lårkaka/sparkskada

Messy

Trådstartare
:cry:

hur gör man för att skiten ska gå bort så fort som möjligt...

pålle satte sig nästan ner när hon trodde att jag skulle ta på hennes lårkaka...
idiot"kompi" sparkade å bet henne i rumpan... :mad:

Sv: lårkaka/sparkskada

Lårkakor kan vara oerhört förrädiska, mitt sto fick en rejäl lårkaka för ett par somrar sedan. Det tog sammantaget 2 månader innan hon var ridbar igen, orsaken var att dels tog skadan en väldig tid för att gå tillbaka men sen överbelastade hon det andra lårets insida och fick en överansträngning där med en kur antiinflammatoriska tabletter som följd.

ta ut någon som kan laserbehandla hästen, skyndar på bortforslandet av blod och slaggprodukter ,smärtlindrar ,påskyndar läkning och ökar blodgenomströmmningen i musklerna:)

tack båda två...

SUCK för j*a idiot-hagkompisar.... j*a MATVRAK

:mad:

Du kan ju inte vara arg på hästarna att de är hungriga. Möjligtvis kan du vara arg på stallrutinerna som låter de vara hungriga...

Trist med lårkakan. Hoppas den går bort utan problem. Du kan ju prova med (osäker på stavning) Hiorid salva...

hade en häst som hade typ lårkaka satt vid bakknät sen flyttade den sig (vätskan i kan röra på sig när det läker)

men det tog lång tid innan den va borta....

hade en annan häst som fått en liten smäll på bogen och den skulle vi massera med typ tigerbalsam... ir nåt liknande

fråga vet vad man kan göra beror ju lite på hur skadan ser ut!!:bow:

Du kan ju inte vara arg på hästarna att de är hungriga. Möjligtvis kan du vara arg på stallrutinerna som låter de vara hungriga...

Trist med lårkakan. Hoppas den går bort utan problem. Du kan ju prova med (osäker på stavning) Hiorid salva...

eh, de hade just fått mat inne, å de får frukosthö ute, de är INTE döhungriga, det är bara ett j*a tjaffs från vissa hästars sida...

de har varsin hög, men ändå ska två av dem anfalla en 3:e, å de "byter" hög stup i kvarten... å min hinner inte undan...

tack för tipset!

åh nej nu fick jag flash back på min egen knä-lårkaka... den gjorde SATANS ont när den rann ner i knät... vaknade på natten av spänningarna...

får väl sätta ett skärp på hennes ben så den inte rinner ner :angel: ;)

Vid en akut skada ska man ALLTID kyla! Det är det enda sättet att stoppa blödningen på vilket gör att svullnaden blir mindre. Ju mindre desto fortare läker det. Man kan först börja värma efter 48 tim då all blödning har upphört för att förkorta läkningsperioden. Du vill då ha dit blod som transportera bort "svullnaden". En muskelskada kan ta flera mån att läka och ibland kan det sluta med ett "hål" i muskeln.
Värma och massera är mitt tipps för att påskynda läkning. Magneter, BoTär också ett hett tipps då de gynnar cirkulation.

pratade med veterinären, å precis som ridtravara sa så är Hiorid att rekomendera!! så jag köpte en tub! å så massera in salvan å gärna massera på bulan... rida är ok så att cirkulationen ökar...

den är högt upp, så den stör nog inte så mkt.. sitter inte på benet så att säga :D tur det... hon ömmade nog mer av själva bettet...

har bara BoT för benen, får väl göra en ficka å sy på täcket :idea:

så ser lilla rumpis ut :(
det blöta är kyllbalsamet....

rumpa.jpg

eh, de hade just fått mat inne, å de får frukosthö ute, de är INTE döhungriga, det är bara ett j*a tjaffs från vissa hästars sida...

de har varsin hög, men ändå ska två av dem anfalla en 3:e, å de "byter" hög stup i kvarten... å min hinner inte undan...

tack för tipset!

Låter som nån kommer få benet avsparkat en vacker dag. Kanske borde dela upp dom. Massera mkt varje dag använd värmande liniment men de tar tid. Jag ramlade av och flög in i ett plank för ca 10år sedan och den är forfarane inte helt borta men då snackar vi att den var jätte jätte jätte stor. Nu ser de ut som jag har en bula på ena sidan av låret. Men alltså den kanske aldrig försvinner helt.

du det var ett herrans liv när jag ville ha henne själv från början...
hade lagt ner X antal kr på å få henne frisk... å ville inte riskera något, slutade med att hon fick gå med en mobbad häst... gick bra tills att han bet sönder 6 täcken på 1-2 dagar *måttligt road*

bytte till stohagen, har gått bra, men på sista tiden har hon blivit biten osv...

jag får ta upp det igen... halvblodet får fan gå med valackerna, min är sydd å ska nog inte gå med dem med tanke på våldtäktsrisken ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 258
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 675
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)

Hästrelaterat

Tillbaka