Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig
hur är det om lillasyster går in med hästen också? antar att hon gick fram till släpet och väntade, inga tvekande tankar utan de skulle bara gå fram och stå där. och sen när mamma kom och tog hästen så var det en ny sinnesstämning, då var det lastning, krav på hästen och ev en viss stress från mamman om att hästen skulle in och hon inte litade på att hästen skulle gå in. då tog ponnyn sin chans och sa "nehe, nu blev det ngt jobbigt nu vill inte jag". istället för att den bestämda avslappnade "nu går vi helt enkelt fram och ställer oss här" feelingen fick vara kvar. dvs hålla det okomplicerat och gå rätt på, om hästen tvekar då en milli sekund så får ledaren vara före och peta fram hästen och fortsätta inåt.
antingen så lastar man genom att gå rätt på, människan bestämmer och är 100% säker på sin sak och genom sin energi plöjer en väg framåt och hästen automatiskt hakar på utan att tveka. (vissa människor har detta naturligt, och kan ta vilken svårlastad häst som helst och bara gå rätt på. även om ägarna har kämpat i 2 timmar utan att få hästen upp på rampen

, då hästen blir så förvånad att den bara kan sugas med strömmen)
eller så stannar man upp och frågar hästen om den vill gå på, mutar med lite godis och söta ord. hästen bestämmer då om den vill eller inte. är hästen tillräckligt söker på ledaren eller tillräckligt godis sugen så går den in, annars så går det aldrig.
eller så tar man det steg för steg och blockerar alla vägar bakåt och åt sidorna. då gäller det för ledaren att vara neutral och bara hålla hästen rak, och låta framåt kommandon komma bakifrån.
jag lastar min svåring som steg 3, jag har inte pondusen att gå rätt på med en häst som jag inte vet lastar sig själv. hästen väljer att inte låta sig mutas på transporten, så jag håller mig neutral och blockerar vägen bakåt. typ som ponny akuten metoden

med pekpinne men jag skickar in hästen.