Lasta ensam på tävlingsplatsen?

-Catherine-

Trådstartare
Jag håller just nu på med att går en kurs för att få detta gröna kort som numer är obligatoriskt om man vill tävla.

Jag har varit aktiv inom hästsporten i många år, men har inte tävlat mer än ngn klubbtävling för många år sedan (då behövde man inte ens grönt kort, så länge sedan är det :p), men för mig blev det ändå en överraskning att det var så pass mkt som jag inte kände till.

En sak som jag dock reagerade rätt rejält på och som jag ifrågasatte hos min lärare (fd. ridskolechef) var detta med lastning på en tävlingsplats. H*n påstod att jag absolut inte fick lasta min häst ensam på en tävlingsplats utan enligt TR så MÅSTE man vara minst tre personer för att lasta sin häst.

Jag blev jättesnopen, för jag har alltid fått lära mig att en säker lastning är det som är kravet och att lasta hästen själv (skicka den) anses som en "säker lastning". Men enligt min grönakorts-lärare så blev jag alltså kuggad på provet om jag skickade min häst, för så fick man absolut inte göra på en tävlingsplats.

Hur gör ni som tävlar och som inte har ett koppel med medhjälpare med er? Springer ni runt och rektyterar medhjälpare på tävlingsplatsen eller "fuskar" ni och lastar själv ändå?

Sv: Lasta ensam på tävlingsplatsen?

Det var det dummaste jag någonsin hört! :mad:

Det står inget i TR om lastning mer än att man måste ha träns på innan man lastar av.

Jag lastar för det mesta själv och det är jag absolut inte ensam om, har aldrig hört något annat heller.
Om en häst verkar lite svårlastad så är det alltid någon som kommer fram men då enbart i syfte att erbjuda sin hjälp :bow:

Självfallet får man lasta ensam! TR nämner inget om den saken. Du kan ju be din kursledare peka på stycket i TR som behandlar påståendet ;)

*lånar min egen knapp*

Åh så skönt, då var jag inte alldeles ute och cyklade då jag ifrågasatte det hela då. Märkligt att min ledare påstår ngt dyligt då....mkt märkligt :(
Jag skall på kursträff imorgon igen och då skall jag ta upp ämnet ytterligare en gång, får se vad som sägs då...

Tack för svar! :bow:

Det enklaste du kan göra är ju att be henne peka ut det i TR. Säg att du vill läsa det själv så du kan berätta det för folk i din omgivning som inte tror dig :laugh:

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 807
Senast: zoowie
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 462
Senast: Cämz
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 979
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar