Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om en skönlitterär bok finns tillgänglig som traditionell bok och e-bok, vad väljer ni då? Vanligtvis är ju e-boken en hel del billigare än den tryckta boken. Påverkar det ert val? Vad använder ni när ni läser e-böcker? Mina egna fördomar sa att man absolut inte kunde läsa en e-bok bekvämt på mobilen (för "pluttigt"), men när jag testade idag kändes det faktiskt inte så dumt alls.
Funderar på hur min bok ska ges ut, och om e-bok är ett intressant alternativ.....Kul att höra andras åsikter
!
Skönlitteratur läser jag enbart som e-bok om det inte är böcker jag redan har eller böcker jag köper i andra hand. Jag läser mest skönlitteratur när jag reser och då är det så smidigt att använda min Kindle istället för att bära med sig fysiska böcker.
Vilka skulle miljöfördelarna vara?Jag läste om miljöfördelar som ett argument för att välja e-bok i stället för tryckt bok. Någon som skulle välja e-bok pga detta?
Håller med skogaliten. Jag vet inte hur många böcker man behöver köpa för att göra lika stort avtryck på miljön som tillverkningen av en läsplatta. Troligtvis mer än vad jag läser under min livstid och garanterat mer än vad jag läser under läsplattans livstid.
Även smidigt att kunna läsa i mörker.
Det finns LCA:er på det där, och om inte jag minns fel så var break even (om man bara köper pocket) nånstans vid hur många böcker jag tidigare köpte på 1,5 år. Kindlen är som sagt 6 år nu, och visar inga som helst tendenser att behöva bytas ut. (Till skillnad från mobilen, som brukar behöva rejäla utbyten av delar vid 1,5 år och dessutom kostar 10 ggr mer.)
Det är ju inte bara en bok som ska tillverkas, den ska dessutom transporteras i flera led, säljas i någon form av butik och sen rent krasst läses de flesta böcker bara en gång och sen antingen kastas eller förvaras (vilket i sig är en miljökostnad eftersom mer förvaring kräver större bostäder). Om vi ska kunna leva på de där "hållbara" kvm måste åtminstone jag minimera det fysiska ägandet till sånt som inte går att förvara digitalt.
Som referens köpte jag mellan 40 och 80 böcker om året strax innan jag köpte Kindle. Numera är det lyrik och "blädderböcker" jag köper enbart.
Tillägg: om jag verkligen älskar en bok så mycket att jag vill ha den i min hylla för att den gör mig glad köper jag en inbunden (och försöker hitta den som e-bok på biblioteket för att kunna läsa den ordentligt).
Hmm.. det låter helt osannolikt för mig. Kan det varit amazon som låg bakom den där undersökningen? :P Eller handlade de enbart om koldioxidutsläppen för produkterna utan att ta hänsyn till gifter eller att gruvorna ska byggas upp och så vidare?
Tar man med effekterna av gruvdriften för att hitta material (vilket nu med allt fler batterier innebär att skapa helt nya gruvor), alla gifter som läcker ut från sån verksamhet och problemen med att hantera elektronikavfall så tror jag helt enkelt inte riktigt på det där.. Skulle ändå kunna vara intresserad av att läsa mer om du kan hänvisa mig nånstans. Jag är ju lekman på området!
Dessutom så kan ju böckerna man köper enkelt ges bort till vänner för att spara plats så varje bok läses ju mer än en gång.
Och glöm inte att allt kvicksilver som samlats in från återvunna batterier sedan 80-talet i europa försvann på svarta marknaden.. Har man räknat med den miljöpåverkan också tror du?
Menar inte att jag vet sanningen på något sätt, bara att man inte ska tro på diverse vetenskapliga undersökningar hur som helst för det finns alltid många olika som kommer fram till olika resultat.
Naturligtvis, men jag svarade på varför jag föredrar e-böcker och inte att det skulle vara något generellt.Det beror nog på hur man reser. Jag lämnar hellre en pocketbok vid poolen/på stranden när jag ska bada än en läsplatta/iPad.
Hur jag själv känner - i ordning från bäst till sämst:
1) Tryckt bok. Favorit om jag ska läsa.
2) E-bok. Faktiskt inte alls lika besvärligt som jag trodde. Till och med på mobilen kändes det riktigt okej, jämfört med det mesta annat som man måste zooma och greja med för att kunna se ordentligt. Jag testade i appen Play Böcker.
3) Ljudbok. Funkar inte alls för mig. Jag behöver något visuellt också, antingen en text eller bilder. Jag tappar koncentrationen av att bara höra en röst.
Idealet är väl om man kan erbjuda alla tre, eftersom det finns fördelar (och nackdelar) med alla typer......
Om en skönlitterär bok finns tillgänglig som traditionell bok och e-bok, vad väljer ni då? Vanligtvis är ju e-boken en hel del billigare än den tryckta boken. Påverkar det ert val? Vad använder ni när ni läser e-böcker? Mina egna fördomar sa att man absolut inte kunde läsa en e-bok bekvämt på mobilen (för "pluttigt"), men när jag testade idag kändes det faktiskt inte så dumt alls.
Funderar på hur min bok ska ges ut, och om e-bok är ett intressant alternativ.....Kul att höra andras åsikter
!
Det är egentligen enbart på sommaren som jag läser traditionella pappersböcker. I övrigt så läser jag bara e-böcker på min ipad av det skälet att jag vill kunna läsa sent på kvällen och när jag vaknar mitt i natten utan väcka min sambo. Jag har en ipad mini som jag tycker har ett alldeles lagom bokformat.