Läromästare?

M

Midi

Jag sitter o tittar lite även om det inte är dags just nu att köpa ngn häst. Men eftersom jag jobbat i ett ft-stall bland annat skulle jag gärna vilja prova och till det bheöver jag ju då en läromästare. Den behöver inte vara "lättast i världen" (pigga hästar är helt ok) men ändå trygg på banan (för jag lär ju dö av nervositet) och van vid många hindertyper (o gärna hoppa över de också :D )

Men vad händer med lite äldre ft-hästar? Jag ser annonser och enorma priser. Jag fattar ju att en läromästare inte kostar 25 000 kr men man brukar kunna hitta läromästare i hopp för runt 80'.
Så jag blir ju chockad när jag ser priser på 150 000 för en häst som gått deb.ft. Jag behöver ju en som gått lite högre.

eller är det bara en dröm för mig? Kanske enklare när dagen kommer att köpa en yngre eller ett fullblod från banan? Jag har aldrig haft en häst innan.
eller köpa en ren hopphäst o satsa på debutant ft en vacker dag?

Sv: Läromästare?

Hellre en häst som har gått hoppning och kanske lite dressyr som du kan börja träna terräng med än ett fullblod direkt från banan.
En som har gått lagom mycket hoppning, har de gått mycket stora klasser och är väldigt försiktiga av sig kan det bli svårt i terrängen sen. Det gäller att hitta en lagom försiktig häst ;)
Fullbloden kan bli väldigt bra men det är inte det lättaste att skola om dem, det kräver att du har bra hjälp av någon som är van vid fullblod.
Sen gäller det att hitta en som hoppar bra också, det vet man inte alltid från början. Det är inte så kul att rida terräng på en oförsiktig häst som inte lyfter på frambenen :angel:
Bara för att det är ett fullblod behöver det inte bli en bra fälttävlanshäst.

Jag har inte så jätterbra koll på vad hästarna kostar, men fälttävlanshästar brukar hålla tills de blir rätt gamla och kan kosta en del trots att de är ganska gamla.
Sen är det många som vill ha just en sån häst som du letar efter, en bra läromästare som har gått lite större klasser, och det finns inte jättemånga till salu. Antagligen därför de är lite dyrare.

o då är det antagligen omöjligt att hitta en som foderhäst va? :angel:

kollade lite idag o de låg över 100' men det var unghästar och i vissa fall föl, den dyraste idag lågh på 150' deb ft och 110 hopp.

Hästarna behöver ju inte gått 3 stjärnig men kanske 1 iaf? Då kan vi nog ta oss över hindren på deb ngngång i framtiden :D

På förekommen anledning vill jag påminna om att detta är ett diskussionsforum, radannonserna har en egen rubrik.

LenaH, moderator

o då är det antagligen omöjligt att hitta en som foderhäst va? :angel:

japp, en sån har jag letat efter länge nu, skulle vilja ha en till förutom min unghäst. Jag har också lite bergänsad ekonomi ;)

Inte är fälttävlanshästarna dyra, då har du tittat på fel ställe :angel:

Vi köpte vår för 30 laxar förra året (gått CNC**) och sålde honom i höstas för detsamma med färsk seger i CNC* och placering i DM-dressyr

nej, jag ska inte ha en häst nu utan senare om ngt år eller så.

detta är ingen annons, jag undrar bara om det är så att fthästar är mycket dyrare än hopp/dressyrläromästare.

opps, tänkte inte på det. menade kanske inte som annons, fast enligt skrivandet jag gjort så verkar det kanske som det.

Inte är fälttävlanshästarna dyra, då har du tittat på fel ställe :angel:

Vi köpte vår för 30 laxar förra året (gått CNC**) och sålde honom i höstas för detsamma med färsk seger i CNC* och placering i DM-dressyr

Jo, tjenna...såna växer nog på träd!:devil:

Och den vite var förstås lika billig den....:cool:

Generellt sett är ft-hästar billigare än dressyr & hopphästar.

är det så? Då måste jag titta på fel sidor. För där kan man hitta hästar som gått 130 för under 100', inte supergamla heller.

Datorn fick spunk. så nytt försök... forts
Fast då menar jag hästar som kan placera sig i höga klasser även med en relativt oerfaren ryttare.
Det finns i allmännhet något skäl till att en läromästare blir till salu.

Tror nog också att du har letat på fel ställe. När jag har kollat runt, visserligen inte nu på någon månad eller så..så har jag sett flera som åtminstone gått * stjärnigt för absolut helt hyfsade priser.

En bekant köpte en 12 årig valack för 80. Den hade vunnit dm i fälttävlan och även gått * stjärnigt. Det är en häst som går som en klocka, superstabil. Går även LA dress och 130 hopp.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 568
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama