Laserbehandla eller ultraljudsbehandla?

S

Smilla96

Nån som har erfarenhet av ultraljudbehandling på senskada?

Står nu i valet och kvalet om jag ska laserbehandla min häst som har en skada på djupa böjsenansförstärkningsband eller om jag ska välja ultraljud?

Nån som vet vad som är bäst?
Har ingen erfarenhet av ultraljud alls, har inte hört talas om att man göra det förutom om man ska titta in i kroppen.

Kan man göra båda eller ska man hålla sig till en typ av behandling åt gången?

Sv: Laserbehandla eller ultraljudsbehandla?

Valet är enkelt, ultraljudar gör man för att diagnostisera skadan.
Laser används för att behandla skadan.
Ultraljud används aldrig för att behandla!

Varför rekomenderar dom då att ultraljudsbehandla från kliniken???

...kan dom ha sagt fel?

Vi gjorde en ultraljusbehandling på min häst nu i sommras när han hade en gaffelbandskada, vi fick bra effekt. Han är frisk nu :D Det är även kallad stötvåg/shockwave, som jag fattade det är det ultraljudsvågor som sänds in i benet för att få igång blodcirkulationen. I mitt fall gjorde vi det eftersom gaffelbandet i princip inte har några små kärl utan ett enda stort och detta skulle då hjälpa genomblödningen.

Jag har använt Shockwawe på senskada. Kan ju inte säga att jag med säkerhet vet att det blev bättre av just det.
Shockwawe ersätts inte av försäkringsbolagen.

Min häst fick SW 3 ggr, sedan stod han på vibbrerande matta 1-2ggr i veckan och totalt tog det 3 månader för gaffelbandsskadan att läka ut helt. Nu är han helt återställd.

Det jag menade var att senor behandlas inte med ultraljud, gaffelbandet är inte en sena utan en sorts "muskel".
En av de första alternativbehandlarna i Sverige försökte en gång med ultraljud på en sena och aldrig mer...

Laser är kanon på böjsenor!

Okej.....

Hur är det med TENS (stavade nog fel) då, nån med erfarenhet?

Har fått det själv men det var på förlossningen, inte riktigt samma sak antar jag :)

TENS, elbehandling är bra på muskler och senfästen men inte på senor.
Har du möjlighet att behandla med laser tycker jag absolut att du ska välja det.

Hej på 90 talet stod jag i ett stall med en sjukgymnast som hade ultraljuds maskin i stallet och min häst fick en rejäl blöning i sträcksenan och jag var till kliniken på täby och när jag kom tillbaks på återbesök frågade de hur jag hade behandlat min häst som hade blivit så otroligt snabbt bättre och det var med ultraljud. Hade i stallet även en dressyrhäst i svår klass som behandlades med ultraljudet lite då och då för problem med senorna.

Ja, jag har en gammal kontakt som lagat hästar år mig förut med laser så jag tänkte åka till henne. Men man måste ju kolla upp alla alternativ.
Tror starkt på alternativa behandlingar när veterinärvården inte räcker till.

Måste bara nämna att en av våra travare hade en blödning i böjsenan i våras, vår klinik rekommenderade direkt laserbehandling. Hon stod hos en behandlare i 3-4 veckor. Laser och motion på rullmatta, på återkontrollen var det helt osannolikt hur bra senan blivit. När vi jämförde ultraljudsbilderna trodde man inte det var samma häst!
Jag har själv utbildning som ET men har tyvärr ingen egen laser....

...dom kostar väl en hel del kan tänkas...

Ni verkar ju ha drabbas av senskador, har ni tips till mig - jag har råkat köpa på mig en häst med senskador på ett framben. Har nyligen köpt hästen och då står det i vet besiktning förtjockning på förstärkningsbandet och senruptur...Men det skulle vara utläkt enl säljaren.
Hur vanligt är det att hästen får fortsatta men av det? Han visar korta steg men det tänkte vi inte på när vi provred honom i ridhus men märkte direkt när han kom hem. På försäkringsbrevet såg vi att det är en reservation ...
Tog ut veterinär och han var halt på båda fram. Vår vet som är väldigt duktig tror att det är gamla skadan som spökar igen. Hade inte hunnit rida honom alls innan vi såg hans steg här hemma, svårt oxå att verkligen se för han nickar inte. Han kixar liksom med knäna och vet inte hur snabbt han skall få upp hovarna i luften igen. Står nu på Fenylbutazon 10 dgr... Laser/Ultralj kan det hjälpa och hur är prognosen för att få igång hästen igen. Hur lång tid kan det ta....??? Har verkligen fastnat för denna goa häst och kan vänta på honom ett tag. Var hittar man dessa behandlingar?

Sa inte säljaren att hästen hade reservation för detta??? Känns ju som en trovärdig säljare....tråkigt!

Hör dig för lite bland hästfolk i trakten så kan dom säkert hjälpa dig att hitta någon som gör den här typen av behandlingar.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 034
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka