Lärlingar-betalning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Fnobby
  • Startdatum Startdatum
F

Fnobby

Vet att det var lite om detta i en tråd förut men den hittar jag inte nu (ja, okej då, jag har inte letat ihjäl mig:angel: )

Vad är kotym med lärlingar och betalning när de kör lopp?
När de kör en av arbetsgivarens träningshästar så får de väl sällan något för det, men när de kör åt amatörer?
Vad brukar ni ge och hur vanligt är det att lärlingar tar betalt/arbetsgivaren skickar faktura?
Det där är alltid svårt att veta tycker jag (lärling själv) och det blir oftast så att det beror på hästägarens välvilja... :crazy:

Sv: Lärlingar-betalning

Jag brukar betala vad en proffs tar, dom gör ju samma jobb:)

Annars verkar det vara väldigt olika...

Uppsittningsavgift och provision på prispengar brukar vara detsamma som när tränaren kör själv i de fall lärlingen jobbar hos en proffstränare. Här uppe är de flesta kuskar/tränare knutna till NCD som skickar ut fakturorna vilket sker även när lärlingen kör. Om sedan tränaren är så pass bussig att denne vidarebefordrar den slanten till lärlingen, eller behåller den själv vet jag inte. Men kostnaden brukar vara densamma.
Kör en lärling som är anställd hos B-tränare så är det nog upp till vad och en vad man betalar om inte lärlingen själv säger ett pris.

Jag brukar betala runt 100 kr i uppsittning och 10 % på inkörda pengar.
Samma sak om jag anlitat en B-licensierad ryttare i montélopp.

Men gör dom det lika bra?! :angel:

Finns väl inga garantier att bara för att en kusk är proffs så kör han bra???? Det finns många proffs (tränare) som är duktiga på att träna häst men usla på att köra lopp och tvärtom. :D

Och om en lärling inte får chansen att träna upp sig med lopprutin så kan de ju aldrig heller bli bra. Någon måste ju ge dem chansen och jag tycker iaf att de ska samma ersättning för att köra.
Skulle sedan hästen bli 5:a istället för 4:a så blir ju provisionen lägre...:angel:

Jo det har du rätt i :D

Men nu menade jag bra proffs och dåliga lärlingar :rofl:

Ha ha, hur är kategorierna för att räknas till bra resp. dålig????? :rofl: :rofl:

Jag är för mesig för att ta betalt, men här omkring tror jag inte det är många lärlingar som gör det. Eller deras arbetsgivare.

När vi använt lärlingar brukar det komma räkning på uppsittning och % från deras chef.

Ha ha, hur är kategorierna för att räknas till bra resp. dålig????? :rofl: :rofl:

Jag är för mesig för att ta betalt, men här omkring tror jag inte det är många lärlingar som gör det. Eller deras arbetsgivare.

Exempel på mycket bra lärling: André Eklundh.

Men gör dom det lika bra?! :angel:

"Mina" lärlingar (monteryttare+kusk) har skött sig bra.
Dom tar sig tid med mig och mina hästar och har blivit goda vänner även utanför banan.
Resultaten är väl inte lysande men hästmaterialet är inte heller av toppklass:crazy:
Men kul är det!;)

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 761
Senast: Josofinito
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 229
Senast: EmmaW
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar