Låsning i benet/ryggen

girly

Trådstartare
Min häst har ngn slags låsning i sitt vänstra bakbenen. Kan även vara högre upp mot ryggen. Har lite frågor angående det ganska akut!
Vad är det som kan orsaka en låsning?
Vad kan man göra för att åtgärda en låsning?
Hur lång tid tar det att åtgärda en låsning?
Blir man av med låsningen helt eller är det nåt man måste behandla?

Är väldigt tacksam för svar snarast. För jag kände av det sist när jag red. Så jag har bara longerat honom 1 gång sedan dess och skrittade av honom barbacka. jag har inte kunnat göra ngt på ett litet tag nu.

Sv: Låsning i benet/ryggen

Jag har en häst uppstallad som reagerar liknande, djurläkaren viste inte vad det var, men ville rönka. Kontaktade en veterinär kiropraktiker/akupunktör och hon var här och kollade pa honnom, och jag kan fullt rekomendera det om du kan hitta nan nära dig.

Blev det bättre sen? Så den har inte den låsningen längre? Eller är det bara borta tillfälligt?

kan det vara pathella upphakning du menar, förstår inte riktigt hur du menar.

Ta ut en kiropraktor som kan kolla på hästen, vi har en norsk som kommer ut typ var 3:e vecka till vårt stall och han är jätte bra. De flesta hästar har åtminstone små låsningar här och var men de brukar ju oftast ge med sig med behandling regelbundet och rätt sorts ridning och träning osv

kan det vara pathella upphakning du menar, förstår inte riktigt hur du menar.

Ja, det tycker jag också det låter som, såhär spontant. Kan hästen inte böja benet? Går den normalt emellanåt?

Pathella-upphakning kan man väl operera om jag inte minns fel?

ja det kan man, men det är inte alltid nödvändigt.

Men alltså har du varit in med hästen till veterinären?
Gör det först får du se vad dom säger där, ev. kan du ju även låta hästen gås igenom av en Equiterapeut/kiropraktor.

OM det är patelleupphakning så SKA hästen arbeta, bygga upp muskler runt bakknä och INTE ta det lugnt....

Förstår inte heller riktigt vad du menar med låsning, hur yttrar den sig???

Min häst hade låsning i ryggen/länden. Pga av sadel som inte passade.
Hade en Equiterapeaut hos henne.
Det hjälpte med en behandling. Hon lossade på låsningen så hästen blev rörlig igen.
hade jag haft råd hade jag haft henne varannan månad för att kolla igenom hästen. Men det är dyrt.
Hon sa att det brukar ta några gånger innan man får bort låsningen helt om det är något värre.

Men jag rekomenderar att anlita en equiterapeaut eller kiropraktor.

min häst har patella fel i bakbenen mest i vänster...det kan låsa sig i vändningar och när han backar, hela benet låser sig och är enda uppe i knät

vet inte om din häst också har det:crazy:

hoppas inte det, det e inte kul för nån:(

ta ut ET... ibland är det inte så bra å knäcka med ren kiropraktor...

min ET säger att hon får in MÅNGA fall nu när det är så lerigt i hagarna, hästarna knycker till sig både här å var...

min har lyckats med något i korset oxå... går å "vinglar"/"snubblar" med bakbenen då å då...
hon kollade å mycket riktigt... nått var fel.

NÄr jag lyfter upp hans bakben så rycker det till och det gör han inte med vilja. När hovslagaren kom sa han att det var en låsning och undarade om benet brukar göra så när han backar. Det har det inte gjort ännu. Men en gång när jag red honom så tog han överdrivna steg med det benet. Och det kändes inte rätt. Jag vill inte göra ngt som kan skada honom så jag vill gärna veta om det är en kiropraktor eller veterinär jag behöver ta till hjälp om detta.. Vi har väldigt dålig ekonomi. Så veterinär är inget vi vill kalla ut om det inte är ngt. Men jag känner en som kan typ allt om hästar men jag träffar inte han så ofta. Så jag tänkte prata med honom.

OK, om det skulle vara en patellaupphakning så behöver du ju egentligen ingen veterinär till att börja med. Det yttrar sig som så att det låser sig i bakknät och kan mycket väl vara så som du beskriver. Du kan ju höra med hovslagaren om det är det han menar, till att börja med.
I såna fall är det bara bra att arbeta hästen eftersom det kan bli bättre om hästen får mer muskler runt bakknäna. Det är också bra om hästen får vistas ute så mycket som möjligt, vila är inte bra.
Om problemet skulle förvärras så går det att operera.
Hur gammal är din häst?
Är den försäkrad?
Hoppas att det ordnar sig för dig!

Hästen är försäkra och 3 år.
Vi har precis börjat med träning på att gå på tygeln. Men just nu så kan jag inte rida pga att jag flög av och fick sy mitt öra. Ska ta bort styngnen på torsdag. Men jag kommer göra markarbeta med han däremot den här veckan.

*sorry*

Men är det verkligen bra att ha häst om man har så dålig ekonomi att man inte kan ta ut veterinären till sin häst???

Ta ut en kiropraktor brukar inte vara så mkt billigare än att åka till klinik och betala självrisken där. Tänk bara tanken att du ändå måste åka till vet då har du lagt ut mkt mer pengar än vad du behövde från början om du åkt till veterinär direkt.

I mina öron så behöver hästen röntgas hos veterinär för att utesluta spatt tex.

Och är den bara 3år så är det ännu mer viktigt för då kan prognosen vara bättre.

Ett gott råd är att lägga undan pengar varje månad för att betala självrisken. Då behöver man inte lägga undan mer än några hundrakronor per månad på ett år

NÄr jag lyfter upp hans bakben så rycker det till och det gör han inte med vilja. När hovslagaren kom sa han att det var en låsning och undarade om benet brukar göra så när han backar. Det har det inte gjort ännu. Men en gång när jag red honom så tog han överdrivna steg med det benet. Och det kändes inte rätt. Jag vill inte göra ngt som kan skada honom så jag vill gärna veta om det är en kiropraktor eller veterinär jag behöver ta till hjälp om detta.. Vi har väldigt dålig ekonomi. Så veterinär är inget vi vill kalla ut om det inte är ngt. Men jag känner en som kan typ allt om hästar men jag träffar inte han så ofta. Så jag tänkte prata med honom.

Personlig åsikt:
Om hästen visar tydliga tecken på smärta (t.ex. hälta) eller nedsatt allmänkondition tycker jag ALLTID att man ska ta ut veterinären. De är kunniga i allmänmedicin och jag ser det också som en försäkringsfråga om det senare visar sig vara allvarligt.

Om hästen verkar allmänt stel eller på annat sätt hängig, men i övrigt verkar må bra, eller om veterinären varit ute och inte hittat någonting/konstaterat att det inte är något allvarligt fel, då tycker jag att man kan ta ut kiropraktor/ET osv.

T.ex. kiropraktor finns det ingen utbildning till i Sverige och kvalitén varierar VÄLDELIGA! Med en veterinär eller sjukgymnast så VET man vad de har för utbildning i bagaget eftersom titlarna är namnskyddade av socialstyrelsen med hårda straff som följd om man kallar sig det utan att ha tillbörlig utbildning.

Lycka till!

Våran ekonomi är så att vi klarar oss att ta honom till en klinik. Det är bara det. HUr ska jag ta honom dit eftersom vi inte har ngn transport. Sedan blir det bensinkostnader får resan och hyran på transporten. Men jag ska göra nåt åt det snarast. Tänkte bara fråga här först i fall man kunde utesluta veterinärklinik eller så.. Om ngn visste vad det var för ngt.

min personliga åsikt är att är det något som inte stämmer så tar man kontakt med veterinär, om inte annat så brukar det bli billigare i längden. behövs det någon form av alternativ beh. så rek. åtminstonde våran veterinär det.

vi har ett 4-årigt halvblod som haft problem med ett bakknä, vilket resulterat i låsningar som kiropraktorn beh. (efter att veterinären beh. bakknät och det va även vet. som rek. kiropraktorn då dom sammarbetar) har även haft utredning på mitt halvblod för att han haft en galla h. bak som jag ville veta vad den berodde på. dessutom har någon "sjuk" människa knivskurit min gamla ponny på betet, vilket gick på 3500 kr, men hon klarade sig iallafall :D

jag har inte heller någon strålande ekonomi som ensamstående 3 barnsmor med både 3 katter (som ofta får uringrus :cry: ) och 3 hästar, som även dom behöver vård. men det är bra att betala ;) :angel: jag har ju valt att ha det så själv.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 212
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 519
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025