lasta själv med lina?

Sv: lasta själv med lina?

Troligen en sån här:
3122.jpg

99 kr på Börjes.

Ta det försiktigt med lastselarna! Såg en otäck olycka på en tävlingsplats, där hästen trampade utan för rampen, snurrade runt och fick upp bakbenet i selen och fastnade. Ägaren släppte inte heller så hon blev sparkad i bröstkorgen.
Min sambo bevittnade en annan läbbig grej när vi var och tränade på en annan klubb. Ägaren stod som kvinnan på bilden och hästen tvärhoppade in i transporten av trycket i "knävecken" och ägaren blev illa klämd och trampad.

Om man ska lära hästen att gå in själv så tycker jag att det bästa sättet är att följa med in så långt man behöver på andra sidan mellanväggen och sedan gå bak och stänga. Då har man full koll och kan bara följa med ut igen om det skulle hända nåt och hästen backar/kastar sig ut igen. Som det är för mig nu så kliver jag bara in ett steg så knallar pålle i på andra sidan, samtidigt som jag håller i longerlinan. Vill av princip inte släppa hästen, speciellt inte när man är på en tävlingsplats.

Jo det tycker jag också och så har jag kunnat göra men nu......står han precis framför lämmen....och där STÅR han

Jo det tycker jag också och så har jag kunnat göra men nu......står han precis framför lämmen....och där STÅR han

I början hade jag helt enkelt hjälp av en annan person även om jag hade samma position som om jag skulle varit ensam, det går inte att lasta en häst som inte vill in på egen hand på ett säkert sätt. När det funkade och jag var ensam höll jag ett dressyrspö eller liknande i ena handen som en förlängd arm, för att "knuffa på" lite.

Jag använder inte selen, så du behöver inte varna mig. Jag lär hästarna från början att gå på medan jag är utanför. Tycker inte om att vara i transporten tillsammans med hästarna.

Nej, jag förstod det eftersom du bara visade bilden. Svarade på fel inlägg, sorry! Varningen var allmänt menad! :angel:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Ngn som läst den nya som tydligen blivit klar nu? Finns som.låst artikel på Ridsport.
Svar
2
· Visningar
430
Senast: Human
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: Emiro
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama