Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

Min häst var lite likadan som din ett tag! Hon var unghäst och hade inte åkt transport många gånger innan hon kom till mig så därför tänkte jag att jag kunde försöka berätta lite hur vi löste vårat problem!

Först kan du ta ner frambommen i transporten så du slipper huka dig under bommen hela tiden de gör de bara jobbigare för er och stör ofta hästens koncentration! Som många andra har skrivit så ska den som håller i hästen inte dra i linan, om hästen stegrar ska dock denna personen vara snabb med att försöka vika halsen åt sidan då har hästen svåra att komma upp högt och ni har lättare att kontrollera hästen!
Två personer håller varsin lina runt hästens rumpa och ni ska sedan stå nära hästen med ett lite tryck i linorna men inte dra allt vad ni kan! Målet är att hästen ska stå lugnt på lemmen men inte "stänga av" och bara stå där att lata sig! Om ni ser att eran häst tänker efter och tänker framåt in i transporten så låter ni den vara! När ni sedan ser att hästen "stänger av" eller bara står och hänger på rampen får en av personerna som håller i linan putta till hästen på höftbenet så den tappar lite balansen, just när hästen behöver trampa om lägger ni lite mer stöd på linorna om rumpan vilket leder till att hästen tänker framåt och in i transporten! Detta kan behövas upprepas väldigt ofta i början innan hästen är helt med på vad ni menar!
Om eran häst försöker backa så är det jätte viktigt att inte släppa efter på linorna! Det finns bara en väg att komma undan trycket och det är in i transporten! Man kan även knuffa till lite på bogen istället för höftbenet om man vill påverka frambenen lite mer än bakbenen!
Var lugna men bestämda, första gången vi lastade på detta sättet tog det 4 timmar med mycket stegring, hopp och sparkar som försvar men sen vad de som hon bara gav upp och traskade rakt in i transporten och nu räcker det att vi har en lina och då går hon in med en gång!
Lycka till med lastningen, vet hur jobbigt det kan vara att inte kunna åka iväg när som helst!
 
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

Halvt kl

Lastning handlar så mycket om timeing i människan och att läsa av vad just den hästen man håller på med behöver där och då.
Och sedan upprepning, upprepning, upprepning.
Man ska inte vara så himla het på att få in och stänga luckan.
Står inte hästen tryggt när man slamrar och har sig runt den och bakom den är den inte klar!
Kastar den sig är den inte klar! Den är inte lasttränad bara för att man kan tvinga in den och smälla igen.

Det var inte bara till ts utan till samtliga i tråden med problem eller råd.

Det ni behöver är en lasttränare/problemlösare. Hästen reser sig. Det kan bli farligt. Och ju mer den får göra det desto mer befäster ni problemet.

Folk lasttränar och lasttränar i flera ÅR med sina hästar. Det går ganska ofta att lösa de lastproblemen hyfsat under en lastträning bara man gör rätt. Och det kan man oftast göra utan medhjälpare och utan godis.

Jag förstår inte varför man ska envisas som röda grisar med att lasta själv när man inte har system för det, inte har utbildning i det och har problem.
Man tar ju hjälp i ridningen! Det finns ju tränare till sånt här också.
Det behöver inte vara dyrt eller jobbigt att få den hjälpen.
Däremot spar det både er och hästen obehag!
Och den kunskapen man får kan man ju ta med sig till andra hästar och andra situationer.

Linor som blockerar vägen bak kan funka. Det kan också göra att hästar reser sig och slår över.
Och det är en metod som ger rätt stora returer sas från hästen om den känner sig trängd.
Visst, kommer den inte loss, tvingar man in den kommer de till slut ge med sig.
Samma med spön och sopborstar etc som folk drar till dem med.
Eller om man vinschar in.
Men det finns trevligare sätt som man också får mindre returer från hästen och då får mindre styrkemätningar och då mindre risk att misslyckas om man inte kan hantera det hela.
 
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

Sen vill jag tillägga:

Man får ofta höra att hästen är dum, inte rädd, när man ska på såna här jobb.
Alt lite rädd "men mest dum/stoig/pissig".

Oftast är hästen rädd/osäker och människan gör fel och bekräftar eller omedvetet tränar hästen att göra fel.
Om det bara vore hästarna det är fel på skulle de som arbetar med sånt här bli arbetslösa. Man hade aldrig fått in hästen, inte fått den lugn etc.
Sen hur hästen visar sin frustration beror dels på hur de är hanterade nu och förr och medfödd känslighet etc. Men de är frustrerade av ett gott skäl. Hur det uttrycks är olika. En del bara fryser. andra lever rövare eller hotar människor.
Men grunden till lastproblemet är inte deras humör.
Det är hur de är hanterade. En häst är bara stoig eller dum eller pissig eller vad man nu vill kalla det om den kan vara det. Dvs människan gör fel.

Så som lasttränare får man ofta ta igenom lite saker i hästen. men sen måste man lära människorna göra rätt. Annars skiter det sig och så måste man åka tillbaks. Förvisso lönsamt! ;)
Men inte kul eller rätt mot hästen eller människor.
 
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

Håller helt med dig det handlar alltid om den som hanterar hästen och om så mkt som inte har med lastningen i grunden att göra .

Jag bor granne med Ronny Å sen många herrans år och det är alltid lika intressant att se honom hålla clinics eller lasta folks hästar rent dagligen . Samma scenarios oavsett häst utspelar sig alltid - oavsett vilken eller hur många hästar det rör sig om .

Var senast förra veckan på en clinic han hade då det var länge sen han hade ngt nu och jag var sugen att se . Samma som sagt .
En häst som öht inte respekterade matte på backen . Riktigt jobbigt ouppfostrad och dessutom knivskarp häst som även försökte göra sylta av Ronny i början när krav /förväntningar på den blev jobbigare än den förmodligen ngnsin erfarit . Dock så blev den lojal och uppmärksam då han hanterade den lugnt och schysst och tydligt då han är så väl införstådd med vad hästen "säger" när den reagerar osv . Dock då matten har ett mkt gediget problem framför sig då hon ju är den som hanterat hästen hela dess liv och som har relationen ...

Häst nr 2 hade enligt ägaren enorma last problem och snittade på 1-2 timmar att lastas. Otroligt fin häst och mkt väl uppfostrad i övrigt och lugn och vaken samtidigt i sig sjlv . Där var nog lastningen ngt som gått snett hos matten bara och blivit en ond cirkel , för det tog exakt 5 minuter så bjöd hästen själv initiativ att gå på transporten . Sen lastade han säkert 15 ggr genom att skicka in den . Slutade med att sitta på hjulen vid sidan om trailern och skicka den runt hörnet och in själv ;)

När matte fick prova sen gick det jättebra direkt .
dock så hästen visade en osäkerhet och ville backa ur innan matte kunde lägga på bommen . Även detta löste sig under clinicen men det är som sagt mkt svårare att som ägare få bukt med invanda mönster än för en utomstående , eftersom hästen redan har en relation och invanda mönster med den den känner .

Som Han själv brukar säga : folk blir så förundrade och ooohar och aahar att hästarna går att lasta osv när han hjälper dem . Men "det är i grund och botten "bara" en häst ". ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

Spö är INTE lösningen.

Det går att slå in hästen EN gång o sen har den tappat allt förtroende!

Spö kan man ha för att den inte följer med en o då inte specifikt in i släpet, utan just för att den inte går med.

Hellre linor, men den som håller i hästen får ALDRIG DRA!!!! utan bara se till att den står i rätt riktning.

Den allra bästa metoden är att göra släpet till en trevlig lunchrestaurang.

Sen är körstilen A o 0. Kör man så att ett glas vatten skvimpar i släpet har det påverkat hästens psyke. De måste få lära sig hur man hanterar kurvor, svaga inbromsningar mm. Provåk på en kurvig grusväg o inse hur mkt man måste hålla i sig. ställ dig sedan på alla fyra o kom till insikt att det är ett under att de går in alls.
De blir som man gör dem.

Fast att slå in hästen i transporten har jag inte påstått att jag ska göra! Men jag ska absolut testa att driva på honom bakifrån när han får för sig att backa. För det känns som att jag har testat allt, och min häst kan man verkligen inte tvinga. Han går in och ut och in och ut, men jag kan inte kontrollera honom när han väljer att gå ut själv, jag kan inte få honom att stanna upp och ångra sig.
 
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

Haha.. Ja, lastning är bland det tråkigaste man kan jobba med.
Det är, när man väl har ett system och teknik, så otroligt simpelt och trist.
Det är oftast ca 3 problem som det varierar mellan. Och oftast liknande lösningar.
Och det tar ju tid att bara upprepa samma, samma.

Det är många som just därför vägrar/slutar arbeta med lastning.

Det är också trist att man låter det gå så långt att man ska behöva ta igenom såna farliga felinlärda beteenden. Därför undviker man också lastning.
Och för att många inte är intresserade av att lastTRÄNA. De vill pytsa in och stänga. Skitsamma hur hästen är i sinnet där inne. Bara man hinner drämma på bommen innan den slänger sig ut..

Den jag gått som lärling hos har ju varit med länge i branchen. Han har utbildat många av de större namnen och iaf hjälpt de flesta med svårare fall.
Han har nu slutat ta lastningar från nya kunder.
Enligt honom och många andra gamla rävar hade folk inte lastproblem i samma grad förr.
Säga vad man vill om spiltor. Men hästarna kunde både vara i trånga utrymmen och stå uppbundna(inte dra mot tryck).

Även om jag är för box kan man dock ha god nytta av spilttänket i tränandet av hästar. Det hjälper vid tex lastning.
 
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

*kl*

Vi har kommit på lösningen, ta med henne på mätning, chippa henne och låt vet. rycka strån ur svansen.
Fanns inte en enda tvekan över att kliva på transporten påväg hem ;)
 
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

*kl*

Tänkte bara berätta min nuvarande taktik.
Jag lastar min häst så gott som varje dag. Och nu får han gå in EN gång, och där inne får han godis, sen backar jag ut honom (innan han börjat backa själv) och sen får han inte gå in igen. Jag vill inte att han ska tröttna på transporten, han har otroligt dåligt tålamod, så jag tror att detta är ett bra sätt att göra transporten positiv. Jag testat detta ett tag nu iaf.
 
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

Bra gjort:)

Man kan nöja sig o träna annan dag.

traggel leder inte till ngt gott.
 
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

Vet inte om det går att se (film upplagd på facebook), men här är en liten filmsnutt på hur det går med vår lastträning. :)

film
 
Sv: Lasta häst som är 30% rädd och 70% stoig

Stigbettet kallas också hingstbett just för att man använder det huvudsakligen på hingstar. Det motverkar stegring. :)

Inom galoppen använder man det ofta eftersom fullbloden ofta är heta och skuttiga. Dock får man vara försiktig, för det är ett skarpt bett. Testa!
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 557
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp