Laserbehandling på ledinflammationer?

Sv: Laserbehandling på ledinflammationer?

Ultuna fungerar bra för mig, tycker att de har lika bra veterinärer som Mälaren, men som sagt alla måste få tycka olika...

Jag tror faktiskt att det är svårt att få dem att be om ursäkt om de inte tror sig ha fel (vilket verkar vara deras inställning i detta ärende). Även om du blev hjälp av en annan klinik, så är du ju en person bland många. Jag antar att de får massor av olika kommentarer från hästägare hela tiden angående alternativa behandlingsmetoder.

Fast jag vet inte om tetracyklinbehandling mot erlichios kan ses som någon direkt 'alternativbehandling'? Alltså att det var det som gjorde att de inte ens bad om ursäkt.

Och som sagt, de hade bara utdömning kvar att erbjuda, och man kan ju tycka att de borde tycka det vore synd om en häst som kunde bli frisk igen av tetracyklinbehandling skulle avlivats. Men icke.

Sen, det finns jättebra vet på ultuna med. Vet som oppade K:s öga t ex var suverän, och var lite 'grinig' att jag inte kom tillbaka med hästen utan vände mig till MK med resten. Men som jag sa 'jag har INGET att klaga på vad gäller ditt jobb, bemötande eller något. Men jag har tyvärr en hel massa att klaga på vad gäller bemötandet från din arbetsplats och din arbetsgivare'.

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta åt det, men av någon anledning hade han full förstående för mitt beslut och förstod varför jagtog det.

Men kunde de bara 'importerat' honom ner till MK hade han superdupergärna fått göra den andra operationen med. Det hade varit vad jag absolut helst hade valt.

Jag kan hålla med dig om att Ultuna skulle behöva vara mer professionella i sitt förhållande till oss hästägare - vi är ju faktiskt deras kunder :D.

Mm, mest upprörd blev jag ju dock på en veterinär, i samband med K:s vistelse där efter ögonoperationen. Det var den veterinären som var i tjänst när Kele kastade fostret, och jag förstår inte hur en och samma människa kan tabba sig så hårt för det första, och sen ha mage att sitta och försöka mörka det genom att ljuga.. Och dessutom tycka 'jaha, nä det hade jag ingen aning om, så det kan du inte lasta mig för' när de lyckats totalt tvärstrunta i instruktion som gavs både muntligt och skriftligt när stoet skrevs in.

Annars, om inte den soppan hade varit, då hade jag varit hyfsat nöjd mer det allmänna bemötandet och jättenöjd med vet. För när jag tjatat ett tag så blötte de ju tillslut höet åt henne, och gjorde ren vattenhinken osv. Och hade hon inte kastat där hade jag inte fått veta hur de betett sig vid kanylsättning, och inte blivit upprörd över hur de hanterade kastningen, och då hade jag faktiskt varit nöjd och mycket väl kunnat tänka mig att åka dit igen.

T ex så iaf 2001 ansåg Ultuna att icke-akut erlichios inte existerade. Punkt. Och jag som var TOTAL kliniknovis, och utan speciell koll på erlichios, jag trodde ju rakt av på Ultuna. Fan de utbildar alla Sveriges veterinärer - de om någon borde jufasiken veta?

[...]

Bara det att hästskrället blev ju inte bra, och Ultuna hade inga bra svar på varför han var dålig, och alla deras teorier etc föll stenhårt och samtidigt blev hästen sämre och sämre.

Och med Ultuna menar du alla veterinärer där, eller en enskild individ? Skillnaden på veterinärerna där är milsvid, tyvärr. Att dra alla veterinärer bara för att dom jobbar på samma ställe känns lite hårt?

Visst är det tråkigt med trångsynheten bland vissa veterinärer, men så är läget och vissa är mer ovilliga än andra att ta till sig ny information/forskning/synvinklar. Så det är ju alltid lättare som djurägare. ju mer kunnig man är och hur väl man känner sin häst.

Angående detta med lasern så har det varit en hel del debatt om det, bla mellan Ultuna och MK. Däremot så är ju Ultunas forskningsprojekt avslutat så vitt jag vet, och det är därför det inte har skett något samarbete med MK. Ultuna har ju sin slutsats, sen är det fritt fram för MK att föra egna studier.

Det var hela klinikens hållning då iaf (vet som sagt inte om det ändrats). Dvs inte bara en enstaka veterinär tyvärr.

För 'dåliga exemplar' det finns det ju på alla kliniker! Och inom alla områden.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
667
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 014
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Min hund får Librela men effekten avtar. Veterinären sa att man kan prova annan medicin, Catrophen tror jag den heter. Har någon gjort...
Svar
3
· Visningar
966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka