Sv: låst?
Hej!
Och jag har sett så många "bra" ryttare rida halta/stela hästar "friska"/mjuka- hästarna bråkar inte särskilt med den ryttaren, desto mer med andra ryttare- de blir ohalta i några dagar och sen halta/stela whatever igen.
Problemet med bra ryttare är tyvärr att många tror att de hittat en bra ryttare, men det visar sej att de inte är det. (jag kan ge såååå många exempel här, det värsta är ändå svårklassryttaren i dressyr som ansåg att häst som "rörde sej ojämnt" bara var att rida, för då försvann ju ojämnheten.. Det gjorde den förvisso, men de extremt smärtsamma ringkotorna (tror jag det heter??) försvann inte, bara symtomen.. Vet.koll dömde ut hästen omgående, trots att den var jättejämn och fin att rida när ojämnheten gått bort "den var ju bara stel").
Dessutom har jag själv haft en häst som hade minimalt svårt med galoppfattningarna- det visade sej vara dubbelsidig knäledsinflammation, med pålagringar i ena knät.. Inga protester, kunde flyta ut lite i ena varvet, men ändock halt, tog 3 månader att läka...
Självklart är det bra om en duktig ryttare testar hästen, men jag hade börjat med veterinär, eftersom hästen tydligen haft problem tidigare. Sen behöver TS rida för tränare för att själv lära sej rida sin häst optimalt, för att förhindra framtida problem, men då är det bättre att veta att hästen är fräsch först.
/Lavinia, better safe than sorry