Lasta 2 hästar i en transport

Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Vårt Fautras har alltså en totalvikt på 2000 kg och en tjänstevikt på 750 kg.Köper man nytt kan man själv välja totalvikt. Det innebär att om du väljer 1950 har du 1200 kg lastvikt. För att hållla nere vikten har släpet t ex inte sadelkammare utan ett plastskåp som sitter på insidan av ena skötardörren. Den har ingen ramp utan dörrar bak, och ingen urlastning fram. Även inredningen (bommar, självstängande bommar bak, mjuk mellanvägg och hingstskiva fram) upplever jag som lättare än på andra släp.

Mitt Umesläp, 99, påstås väga 700 på papperet och det är reggat till 1500. Har två maxade C-ponnyer som jag kan köra i det. Gissar att det går att väga upp en bra bit, men som sagt, frågan är om det verkligen bara väger 700. Jag tvivlar.

Jag tror du får extremt svårt att få ihop ekvationen på 1800 kg. Mina halvblod på ca 164 resp 167 väger kring 520 resp 550 kg. Kissa innan avfärd alltså ;-)

Därför jag skapat tråden, för vem kör lagligt med 2 hästar?
Oavsett om du har B, Butökat eller BE så krävs det en stor bil med hög dragkroksvikt som får ta mer än 2000kg för att lasta lagligt 2 hästar.
Dvs INGEN normal familjebil får dra 2 hästar lagligt....

Kör en Thule Royal XT :love:
Släpet är reggat på 1990 men bilen får bara dra 1800 kg. Tjänstevikt på släpet 870 kg = 1120 kg lastvikt med annan bil, 930 kg med min bil :)
Har en ridtravare på 475 kg och en islandshäst på 360 kg (som aldrig åker ihop heller :p ) så det är inget problem

Kör en Thule Royal XT :love:
Släpet är reggat på 1990 men bilen får bara dra 1800 kg. Tjänstevikt på släpet 870 kg = 1120 kg lastvikt med annan bil, 930 kg med min bil :)
Har en ridtravare på 475 kg och en islandshäst på 360 kg (som aldrig åker ihop heller :p ) så det är inget problem

Men då har du BE-körkort?

Jag jag ett Boj Bravo med totvikt 1990kg, släpet väger 820kg och lastar 1170kg. Bilen får dra 2100 på BE, Volvo XC70.

Jag lastar min häst som väger 580kg plus kompisens som väger 600kg. Det är 1180 så det är ju lite för mycket än vad jag får lasta på släpet men bilen får dra det, och släpet väger säkerligen mer än 820.
Dock resonerar jag att släpet är inte viktat på absoluta gränsen så det tål 100kg överlast om det skulle vara så, och när polisen väger släpet så görs det alltid med släpet på kroken och där försvinner 70-100kg till bilen av det som ligger på kroken. Så jag klarar mig rätt bra vid en vägning även om jag ligger på gränsen. :)

Cdbl88: Kollade du umesläp som jag nämnde tidigare samt min fråga?

Jo, jag har tittat på det UME släpet, verkar som det kan vara en lösning.
Tack för bra svar på mina frågor! :)

Din fråga:
- på reg. beviset står det "kultryck" och den vikten kan du räkna över mot bilensbruttovikt, så kan inte säga exakt vad som gäller specifikt för ert fordon.

Det är ju "lagligt" att köra med 10% överlast av maxlasten (ca 100kg)
Är rädd om mitt körkort som kan påverka mitt yrkesval..
därför jag frågar och tack för alla svar! :)

Ja, tror våra ligger på ca 75kg, i.o.m. det så kanske man klarar sig med B45 med tj vikt på 780kg, totalvikt 1850kg (eftersom nästa steg var 1990kg) och då möjlig last 1070 + last som "på pappret" och även delvis verkligheten kan överföras till bilens last, lagligt. Då får du (om din bilkula får belastas med minst 30kg) 1100kg som maxlast.

Såg att de byggde en ny fordonsvåg vid väg 158 mot öarna här i Göteborg, finns ju fler ställen och många här som tipsat om att man bör passa på och kontrollväga om man passerar någon =).

MVH Thomas

Kl
Min kille är 163 och väger (vägde på veterinärklinik i förrgår) 598 kg..
Förra halvblodet på 173 cm vägde 630 kg..

Så jag skulle inte lasta 2 hästar på mindre lastvikt än 1200 kg.. om det inte är ponnyer förstås.. dom väger mer än man tror..

Ett boj bravo utan sadelkammare eller ett ume a45 kanske är ett val för att få hög lastvikt?

Dvs INGEN normal familjebil får dra 2 hästar lagligt....

Beror ju på vad man har för hästar.

Kommer inte ihåg exakt på kilot men..
Totalvikt 1600
Tjänstevikt 800
Lastvikt 800
Bil får dra 1800 på BE

Med två nättare hästar på 400 kg vardera går det fint. Men två stora klunsar går ju inte att köra tillsammans.

Har dock funderingar på att se om det går att väga upp släpet i framtiden så jag kan köra båda hästarna tillsammans om det skulle behövas.
Kanske skulle jag precis kunna köra båda samtidigt just för tillfället, tvååring samt liten storhäst, men det skulle nog vara på gränsen.

Väger jag upp släpet till 1990 kg bör jag kunna lasta båda hästarna lagligt både nu och i framtiden med den bil vi har nu. Den ena hästen bör väga 450-500 kg och unghästen blir nog max 500 kg.

Jag har (sedan igår kväll) en Atec Starline XL i aluminium som har en tjänstevikt på endast 770 kg. Den är reggad för 1990 kg, så BE är ett måste, men det skulle funka med två mindre stora hästar i det :)

Mitt tips är att alltid, alltid kontrollväga släpet med inredning. Enligt bilprovningen väger många släpet uppemot 100 kg mer än på pappret. Mitt Boj Bravo vägde exakt 100 kg mer tex.

Andra rådet, skaffa e kort och köp en riktig bil :D

KL
Jag har BE-kort (det gamla) och kör oftast med en Volvo XC60 som får dra 2000kg. Har ett UmeB60 med totalvikt 1990, 1100kg i maxlast. Jag har blivit invinkad och således kontrollvägd med dubbla hästar i släpet, ena 160cm och andra 168cm, normalbyggda tävlingshästar. Jag var ganska övertygad om övervikt, men vågen visade 1910kg, och polisen förklarade att ca. 100kg låg på kulan så vi klarade oss. Känns bra men visst blir det tight med full packning, nu var vi som tur var på väg hem efter meeting så allt hö var uppätet. :D

Som parentes var poliserna till en början ganska snorkiga och sa 'ja med det här ekipaget kör ni ju inte lagligt' öhmmf...var ganska skönt att trycka upp E-kortet genom rutan då.. :D

Men jag gissar att det är oerhört vanligt med övervikt eller rent av olaglig körning med både hästsläp och husvagn, även om jag tycker det verkar som om folk har fått bättre koll och också är mer noggranna med att köra lagligt numera, jämfört för några år sedan.

Senast ändrad:

KL
Jag har BE-kort (det gamla) och kör oftast med en Volvo XC60 som får dra 2000kg. Har ett UmeB60 med totalvikt 1990, 1100kg i maxlast. Jag har blivit invinkad och således kontrollvägd med dubbla hästar i släpet, ena 160cm och andra 168cm, normalbyggda tävlingshästar. Jag var ganska övertygad om övervikt, men vågen visade 1910kg, och polisen förklarade att ca. 100kg låg på kulan så vi klarade oss. Känns bra men visst blir det tight med full packning, nu var vi som tur var på väg hem efter meeting så allt hö var uppätet. :D

Som parentes var poliserna till en början ganska snorkiga och sa 'ja med det här ekipaget kör ni ju inte lagligt' öhmmf...var ganska skönt att trycka upp E-kortet genom rutan då.. :D

Men jag gissar att det är oerhört vanligt med övervikt eller rent av olaglig körning med både hästsläp och husvagn, även om jag tycker det verkar som om folk har fått bättre koll och också är mer noggranna med att köra lagligt numera, jämfört för några år sedan.

BE är samma som förut ingen skillnad på utformningen.
Men säger ju det inte lätt om man ska hålla sig till riktiga vikten.
Men XC60 vad har den för max släpvagnsvikt på draget? Får den verkligen ha en bruttovikt på släpet som är 2000kg? Då kanske man skulle köpa sig en sådan bil, dock så tror jag inte att det är så bra som du skriver att bilen får dra de släpet på 1910kg. Men svara gärna vad draget får ta...

Kl
Jag har en vw Passat och den får dra 2000, hur nöjd som helst. Det är ju en vanlig familjebil, en diesel och dricker inte heller så mycket när man drar hästsläpet.

Jag vet inte om jag förstår riktigt, det här är vad jag får upp om jag slår på bilen på transportstyrelsen:
Skattevikt, kg: 1930
Tjänstevikt, kg: 1939
Totalvikt, kg: 2505
Ursprunglig totalvikt, kg: 2505
Max vikt för släpkärra, kg: 2000
Max släpvagnsvikt, kg: 2000
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 995
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 1745
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4505
Max lastvikt, kg: 566
Kopplingsanordning : KULA
Största belastning koppling fordon, kg: 90
Kopplingsavstånd, mm:
Kopplingsavstånd EU, mm:
Max kopplingsavstånd EU, mm:
Största belastning koppling, kg: 90

Så jag eller poliserna i detta fallet kan inte se att vi körde olagligt iom att de vägde släpet till 1910kg, jag får lasta upp till 1990 för släpet och bilen får dra 2000kg. Men har du en annan åsikt?

Senast ändrad:

Siffrorna ser helt ok ut och stämmer bra med det du skrev tidigare. Får anta att poliserna menade att det var 80kg som låg på dragkroken (av 90kg tillåtet) annars hade ju totalvikten (1990) på släpet överskridits.

XC60 bör ju vara bra att dra med då mkt teknik kommer från Freelander 2 som ju byggts för att bl.a. dra med!

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 238
Senast: Myrten
·
Fordon Min Hyundai Santa Fé börjar sjunga på sista versen så jag funderar på att köpa ny bil, eller två bilar? Jag vill kunna köra transport...
2
Svar
31
· Visningar
3 217
Senast: Robina
·
Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 540
Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama