Läs! Undertramp

M

Myrlilja

Jag har lite olika kommentarer från tre tränare:

Tränare 1: Din ponny går något på bogarna och det beror på att hon inte har mycket ork att bära upp sig.

Tränare 2: Nejnej, din häst går inte på bogarna, hon är bara lite otränad, men hon är ju unghäst. Det faller henne naturligt, hon är ju lite lågställd. Träna lite högre form genom att höga händerna

Tränare 3: Din ponny är LITE framtung, träna mycket backträning och håll upp huvudet. Genom att sänka sitt huvud sackar bakbena efter. Ha dina händer i din axelhögd och sitt tungt under uterytt, backträning och hoppning, under dressyr rider du vanligt!

Har ni några ridtips mot framtung ELLER gå på bogarna ELLER nåt annat, jag är öppen att prova allt-? Snabba svar!

Sv: Läs! Undertramp

Dina tränare är ju inne på samma linje: Upp med framdelen och bakbenen under sig. Sista biten (från händerna i axelhöjd) av rådet från tränare 3 låter i mina öron helt befängt, dock.

Jag hade ridit mycket i backar för att stärka och öka bärigheten samt försöka se till att inte få huvudet för djupt, men det är svårt att ge bra råd när jag inte sett dig rida!

Lycka till!

Tränare två och tre är inget att ha, inte med sådana metoder som de förskriver att man ska använda för att få upp hästen från bogarna. Det handlar inte om huvudet utan om rumpan.

Visst, du kan inte ride med långa tyglar och tro att det blir bättre. Du får korta tyglarna så att du precis känner hästens mun, så att du har en lätt kontakt. Sen rider du övergångar, tempoväxlingar, cavaletti, bommar, serpentiner, fram- och bakdelsvändning, skänkelvikning osv. Kan hästen öppna och sluta så lek lite med det med, eller gör bogen in och rumpan in. Men lek med massor av olika övningar, rörelser och ridvägar så att det händer något. Och var noga med att aldrig erbjuda hästen ett för hårt stöd i handen så att h*n kan hänga och använda bettet som ett femte ben.

Om du rider såhär så kommer nog hästen bli starkare och starkare efterhand och orka bära upp sig mer och mer. Självklart måste du anpassa övningarna och hur tätt inpå varandra du gör de beroende på vilken utbildningsståndpunkt hästen är i. Och ta många pauser.

Ha dina händer i din axelhöjd

hahahaha!!! Hur kan man ge detta tips som tränare? Det låter helt knäppt...:smirk:
Driv, driv, driv och förstärk bakdel genom bla klättring och div övningar. Du kan aldrig "lyfta" upp en framtung häst framifrån!! :cool:

Unghästar går helt naturligt lite mera i framvikt. De har inte styrkan att bära upp bak som en mera utbildad häst. För att få med ryggen och därmed bakdelen på unghästar rids de i början i sk remontform. Tar man upp hästen i en högre form än den orkar bära sig i tappar man bara ryggverksamhet och bakdel. Hästen måste stärkas långsamt. Att höja händerna hjälper inte. Hästen måste bära sitt huvud själv. Det ska inte du göra.
Det låter som om tränare 1 är den du kan få bäst hjälp av tycker jag.

håller med de övriga som har svarat.

att försöka höja hästen med handen är ju helt galet. formen ska komma bakifrån.

sedan är det inget konstigt att hästen som ung går på bogarna, i takt med att den blir starkare i rygg och bakben ska den sedan börja bära sig bättre. det finns, såvitt jag vet, inga genvägar som tex att sitta och bära hästen i handen.

Men! Man kan med fördel "plocka upp" hästen med upplyftande, små, upprepande tygeltag samtidigt som man driver. Allt hänger ihop- men det ska börja bakifrån precis som ni säger.

Man får INTE upp hästens framdel genom att dra tygeln / huvudet uppåt! Det som händer då är att hästen "tappar" överlinjen, och bakdelen kommer sannolikt ÄNNU mer bakom hästen....

För att få hästen att gå i en högre, mer samlad form, så måste det börja med att bakbenen vinklas och börjar bära mer vikt. Det kan vara lättast för hästen att få till detta "ett ben i taget" genom att du t.ex. rider på en mindre volt, och rider öppna och sluta. Övergångar mellan olika gångarter och olika tempon brukar också kunna ha en samlande effekt (men då skall även avsaktning ske "bakifrån" med aktiva bakben, inte genom att man enbart drar i tygeln).

Korta, uppresande tygeltag kan visa hästen att du vill ha huvud och hals i en något högre position, men funkar inte om du inte också "ridit in" bakdelen under hästen.

man får inte upp framdelen och bakbenen under vid att lyfta hästens hals och huvud med händerna!!! :crazy:

tränar 1 verkar ha förstått hur det ska gå till, dom andra ska du inte slösa pengar på....

innan hästen kan komma upp fram så måste den stärkas bak genom massa arbete i låg och rund form och övergångar och tempoväxlingar så att bakbenen kan bära mer vikt. och det tar tid, inget man gör på några veckor...

Men! Man kan med fördel "plocka upp" hästen med upplyftande, små, upprepande tygeltag samtidigt som man driver. Allt hänger ihop- men det ska börja bakifrån precis som ni säger.

Ser ingen större vits med det heller. Risken att hästen knäpper av är alldeles för stor, även om den skulle vinkla under sig mer skulle den med kanske 90-95% sannolikhet bli låst och ändå gå på bogarna för att resten av kroppen inte hänger med :p Men nu snackar vi uppresande i just det syftet, i andra hänseenden kan det vara bra, om hästen t ex "dyker".

Om hästen hänger i handen kan det vara en poäng, ja, men man bör tänka på att det betyder att överlinjen inte är "ärlig" (de avlastar bak i regel) vilket man ju som sagt inte rättar till genom att höja formen eftersom överlinjen inte kommer följa med. HAR man en "ärlig" överlinje däremot tror jag det är större sannolikhet att man skulle kunna lyckas höja formen med höjd hand, att överlinjen följer med. Men som sagt, att ta uppresande för att hästen ska sluta hänga i handen kan ju vara bra för det ändamålet.

Vad har du hittat for tranare,, trana formen pa en unghast genom att hoja handerna.. :crazy:

Naa sant tar tid och loses inte genom hojda hander, visst man kan korigerrida genom att hoja handerna fast det ar ju inte ditt problem om det inte ar nagon som har lart din unghast att krulla ihopp sig for att undvika bettet.

Gor som de andra skrivigt satsa pa langsiktig traning av din hast muskler och utbildning sa kommer hasten huvud upp mer och mer,, automatiskt om du tranar hasten bra..

Om du tranar den daligt stannar huvudet dara nere,, fast genom att lyfta upp huvudet tranar du daligt fast med huvudet uppe,, :devil:

He he mitt rad till dig ar trana hasten bra :angel:

genom att "få upp huvudet" på ponnyn som antagligen inte är stark nog för att gå i en högre form än, är risken stor att ponnyn rids på "det 5-te benet" istället.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 372
Senast: MML
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 138
Senast: Migo
·
Träning Hej, Förslag på alternativ träning för ett 12-årigt dressyrponnysto som är lite för smart för sitt eget bästa. Hon går 2-3 dressyrpass i...
Svar
5
· Visningar
906
Senast: JenIng
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter