Lås till sadelkammaren

Sv: Lås till sadelkammaren

Vi har en ordentlig och säker dörr med vanlig låskolv i dörren. Däremot har vi endast 1 nyckel som ligger gömd. Stället på nyckeln byts varje gång någon flyttar ifrån stallet.:idea:

Smart att ha en depositionsavgift, har jag inte tänkt på men det är ju en lösning.
I likhet med Immer har vi länsförsäkringar och som sagt är det inte så noga specificerat hur låset skall se ut. Om inackorderingarna har andra bolag med andra krav får de ta ansvar för det själva.

Tyvärr vet jag inte vart man får tag på dem. Ska höra med stallägaren.

Urbra är dom iaf, man behöver bara använda en hand (om man har den andra full med saker) och man kan inte tappa bort låset när det är upplåst, och inte heller låsa när man går. Det är bara att slå igen dörren. ;)

Vi har ett rejält händlås med kod, funkar perfekt! Det bästa är att när folk flyttar eller medryttare slutar kan man byta koden utan problem så att man alltid vet att bara de som ska komma in kan komma in! Har haft med nyckel i andra stall och det är alltid någon nyckel som kommer bort och de dagar man glömt sin nyckel är det inte kul...

Vi har Länsförsäkringar, och det enda kravet de har är att sadelkammaren ska vara låst. Inga krav på vilken typ av lås det är, alltså.
Vi har ett säkerhetslås. Inte för att jag tror att försäkringsbolaget skulle ersätta fullt ut, men eftersom våra sadlar är specialbeställda till hästarna.

Immer

*lånar*

Vissa försäkringsbolag har krav på att ett hänglås skall hålla en viss säkerhetsklass. Har för mig att det finns klass I-III.

Ex vis så har båtägare "klassningskrav" på både hänglås och förtöjningskätting hos de flesta försäkringsbolag.

Enklast att få reda på detta är att ringa sitt försäkringsbolag.

Jag har ett litet försäkringsbolag. Och de kommer mer än gärna ut och tittar, ger råd och tips.

Jag fick rådet att ha ett vanligt hänglås (oavsett säkerhetsklass) i dörren. Samt att använda mig av låsbara sadelhängare, där varje ägare själv ansvarade får lås och nyckel till "sin" hängare.

Jag fick rådet att ha ett vanligt hänglås (oavsett säkerhetsklass) i dörren. Samt att använda mig av låsbara sadelhängare, där varje ägare själv ansvarade får lås och nyckel till "sin" hängare.

Funkar det bra med sådana? Och hur mycket går de där låsbara sadelhängarna på?
Nu låter jag jättesnål men den här sadelkammaren har överskridit budget ganska mycket nu...:angel: Det blir ju i alla fall sju stycken hängare.

Jag hade försäkringsbolaget ute av flera olika orsaker när vi köpte gården. Vi gick runt och tittade på flera olika saker. Det var då jag fick rådet hur de tyckte att jag skulle lösa situationen med sadelkammaren om jag tog emot inackorderingar. (Man har mycket idéer när man köper gård.)

De inackorderingar som de facto har funnits här sen dess, har varit konvalecenter eller avställda av andra orsaker. De har alltså inte haft så mycket dyrbar utrustning med sig.

Så det mesta av den utrustning så som sadlar och selar som finns i min sadelkammare mina. Dessutom är det westernsadlar och då fungerar de inte med vanliga låsbara sadelhängare.. :cool:

Satsade på klassat hänglås i dörren i stället. (Som var ett annat av försäkringsbolagets alternativ)

i mitt gamla stall hade vi ett sådant elektroniskt kodlås så om man slår in rätt kod så öppnas dörren.

Vi har hänglås med nyckel, fast endast en nyckel som vi hade gömmd i stallet extra nyckel har stallägaren

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 501
Senast: Mia_R
·
Anläggning Jag behöver hjälp känner jag. Har varit i min lokala färghandel och försökt köpa färg till stallet men får olika svar av personalen. Jag...
Svar
9
· Visningar
701
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 344
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar