S

Sasssa

Hur får man sin häst att gå in i transporten när den bara fjantar o inte e de minsta rädd???
 
Sv: lasta!

hehe...Min pålle är exakt så..I somras så lärde jag min häst att gå in i transporten själv..Vi trodde tidigare att han var rädd för transporten men insåg nu i sommar att han bara fjollade sig. Vii fick helt enkelt börja med att visa honom att det var jag som bestämde vad som skulle göras. Kom ihåg att det är inte du som ska gå in i transporten först utan det är han som ska göra det. Flockledaren skickar alltid en annan när det är nått nytt eller farligt och det är ju du som är flockledaren så det är hästen som ska gå in i transporten först. Börja med att låta hästen gå i cirklar runt dig och säg sedan till hästen att gå in i transporten, du skickar helt enkelt in hästen. Kom ihåg att det tar otroligt lång tid med en envis häst, vi höll på i hur många timmar som helst innan vi fick in mig. Jag kan pm:a dig om du vill ha en riktig lång utläggning om hur man på ett lätt sätt kan få in en envis häst i transporten..
 
Sv: lasta!

snälla du kan du inte PM mig oxå det där jätte långa inlägget :D :D
 
Sv: lasta!

Hejsan, du får hemskt gärna PM:a mig också. Skulle gärna vilja veta hur du gjorde.

Tack på förhand! /Fanny.
 
Sv: lasta!

Hur vet du att den fjantar sig?

Varför skulle din häst inte vilja gå in i transporten, men väl genom stalldörren om du säger åt den?

Jag tycker att det är beklagligt att vi så himla lätt avfärdar våra hästars stressreaktioner med "fjant". Att den stänger av kan mycket väl var stress. Att den försöker gå vid sidan kan vara stress, att den helt enkelt står still, till synes oberörd kan vara jävulusisk stress.

Så tänk till en gång till innan du tar till våld, eller obehagligheter.
Sen undrar jag naturligtvis vad det är för "trick" jump_ kan som tydligen inte kan skrivas i ett vanligt inlägg.

Blandrastiken som själv lastar sin treåring som var "olastbar" när han kom för tre månder sedan.
 
Sv: lasta!

Hur vet du att den fjantar sig?

Varför skulle din häst inte vilja gå in i transporten, men väl genom stalldörren om du säger åt den?

Jag tycker att det är beklagligt att vi så himla lätt avfärdar våra hästars stressreaktioner med "fjant". Att den stänger av kan mycket väl var stress. Att den försöker gå vid sidan kan vara stress, att den helt enkelt står still, till synes oberörd kan vara jävulusisk stress.

Så tänk till en gång till innan du tar till våld, eller obehagligheter.
Sen undrar jag naturligtvis vad det är för "trick" jump_ kan som tydligen inte kan skrivas i ett vanligt inlägg.

Blandrastiken som själv lastar sin treåring som var "olastbar" när han kom för tre månder sedan.


Anledningen till att jag inte skulle skriva det här var att det skulle bli så långt...Han kämpat med min häst i tre år för att få honom att ens gå i närheten av transporten...Det var inte nått speciellt..Tänkte att alla som går in på sidan kanske inte vill läsa ett hur långt inlägg som helst.. Det är inte direkt ett trick mer om respekt..sådeså...
 
Sv: lasta!

kan inte säga hur trådskaparens häst är men däremot om min egen häst. har också en liten pålle som "fjantar" sig när det gäller transporter. att han inte är rädd/stressad eller dylikt tycker jag är tydligt eftersom han, när han väl gått in, står helt lugnt när man sätter fast honom. aldrig någon oro i transporten, ej heller vid urlastning då han aldrig försöker backa innan jag har tagit lös honom och bett honom gå ut.
om det skulle vara stress eller oro som får hästen att inte vilja gå in i transporten borde väl det märkas efterår om det på något sätt varit jobbigt för hästen att transporteras, fast har jag fel så säg gärna till. Det är aldrig något fel att lära sig nåt nytt även om man tror att man känner sin egen häst bäst själv... har flera gånger fått ta mig i kragen och erkänna att jag behövt hjälp eller att någon har tipsat mig om bättre sätt att lösa olika situationer.
 
Sv: lasta!

Jag har också haft en häst som inte gärna gick in i transporten. Vid ett tillfälle tog det fyra timmar och jag var beredd att lämna kvar hästen och åka hem. Efter det började jag en målmedveten "snäll" träning och det fungerade bättre och bättre, det tog en liten stund, men hon gick alltid in. Men så började det ta längre och längre tid att få in henne, till slut tog det en timme och då slutade jag vara snäll... Jag insåg då att hon hade haft sista ordet hela tiden och jag betämnde mig för att så kunde vi inte ha det. Det fick bli ord och inga visor och efter två tuffa pass vände hon på steken och efter det gick hon alltid in vid första försöket. Nåja, hon har testat en eller annan gång efteråt, men det behövs bara en liten "påminnelse" så fattar hon "aha, matte menar allvar nu med... bäst att göra som hon säger..."

Men den metoden skulle inte jag vilja lägga ut på nätet, för då skulle jag nog få ett gäng efter mig som skrikit DJURPLÅGARE! Det fungerade i alla fall på just DEN hästen och hon har inte visat någon som helst rädsla, inte vid påminnelserna heller, suckar mest och går när hon inser att jag bestämmer... Och inte suckar en rädd häst, eller?
 
Sv: lasta!

Ett sätt är att använda en boggitransport med fronturlastning.
Träna på att gå igenom transporten ett antal gånger, dag efter dag efter dag.

Vi gjorde så för några år sedan med en 15-årig häst, som var känd i hela nordvästra Skåne för att vara omöjlig att lasta. Efter tre dagars träning (en halvtimma per dag) var han inte omöjlig längre ;)
Sedan dess kliver han glatt på transporten varje gång det är dags att åka.

Immer
 
Sv: lasta!

Man kontaktar en tränare som kan det där med svårlastade hästar och får hjälp av denne som också lär dig hur du ska fortsätta.

( vill du ha tips på duktig tränare PMa;) )
 
Sv: lasta!

Är det bara trams så hade jag backat till stallet och lastat från stallet direkt upp på släpen. Har man inte möjlighet att backa till stallet så finns det kanske ett garage man kan ta in hästen i och sedan backa till. Är det bara trams så går de garanterat upp direkt.
 
Sv: lasta!

Min häst brukar också tramsa när hon ser att det finns vägar att slippa ifrån. Brukar backa emot stallet och sen så styr jag henne helt resolut in. Jag ställer mig bakom och bara styr henne.
Detta kanske inte är att rekomendera om man har en häst som kan sparka. (Det kan förvisso alla, men jag har haft min häst i sju år och hon har inte lyft en hov ens en gång) Jag upplever att hon brukar känna sig rätt trygg när man blir bestämd, eftersom de flesta djur mår bäst av att ha en stark ledare, så dom slipper ta så många egna beslut.
Hoppas det löser sig för dig!
 
Sv: lasta!

Hur ska man göra med hästar som går in i transporten, men sen kastar sig ut vind för våg ? och som sen inte går in igen när den fått kasta sig ut ?:crazy:
 
Sv: lasta!

Se till att ha något bakom den som stoppar från att kasta sig, longerlina tex. håll fast och spänn fast bakbom och sedan upp med luckan. Se till att det är en stark gubbe som håller longerlinan så att den inte kommer ut.
 
Sv: lasta!

Har samma problem som trådskaparen, men min häst vänder rumpan till i stället, så det brukar bli omöjligt, samma sak gör en annan häst i stallet...:smirk:
Vissa gånger rakt på - inga problem. Men andra dagar....gah!!!
Och jag vet att hon absolut inte är rädd för den. Och hon har åkt transport hur mycket som helst.
Hur ska jag få henne att sluta vända bakdelen till?
Skulle också vara taksam för ett svar. :)
(ursäkta för att jag snor tråden lite)
 
Sv: lasta!

Min blir tjurskallig ibland och ska inte gå på medan han nästa gång kliver direkt in utan att blinka. Han har åkt transport massa ggr och är resvan. Det enda som funkar med honom är att vara mer envis än honom, vara bestämd och ha tålamod så kliver han in. Blir man arg går det inte för då blir han bara ännu mer tjurskallig.
 
Sv: lasta!

min är precis likadan :mad: har varit så lättlastad, bara traskat på transporten. är endast 3 år så nu tycker hon att man får göra som man vill :devil: ett monster att lasta!
sist vi åkte (i hälgen) så försökte vi att "tvinga" henne på transporten.. gick inget vidare. tillslut orkar man inte mer så en annan tjej tog över. hon satte sig i transporten och lockade med morot, tillslut var hästen inne. gjorde samma när vi skulle hem, fast då tog det lite längre tid och vi fick lyfta endel fötter men in kom hon :D ska iväg imorrn igen så det blir väl att locka med morötter denna gången med. det bästa med att locka in henne var att hon inte blev ngt stressad och inte sjösvett som hon vart dom gångerna man fått in henne i transporten med våld..
i hälgen när vi var iväg så var hon inte ens fuktig när vi kom fram :D
väldigt skönt
 
Sv: lasta!

Tror att det är fruktansfärt olika från häst till häst.
 
Sv: lasta!

Många tips här inne är bullshit. T.ex. linor bakom funkar inte på alla hästar, inte heller det där med att backa till släpet till stalldörren.
Min madame har blivit lastad med tröja över huvudet i sju år. Det är det enda som funkar. Diverse "superbra" tränare har försökt men inte lyckats :angel:
Jag provar alltid en gång utan tröja först, det har hittills aldrig funkat. Då tar jag på en tröja över huvudet, snurrar ett varv åt varje håll och går rakt på. Hon är mycket medveten om hur det går till. Så fort tröjan är på börjar hon lyfta benen för att gå uppför lämmen. Väl inne i transporten är hon lugn och fin, står alltid lugnt och bra därinne och backar ut väluppfostrat.
Prova det, det kanske funkar.

Lycka till :)
 

Liknande trådar

Fordon La på skojs skull in vår andrebil i släpvagnskollen med hästtransporten och fick detta svar. Enligt denna får jag dra transporten men...
Svar
1
· Visningar
392
Senast: Elo
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
216
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp