Lasta dräktigt svårlastat sto

Görel

Trådstartare
Moderator
Mitt sto är extremt svårlastat, hon stegrar sig och kastar sig, och i torsdags när vi körde henne till seminstationen hade hon kommit på en ny variant på att försöka komma undan. Först vägrar hon att gå in mellan linorna, sen fattar hon galopp på stället och tar full sats mot linorna :crazy:

Nu har jag hört från många håll att dygn 19-40 i dräktigheten är extra känsliga och att stoet inte ska utsättas för stress då? Stämmer det? Är den stress mitt sto utsätts för vid lastning en sådan som skulle kunna göra att hon resorberar? Hon är inte ett dugg rädd, bara förb****t envis :mad:

Nu blev hon inseminerad idag, så det är inte aktuellt att flytta på henne ännu, men jag tänkte vara ute i god tid så att jag vet hur jag ska göra när hon ska hem igen!

Sv: Lasta dräktigt svårlastat sto

Det finns ingen plats att vända märreländet på ;)

Ingen kul situation...
De svårlastade stona jag har kört, har som regel uppfört sig bättre på bortaplan.
Backa intill stallet, linor, handskar, och så på... ;)
Hur var det när du körde hem henne från förra årets seminering?
Trilskades hon lika mycket som när du körde dit henne? Om hon nu trilskades då, vill säga! De som inte är rädda, utan envisa, kan ju ena dagen traska in, som om de gjorde det varje dag, och nästa, slå på tvärniten! :D
mvh

När vi körde henne till hingsten förra året tog det 1,5 timme att lasta henne dit, och 45 minuter hem. Tyvärr har vi varit på klinik fyra gånger under året som gått, och det har varit samma elände vare sig vi skulle dit eller hem...

Dom gånger vi backat transporten mot stalldörren har hon stegrat sig och slagit huvudet i taket gång på gång på gång...Den här gången funkade det faktiskt, och då band vi en tröja över hennes ögon och då gick hon snällt in med mig (det var som i en dröm :D ), men när vi gjorde det en tidigare gång trampade hon snett och var halt när hon kom fram till kliniken för att friskförklaras...

Och varje gång vi ska transportera henne någonstans har jag drömt om att hon ska överraska mig, men hittills har mina drömmar inte slagit in...

Om hon nu skulle bli dräktig i år (hon blev det inte förra året) så vill jag ju inte att hon ska resorbera när vi tar hem henne!

Tror att hon skulle vara ännu svårare att få in nästa gång då :crazy:

Förresten, får man åka baklänges över huvud taget i ett släp som inte är gjort för det?

Jag vet inte om man får :crazy:
Däremot när jag var med en kompis nere på hästkliniken i Hbg så såg jag nog en två stycken i "vanligt" släp

Kan inte vet ge lugnande inför hemresan då? Vet inte hur det är med dräktiga ston, om man överhuvudtaget vill ge lugnande?

Men om det är ok så kanske det är ett alternativ, om hon bara kliver på och åker lugnt så kan ju eventuell lastträning få vänta till hon har fölat?

Ja, jag vet inte hur det fungerar och om det är möjligt, slog mig bara att det kanske är berättigat i ett sånt här fall..

Lycka till!!

Gar du provat att ha hingstbett på henne vid lastning ? Hade ett tjurskalligt sto som inte skulle gå in och så fort man plockade fram linor så stegrade hon sig och slog över ett par gånger. När vi tog på henne ett hingst bett så fick vi slut på stegrandet. Funkar på vissa men tyvärr inte på alla men kan vara värt att pröva.
Är hon lättare att lasta om det redan står en häst i släpet ? På vissa kan det funka att lura dem (går ju aldrig i längden men om det gäller just att få in henne lugnt för att undvika resorbtion så kan man ju prova att "låna" en som är lättlastad på stationen och sätta in först för att sedan plocka ut den igen när din märr är inne, förutsätter dock att man har bommar bak).

Jag har fått lugnande avt veterinär, och då tog det bara 45 minuter att lasta henne. Men när hon kom fram till kliniken var hon totalt genomsvettig (det här var i december) och hade fått krossår på sidorna samt ovanför och i svansen, så vi blev avrådda att använda det igen :(

Hingstbett har vi inte prövat!

Däremot kedja i munnen, men det hjälpte inte...

Vi har också tagit in en annan häst i släpet, men det brydde hon sig inte om...

Problemet är att om man användt ett knep en gång för att få in henne, så har hon oftast överlistat det nästa gång :crazy:

Jag tycker att du ska ställa henne på bete på stationen om det är möjligt, tills hon är konstaterat dräktig och sedan lasta henne lugnt. Låt det ta hela dagen om så är, men stressa henne inte.

Jag hart själv ett svårlastat sto, som är "hopplös" utan föl... att lasta alltså. När hon väl kommer på står hon blickstilla. Det enda som hjälpt oss(utan att riskera liv och lem ;) ) har varit detta med att knyta en tröja över huvudet på henne, då följer hon med som en lugn,gammal åsna....
Jag hade provet det igen, men gå sakta, se till att hon är på mitten av rampen...

Annars brukar det ibland gå lättare med transporter utan lem, dvs en sådan där hästen får ta ett kliv upp i den...

Hoppas det går bra för dig. det är ett elände och tar bort så mkt av glädjen med att få betäcka, tävla eller vad det nu gäller...

Hon SKA vara på stationen tills hon är konstaterat dräktig. Det är när hon är det som jag är orolig för att hon ska kasta vid lastning.

Det är inte för att hon blir stressad som hon vägrar att gå in, utan p g a ren envishet och olydnad. Att hålla på en hel dag lugnt hjälper inte heller, den varianten har jag också försökt.

Vi lasttränade henne härom veckan på en transport utan ramp. Resultatet blev att hon stod med frambenen vid transportens öppning, bakbenen satte hon utanför dem så att hon halvsatt, sen gjorde hon sin en aning korta hals dubbelt så lång och förvandlade mulen till en snabel för att nå maten jag stod med längst inne i transporten :crazy: Någon gång var hon inne med frambenen, och det ryckte i något bakben, men längre än så kom hon inte på 3,5 timme.

Två gånger har det funkat med tröja över huvudet, men vi har försökt det ytterligare ett par gånger utan att det lyckats. Att knyta på den när hon står halvvägs på rampen går dock inte, för hon vet vad det innebär och kastar sig då bakåt...

Visst förtar det glädjen! Jag hoppas att hon har ett föl nästa år så att det bara är att ta in fölis i transporten och få henne att följa efter, för det här är totalstresssande för mig varje gång hon måste åka någonstans!

Kan du inte prova att knyta på tröjan innan hon ser transporten? DU kan ju tex öva ett par gånger när du tar ut henne i hagen att sätta på tröjan i stallet, så vet hon inte att det är transportering som gäller.
Vi hämtade min ettåring igår som inte ville gå på och då lastade vi med hjälp av två longerlinor som sattes ihop till en lång. Den knäpper man i grimman och drar runt frambommen och sedan tillbaka, runt bakdelen på hästen och drar på så sätt in den. Det gick bra att få in den här lilla, men med en vuxen häst få man kanske vara lite starkare.
Lycka till! Det är väl Fille hon ska till?

Det var en bra idé!

Om jag tänker efter så fick hon på sig tröjan innan hon såg transporten i torsdags (vi hade flyttat på den) utan när hon var fullt upptagen med att kurtisera en klapphingst :D Och då gick hon till min stora överraskning snällt med mig in i transporten!
Det där med linor är lite vanskligare, för hon går inte undan för linan utan stretar emot den :mad:

Det blev Fille :love:
Nu hoppas jag spänt på attt hon ska ha blivit dräktig :bump:

kan du inte be någon annan att lasta henne om nu du oxå blir stessad för de känner ju hon direkt...
för jag brukar bli till frågad ibland vad de gäller svårlastade hästar o jag har inte haft några större problem att få in dom...hum konstigt men så e de..
eller kan de va så att hon kanske skulle åka i en hästbil ist..dom flesta svårlastade hästar går in i en lastbil utan problem...
kan ju va en ide o ställa en transpor på betet me lemmen nere och foder i så hon kan gå in o ut som den vill....

Då kan du gärna få komma till seminstationen i Uppland när det är dags att ta hem henne ;)

Andra har försökt lasta henne åt mig, men det har tyvärr inte varit lösningen...

Tyvärr känner jag ingen som har en hästbil och jag har inte heller en egen transport, annars är det idéer jag också funderat över :)

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och...
2
Svar
31
· Visningar
5 001
Senast: ygenda
·
F
Hästhantering Hej! Överallt ser jag svårlastade hästar som går in med hjälp av lina eller går att "jojo-lasta", det vill säga, gå in några steg, backa...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 262
Senast: palle
·
Avel Har idag lämnat iväg mitt russto 33 mil söderut till en russhingst på betäckning (matte jättefjantig och gråter floder medan ponnyn är...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka