Lära vovve åka tåg?!!

bollen__

Trådstartare
Hörrni, hur går ni tillväga för att lära vovven åka tåg?
Det är inte tunnelbana utan vanligt tåg, bor i norrland. så det är ju ganska långt mellan stationerna också.
Brukar ganska ofta åka tåg till min pappa och det vore ju smidigt om vovve kunde åka med mig på tåget så slipper man ta bilen :)

Men hur ska jag gå tillväga för att det ska bli bäst sas. ? Åka hela vägen på en gång eller försöka få hämtning och åka till första stationen bara? Det kan ev gå att åka mellan de två stationerna i staden också och då handlar resan om kanske 3 minuter typ. Annars är det väl 4-5mil till nästa station, vet inte riktigt hur lång tid det tar!
Tacksam för tips!

Sv: Lära vovve åka tåg?!!

Jag skulle inte gjort en grej av det. Avdramatisera - åk tåg som vanligt och ta hunden med dig :)

Jag har åkt mycket tåg med mina hundar och aldrig gjort nåt annat än bara klivit på och åkt dit jag ska.
Brukar se till att rasta ordentligt innan, sen sover de lugnt hela resan.

Tack för tipsen, låter vettigt. :)

Har ni förresten åkt på lång tågresa någon gång? Hur gör man då? Hinner man kliva av och rasta vovven eller är det bara att glömma långa tågresor och ta bilen istället? Brukar åka till en kompis ibland men den resan tar 15 timmar med tåg. Dock med ett stopp i Stockholm på någon timme. Förstår ju att det inte går när de är valp och inte kan hålla sig någon längre tid, men går det ens med en vuxen hund?

Kan hunden tyst, ligg och är trevlig mot människor och andra hundar så är det bara att ta med hunden.

Ang längre resor så nog kan hunden hålla sig om det är en vuxen hund, du kan inte räkna med att hinna ut och rasta på stoppen, ofta förseningar så de kör direkt. Har åkt 24h med hunden i sträck utan möjligheter till rastning pga förseningar och det gick bra.

Jag hämtade en 8-veckors valp i Stockholm som jag var tvungen att åka tåg hem till Malmö med. Vi stannade lite längre på mitten ungefär men han ville inte kissa. Han gjorde heller ingenting i Stockholm dit han flugit från Umeå.

En hund på resande fot som håller sig lugn och sover merparten av resan brukar kunna hålla sig, men stopp på fem, tio minuter inträffar ju ibland där folk kan sträcka på benen och de i djurvagnen rasta sina djur vid behov.

Åker Norrlandståget 2-3 ggr per år med två hundar, tar ungefär allt från 12 timmar till 18 timmar som mest. Älska SJ och förseningar. :angel: I vilket fall har det aldrig varit några problem, om tåget inte är allt för försenat görs ett längre uppehåll i Gävle på ca: 20 min och när det gällde tåget som var 6 timmar försenat gjordes ett tågbyte och länge stopp i Stockholm istället. Annars hinner man ut 2-3 minuter på de kortare stoppen, oavsett om tåget är försenat eller inte måste ju folk oftast stiga på och av, och åtminstone mina hundar kissar om de är kissnödiga, är det tryckande brukar de bajsa också men oftast är de så välrastade innan att de klarar sig hela resan.

Tack för tipsen, låter vettigt. :)

Har ni förresten åkt på lång tågresa någon gång? Hur gör man då? Hinner man kliva av och rasta vovven eller är det bara att glömma långa tågresor och ta bilen istället? Brukar åka till en kompis ibland men den resan tar 15 timmar med tåg. Dock med ett stopp i Stockholm på någon timme. Förstår ju att det inte går när de är valp och inte kan hålla sig någon längre tid, men går det ens med en vuxen hund?

Jag åkte lång tågresa i vintras.
Första var "bara" Hässleholm-Stockholm. Där rastades han innan vi steg på (ingen mat innan för att minimera risken för behov) och sen när vi steg av.
Hemresan åkte vi dock Östersund-Hässleholm som tog ca 13 timmar. Där hade vi dock stopp och rätt lång väntetid i stockholm så där rastades han av direkt efter avklivning och direkt innan nya påstigning.
Under resan hade jag en av hans filtar och lät honom ligga på den, antingen på sätet bredvid eller i mitt knä. Sen satt jag och tog det lugnt, hade med honom när jag gick på toaletten så han inte blev lämnad ensam och såg till att ha färdkost och vatten med mig så jag slapp lämna honom för att gå till serveringsvagnen.
Han klarade detta galant och mig veterligen var det hans första långresa med tåg.

Har du inte själv koll på hur länge tåget står still på stationerna så fråga konduktörerna dom brukar vara trevliga och tycker att hundar är upplyftande på resan.

Och skulle det vara så att det blir läckage på en valp så är det bara att ha en sprayflaska rengöring med sig och papper och torka upp - inte värre än så. :)

Edwind och dagmatte klev på tåget, åkte tre timmar och så klev de av.

Plättlätt :D

Låter bra! Är nog bara jag som oroar mig i onödan med andra ord! :p trodde inte att det skulle gå bra med katten vi brukar ta hand om heller men nu sitter hon här och de har ju löst det där alldeles själva såklart! Men jag kan ju inte låta bli att bli nervös, man vill ju så gärna att det ska fungera! :D

Har aldrig tränat. Har gått ombord och bett hunden ligga vid sätet. Har hunden normal uppfostran är det inget problem :)

Sa gjorde jag med Mandy pa buss och tunnelbana i Stockholm ocksa. Hon blev sa fortjust i fardsatten att hon forsokte kasta sig upp pa bussar och in pa tag nar man gick forbi.:p

Dom enda gångerna jag tagit det lite lugnt är vid spårvagnsåkning och bussåkning. Då gör jag ingen stor grejj av det men låter inte premiärturen bli någon jättelång. Tåg och pendeltåg är oftast tysta och rör sig mkt lugnare så jag har helt enkelt bara tagit med vovvan :) Har man en väldigt stressad hund kan det vara bra att se till att vovven är träningsmässigt nöjd innan åkturen, och om vovve har lätt till åksjuka kan man skippa frukosten om man åker tidigt.

Edwind och dagmatte klev på tåget, åkte tre timmar och så klev de av.

Plättlätt :D

Lika lätt hem :D
Fast jag var ju rätt nervös för att han skulle göra på sig för att han blev så glad över att ha en massa kompisar omkring sig, eller att han skulle skälla oavbrutet i 3 timmar :p
Vi var ute i väldigt god tid (eh...typ ett dygn och någon timme...) innan vi skulle åka så att han verkligen HANN göra allt han kunde tänkas behöva.

Har även åkt samma sträcka med katt, inga som helst problem det heller :)

Men jag tror tågpersonalen faktiskt är väl medvetna om att olyckor KAN hända när djuren åker och att de kanske har medel för rengöring osv om det behövs, i min värld låter det i alla fall logiskt :)
(det händer ju att människor blir sjuka och "sölar ner" också, så något borde ju finnas!)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fritid Jag och mannen är sugna på att åka på en weekend. Södra sverige är rätt välutforskat av oss och nu är vi sugna på att se något nytt. Man...
Svar
19
· Visningar
1 361
Senast: nickan1
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 529
Senast: cherie
·
Äldre Jag har tänkt att jag ska åka och hälsa på familjen en helg. Det är en resa på 48 mil som tar ca 6 timmar att köra, jag klarar mig på en...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 408
Senast: McFlurry
·
Hundhälsa Vi ska åka tåg imorgon med våra 2 hundar, en ganska lång sträcka. Vi har köpt 4 platser så att de får bra utrymme på golvet. Men OM...
Svar
5
· Visningar
875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka