Lås till sadelkammaren

Jazza

Trådstartare
Ni med inackorderingsstall, vad har ni för lås till sadelkammaren?
Funderar på:
- Vanligt hänglås, alla får varsin nyckel.
- Vanlig låskolv i dörren, samma här, alla får varsin nyckel.
- Kodlås, men det känns överdrivet dyrt.
- Hänglås med kodlås, finns det kraftiga sådana?

Tacksam för svar!

Sv: Lås till sadelkammaren

Skulle ha satsat på ett kraftigt hänglås med kodlås. Det finns garanterat =)

Jag hade ett kraftigt hänglås med kod i förra stallet. Väldigt smidigt verkligen.

Säger samma som övriga, kodlås. Lätt att byta kod efter att någon flyttat ut, så slipper man misstankar om det skulle hända något

Vi hade kodlås i mitt förra stall.

Just nu har vi alla grejer i en frigeboda med kodlås hänglås medan de bygger om i stallet. Sedan skall vi ha kodlås och nyckel. Det är för om det är nödsituation så har stall ägaren nyckeln till dörren i sitt hus och han är nästan alltid hemma.
Så man kan antingen öppna med kod eller nyckel.

Mvh
Emma

Vi hade lås med nyckel, fast endast en nyckel som vi hade gömmd i stallet. Bytte ställe med jämna mellanrum.

Det fungerade faktiskt över förväntan, fast jag hade nog satsat på ett ordentligt kodlås.

Hittade ett kraftigt kodhänglås på www.swedol.se (deras nätbutik), det verkar som det kunde vara något...

VT-64397.jpg

Kolla med försäkringsbolaget om de har några krav. De är numera kräsna för att du ska få full ersättning vid inbrott!

Ingen fara, vi har inte ens ett vanligt dörrlås på vår sadelkammare, jag är helt övertygad om att vi inte får ett öre om någon stjäl något av oss..

Tack för alla svar!
Det lutar nog åt ett sådant kraftigt kodhänglås. Som någon sa tidigare så är det ju smidigt att kunna byta kod när folk flyttar och ett "riktigt" kodlås känns lite overkill.

Strajder: Ja det är ju det här med försäkringsbolag. "Problemet" för oss är ju att vi har olika hyresgäster och som jag har förstått det så går det väl på var och ens hemförsäkring om sadlarna blir stulna. Hur är det om det (Gud förbjude) börjar brinna?

Vi har Länsförsäkringar, och det enda kravet de har är att sadelkammaren ska vara låst. Inga krav på vilken typ av lås det är, alltså.
Vi har ett säkerhetslås. Inte för att jag tror att försäkringsbolaget skulle ersätta fullt ut, men eftersom våra sadlar är specialbeställda till hästarna.

Immer

Vi har vanlig låskolv och alla har varsin nyckel. Skulle jag få välja så skulle vi ha hänglås med kod. Just för att kunna byta kod tex när någon flyttar.

Om kodlås, satsa på ett med 4 siffror. Man behöver inte direkt vara ett geni för att knäcka koden på de tresiffriga på mindre än 10 minuter :crazy:. (och nej, jag brukar inte bryta mig in någonstans allt för ofta! :D)

Vi har vanligt lås som man har på ytterdörren osv, med larm :D Är iofs inackorderad då.
Men i andra stall jag har stått på så hade dom vanligt hänglås med en nyckel som gömdes nånstans..

Vi har kodlås som sitter direkt på dörren (en såndär dosa som man ofta har på kontor och liknande). Jättebra tycker jag. Bara att slå in koden och öppna. :)

Ja de är ju onekligen smidiga men de jag har hittat hittills är lite för dyra. Har du sett dem till ett bra pris någonstans?

Assa har en del billiga hänglås med kod som ligger runt 200-300 kronor beroende på klassning.

I vårt stall har vi kod-lås. Som många säger är det ju lätt att ändra koden när det är många som flyttat etc. Skönt att slippa släpa på nyckel med, det är ändå så många nycklar som man ska hålla reda på.

Kolla du vad försäkringsbolaget har för krav på lås etc, innan du fattar ett avgörande. Det är inte självklart att det ens blir ersatt om koden är "allmänt vetande" på stället, eller om de anser låset vara för klent.

Har du en vanlig låskolv, går det att "bygga om" insatsen för nya nycklar om så skulle behövas. Och oavsett lösning kanske du skall be om en slant som återfås vid retur av nyckel eller liknande - så att det blir något att vara extra rädd om.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mia_R
·
Anläggning Jag behöver hjälp känner jag. Har varit i min lokala färghandel och försökt köpa färg till stallet men får olika svar av personalen. Jag...
Svar
9
· Visningar
701
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 344
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar