Sv: Lasta 2 hästar i en transport
Helt korrekt, har samma fundering som dig, HUR folk kan klämma in 2 hästar i samma transport på maxlast 1020kg.. men med 10% godkänd överlast så blir maxlasten 1120kg (så nog går det att lasta).
De flesta bilar har max släpvagnsvikt på 1800kg och transporter idag väger ca 750kg, så de blir tajt med att lasta 2 hästar lagligt.
Många frågor...
Så ni som kör två hästar vad har ni för vikt på max släpvagnsvikt på er bil och vad har ni för totalvikt på ert släp ?
(Ni som ej kör 2 hästar behöver ej kommentera!)
I ditt fall gör det ju ingen skillnad om du har BE eftersom bilarna sätter begränsningen. Jag vet inte vad du har för storlek på hästar men jag skulle inte ens fundera på att klämma in två stora hästar på 1800 kg. Den transporten finns inte, och om den finns så vet jag inte om jag vill köra häst i den. Thule prestige har en tjänstevikt på 770 kg det ger 1020 kg lastvikt. Två små hästar kan funka men inte om man vill ha marginal.
Skulle jag köra två stora hästar vill jag upp i minst 1500 kg lastvikt, minst.
Helt korrekt, har samma fundering som dig, HUR folk kan klämma in 2 hästar i samma transport på maxlast 1020kg.. men med 10% godkänd överlast så blir maxlasten 1120kg (så nog går det att lasta).
De flesta bilar har max släpvagnsvikt på 1800kg och transporter idag väger ca 750kg, så de blir tajt med att lasta 2 hästar lagligt.
Många frågor...
Så ni som kör två hästar vad har ni för vikt på max släpvagnsvikt på er bil och vad har ni för totalvikt på ert släp ?
(Ni som ej kör 2 hästar behöver ej kommentera!)