Låsningar i bogen

flipofacoin

Trådstartare
Har en liten häst som är f-09, riden i alla gångarter mest ute i skogen sedan i våras, han har vilat i perioder under sommaren och går nu ca tre ggr i veckan, mest ute i skogen. Det är en quarter och han har alltid haft ett markbundet steg fram, har tyckt att haft jobbigt i framförallt uppförsbackar att lyfta benen tillräckligt, kollade upp detta på klinik två gånger när han var ett och två år, men de kunde inte hitta något. Et kollade även då när han var två och konstaterade att han var lite stel i musklerna mellan frambenen, men hittade inget som var anmärkningsvärt. Kollad igen nu av Et efter att han blivit lite mer riden och då konstaterades låsningar i bogarna och han behandlades med nålar och laser, fick tips om att träna mkt bommar, cavaletti och ute i kuperad terräng för att han verkligen skall lyfta frambenen ordentligt. Finns det någon där ute i bukevärlen med mer tips och idéer kring detta.

Sv: Låsningar i bogen

Till alla med hästar (särskilt quartrar) som har skumma oidentifierade symptom som inte får någon ordentlig diagnos säger jag testa för PSSM.

I synnerhet de med muskelproblem!

:cry: har googlat och läst och sitter här och målar :devil: på väggen. Det är en del saker som stämmer in på honom, dock har han aldrig haft korsförlamning eller muskelkramper. OM det skulle vara detta, vet du något om prognosen då? Kan man testa detta genom tagelprov? Vet du vart? Jag ska testa omgående.
Tack för ditt svar, jag liksom vet att något är fel men de flesta tycker att jag överdriver....

Nu har jag sett att du redan svarat på mina frågor i en annan tråd, men kan man skicka pssm prov till animalgenetics, jag hittar det inte på deras sida?

Det är bra prognos! Det går inte att bota men många hästar fungerar bra på diet + träning/motion!

Det går fortfarande att testa via Animal Gentics, dom har bara dolt länken av någon anledning, men här är den (kostar $35):
http://www.horsetesting.com/PSSM.htm

Om din häst skulle vara negativ på det provet (PSSM1) kan du gå vidare med en muskelbiopsi (PSSM2) ca 70% av de drabbade quarterhästarna har typ 1, resten typ 2.

Tillägg: Du kan redan nu prova att byta över till rekommenderad diet och se om du märker någon skillnad.

Tack nu hittade jag det!

Muskelbiopsi, borde väl kunde göras på kliniken tänker jag.

Han får bara grovfoder och mineraler nu, är väldigt lättfödd. Det som känns lite kymigt är att vi bytte stall i somras, från lösdrift till box. Oavsett om han har pssm eller inte så har jag märkt skillnad i hans kropp, han har gått upp i vikt mycket, har tidigare lätt kunnat gå på fritillgång och hållit sig perfekt i hullet, busat och lekt mycket. Nu har hösten varit lite trist förståss, hagarna är leriga och så....får fundera över detta...

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 720
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 947
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 974
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka