibland tappar jag tålamodet och blir arg, men det gör ju aldrig saken bättre.
När han väl är inne så åker han utan problem, det är heller inga problem att lasta av.

Nu är han precis nykastrerad, men när konvalescensen är över måste vi börja träna ordentligt, och låta det ta den tid det tar. Det är nog bara att ha tålamod, och träna, träna, träna... Om man ger det en stund varje dag (eller så ofta man kan) så borde det inte dröja så länge innan han kan gå på transporten utan problem (detta gäller alltså min häst). Jag tror att tålamod och kontinuerlig, målmedveten träning är det som fungerar bäst i längden.

Kanske hästen är rädd för lämmen? Min häst var det. så vi har nu en finka med två dörrar i stället för läm. det fun kar jätte bra.
men tappa aldrig tålamodet med en så ung häst, när hästen blir stressad så sluta genast med lastningen, och börja lasta i tid så det inte blir en massa stress, det gör saken ännu värre.
har ni talat med uppfödaren hur han var då?
det gjorde jag med hammonds uppfödare och tydligen så hade han kunnats lastas utan problem ända tills han var 3år, för då råkade han ut för en olycka i transporten hem från en galopptävling.
och det visade sig att han var rädd för lämmen då.
ta hjälp av erfarna hästmänniskor istället för att hålla på och bråka med hästen själv.
 
Sv: lasta!

jag tycker inte man kan säga att förslagen är "bullshit" Det som fungerar på en häst fungerar inte ultimalt på en annan.
Det beror så mycket på vad hästen har för tidigare erfarenheter, och vad den har för relation till sin människa.De människor med stort hästkunnande läser av hästen och dens beteende vid lastningssituationen och löser situationen utifrån det.
(rädsla, osäkerhet, stress, istadighet, fjant...osv, osv, osv)
 
Sv: lasta!

jag tycker inte man kan säga att förslagen är "bullshit" Det som fungerar på en häst fungerar inte ultimalt på en annan.
Det beror så mycket på vad hästen har för tidigare erfarenheter, och vad den har för relation till sin människa.De människor med stort hästkunnande läser av hästen och dens beteende vid lastningssituationen och löser situationen utifrån det.
(rädsla, osäkerhet, stress, istadighet, fjant...osv, osv, osv)

Har du läst alla inläggen i tråden? Isf ser du att det jag tycker är bullshit är de påståenden som lyder något i stil med "Det här funkar på alla hästar som inte är rädda." Det stämmer inte, därmed är det bullshit.
 
Sv: lasta!

Kan bara hålla med, vet man inte hur man ska göra så är det bäst att bli visad. Jag har försökt att göra saker efter instruktioner i böcker/nätet och det grukar alltid sluta med att något händer som INTE stod i boken. När jag ber min tränare om hjälp så talar han/hon om för mej vad JAG har gjort för fel (för något har jag alltid gjort) eftersom det inte funkade. Det som stod i boken var nog rätt men problemet är att jag inte exakt gör som det står och hittar själv inte felet.
 
Sv: lasta!

min fjording kille bråkade också i början. linor funkade inte alls på honom. men jag provade att typ peta honom på bakbenen med ett lite längre spö, och typ "stuttsa" spöt mellan hans ben.
när min kusins häst inte ville gå in så drog hon honom i svansen! det funkade också. det allra viktigaste är att du inte kollar hästen i ögonen, försök att bara gå rakt på utan att bry dej om hästen(inte prata med den, inte kolla på den...)
nu har jag aldrig några problem med min pålle längre:)
 

Liknande trådar

Fordon La på skojs skull in vår andrebil i släpvagnskollen med hästtransporten och fick detta svar. Enligt denna får jag dra transporten men...
Svar
1
· Visningar
392
Senast: Elo
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
216
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp