L

Lillan09

Hur vet man om hästen är låst i någon sida? Min vill verkligen inte gå rätt i vänster varv, han bara flyter in och i det andra varvet flytar han ut. Om ni förstår vad ja menar?? Kommer inte heller åt bogen så han "fuskar". Ska ta hjälp av en tränare, men kan det vara att stackarn är låst eller helt enkelt behöver en rejäl massage m.m?:crazy:

Sv: låst?

Man kan ta ut en equiterapeut/kiropraktor som får gå igenom hela hästen, de kan känna om hästen är låst någonstans. :)

Om en häst låser sig på det sättet så är det inte omöjligt att den har ont någonstans. Har den alltid gjort så eller är det något som kommit nyligen?

Min häst hade liknande problem och ET konstaterade låsningar i ländryggen. Hade jag åkt direkt till klinik hade jag besparat hästen mycket lidande eftersom låsningarna kom sig av att han har artros i SI-leden.

Kolla upp hästen för säkerhets skull för då kan du utesluta om det är något allvarligt fysiskt fel som ligger bakom. Om det inte är det så får du med hjälp av tränare försöka lösgöra hästen ordentligt och gärna också komplettera med massage för att släppa på muskelspänningar.

Lycka till! :)

Alltid: Först klinik, sen på veterrinärs inrådan, Terapeut av passande slag.

Som du beskriver det kan det vara precis, vad som helst.

Lycka till!

Han har varit så hela tiden, han har utpassad sadel och rids sparsamt pågrundav hans bakgrund.. Men ska boka tid och se om dom hittar något:)

Vad har han för bakgrund? Skador? eftersom han rids sparsamt. Då tycker jag att du bör göra en veterinärkoll först

Han har stått i ca 2års tid var farligt överviktigt och hovarna var helt förströda och är inte riktigt än i bra balsan.därav har jag inte ridit honom så mycket

Hur vet man om hästen är låst i någon sida? Min vill verkligen inte gå rätt i vänster varv, han bara flyter in och i det andra varvet flytar han ut. Om ni förstår vad ja menar?? Kommer inte heller åt bogen så han "fuskar". Ska ta hjälp av en tränare, men kan det vara att stackarn är låst eller helt enkelt behöver en rejäl massage m.m?:crazy:

Låt en duktig ryttare testa hästen, duktiga märker ofta om hästen har ont eller är stel och låst bara och då går det oftast att rida bort.

Min häst var också ganska låst enligt mig då när jag precis hade köpt honom, så jag tog ut en bra tränare som jag bad provrida och hästen var det då inga fel på alls, han var mjuk och trevlig när den red. Det var helt enkelt bara jag som behövde lära mig att rida honom och efter det har det inte varit några problem. Enligt min tränare så kan man rida ut dom flesta problem, sålänge det inte är skador då som ställer till det. Men just låsningar och muskelspänningar kan man rida bort ofta.

Låt en duktig ryttare testa hästen, duktiga märker ofta om hästen har ont eller är stel och låst bara och då går det oftast att rida bort.

Min häst var också ganska låst enligt mig då när jag precis hade köpt honom, så jag tog ut en bra tränare som jag bad provrida och hästen var det då inga fel på alls, han var mjuk och trevlig när den red. Det var helt enkelt bara jag som behövde lära mig att rida honom och efter det har det inte varit några problem. Enligt min tränare så kan man rida ut dom flesta problem, sålänge det inte är skador då som ställer till det. Men just låsningar och muskelspänningar kan man rida bort ofta.

+1 på den!

Jag trodde oxå att min häst var stel eller hade ont någonstans när den gjorde som TS beskriver. Det visade sig att det var jag som satt snett i sadeln... :(
När jag kom rakt försvann problemet...

oh det ska jag verkligen testa har en jätte duktig ryttare i stallet, som faktiskt verkar lite små sugen på att rida honom :)

Förstår inte riktigt hur du menar på din beskrivning, men hur som helst: att en häst är så låst i en sida att det märks ridbart är väl inte så vanligt. Möljigen stel och inte ordentligt lösgjord. En häst som rids ordentligt och korrekt brukar man snarare uppleva som "vek" i en sida, den "stela" sidan är egentligen den starka, bra sidan, men kan som sagt upplevas stel och svårare att få mjuk i sidan. Tyckte att du fick ett jättebra tips om att låta en riktigt duktig ryttare rida din häst. Misstänker du att något inte står rätt till ska du förstås låta en veterinär kolla igenom hästen först.

Eller så rider de bara bort hältan/symtomen, vilket jag sett flera gånger på hästar som protesterat galet mycket.. Då slängdes en "bra" ryttare upp (som inte såg skillnad på protest och protest pga smärta), denne red hästen, hästen slutade halta och voilá, problemet borta några dagar..

När sen hästarna efter att hältorna/problembeteenden kommit tillbaka flera gånger, kollades upp visade sej bla hovbroskförbening som smärtade katastrofalt (den hästen hade varit snäll egentligen!), KS, magsår, snedheter i SI-leden..

Kolla upp hästen veterinärt först säjer jag, när du vet att den är ok kan du gå vidare med andra saker (alternativare, bra ryttare etc). Så kommer du slippa skuldkänslorna om där är nåt:-)

/Lavinia, som anser att hellre vet en gång för mycket än en gång för lite.. Hästar brukar tala om för en hur dom mår om man lyssnar..

Eller så rider de bara bort hältan/symtomen, vilket jag sett flera gånger på hästar som protesterat galet mycket.. Då slängdes en "bra" ryttare upp (som inte såg skillnad på protest och protest pga smärta), denne red hästen, hästen slutade halta och voilá, problemet borta några dagar..
Fast jag antar att det är en bra ryttare och då behöver inte hästen ens bråka för det finns inget att bråka om. Min häst tex gjorde inte en protest när min tränare satt upp, gick på hur bra som helst väldigt nöjd.

Det är därför jag anser att man ska sätta upp en duktig ryttare, för om hästen fortfarande bråkar eller är stel och ovillig på något sätt, då kollar man upp hästen. Man kan faktiskt rida loss problem utan att bråka med hästen, ofta verkar tillome hästarna tycka det är skönt att komma loss.

Sen som sagt, min häst har aldrig varit sne eller ovillig eller nånting med mig sen jag lärde mig att rida honom. Sen jag upptäckte felen jag gjorde.

/Lavinia, som anser att hellre vet en gång för mycket än en gång för lite.. Hästar brukar tala om för en hur dom mår om man lyssnar..

Sen handlade väl det här om hästar som skjuter ut ena bogen, fuskar lite och som man inte kan få igenom. Då är det inte fel att ta till en bra ryttare för dom ska känna om det är skada eller om det går att rida bort. Annars klassar jag dom inte som bra ryttare iallafall. En ärlig duktig ryttare sitter inte och bråkar med en häst utan att den är uppkollad av vet. Anser jag iallafall.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Och jag har sett så många "bra" ryttare rida halta/stela hästar "friska"/mjuka- hästarna bråkar inte särskilt med den ryttaren, desto mer med andra ryttare- de blir ohalta i några dagar och sen halta/stela whatever igen.

Problemet med bra ryttare är tyvärr att många tror att de hittat en bra ryttare, men det visar sej att de inte är det. (jag kan ge såååå många exempel här, det värsta är ändå svårklassryttaren i dressyr som ansåg att häst som "rörde sej ojämnt" bara var att rida, för då försvann ju ojämnheten.. Det gjorde den förvisso, men de extremt smärtsamma ringkotorna (tror jag det heter??) försvann inte, bara symtomen.. Vet.koll dömde ut hästen omgående, trots att den var jättejämn och fin att rida när ojämnheten gått bort "den var ju bara stel").

Dessutom har jag själv haft en häst som hade minimalt svårt med galoppfattningarna- det visade sej vara dubbelsidig knäledsinflammation, med pålagringar i ena knät.. Inga protester, kunde flyta ut lite i ena varvet, men ändock halt, tog 3 månader att läka...

Självklart är det bra om en duktig ryttare testar hästen, men jag hade börjat med veterinär, eftersom hästen tydligen haft problem tidigare. Sen behöver TS rida för tränare för att själv lära sej rida sin häst optimalt, för att förhindra framtida problem, men då är det bättre att veta att hästen är fräsch först.

/Lavinia, better safe than sorry

Jag anser iallafall att om hästen är halt eller ojämn, då åker man in. Jag hade aldrig någonsin ridit en ojämn häst, lite får man väl tänka själv. Är hästen allmänt ovillig och lite stel eller fuskar så testar man en duktig ryttare. Har hästen problem med fattningar för en ryttare men inte för nästa, då är det antagligen ryttaren det är fel på. Det är det duktiga ryttare bör kunna känna.

Sen förstår jag inte vad jag har sagt att hästen blir halt några dagar efter? Eller att hästen återgår till sitt gamla stela sätt efteråt? Jag har aldrig haft problem med min häst efter att jag lärt mig rida honom, han var aldrig särskillt låst som jag trodde, det var jag som hindrade honom. Det hade varit otroligt med slöseri med pengar att åka in och kolla honom bara för att jag inte kan rida honom. Att ta ut en duktig ryttare och tränare som kunde se vad det var med hästen var det bästa jag kunde gjort.

Nu handlar inte detta om halta hästar utan hästar som fuskar, flyter ut lite etc, får inte ens en duktig ryttare ordning på det bör man åka in ja och det har jag skrivit flera gånger nu. Hade inte min tränare fått till det på min häst och hon ansåg att han var för stel så hade jag åkt in direkt. Hade TS skrivit att hästen haltar, är ojömn osv så är det väl självklart man åker in eller? Man sitter inte på hästar som är ojämna och halta.

Och bara för att det är svårt att hitta en bra tränare/ryttare så betyder inte det att man ska strunta i att leta. Jag har inte påstått att det är lätt nånstans. Men jag anser fortfarande att det är det bästa att göra i sånna situationer.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
689
Senast: miumiu
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 419
Senast: lilstar
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar