Lära vattenrädd häst dricka ur koppen?

K

kladdkakor

Ponnyn är livrädd för vatten. Och då menar jag verkligen livrädd.
Det går bra om man låter honom själv typ gå i vattnet (efter övertalning iaf...) om man rider på stranden eller sånt, men om man ska typ skölja av honom i spolspiltan eller sånt, då får man seriöst panik. :crazy: Även om man bara häller några droppar på ena hoven.

När han var hos veterinären och skulle kolla tänderna så skulle vet skölja ut munnen på honom först (observera att han var heeelt nerdrogad) och hon råkade skvätta några droppar vatten på honom, och han fick typ världens ryck. :p När han var drogad liksom.

När han dricker ur hinken så får man inte gå nära honom för att han tror att man ska skvätta vatten på honom eller något. :p
Vattenkoppen dricker han ur (om jag har 'fyllt på' den innan), men han trycker inte på den. Råkar han trycka på den någon gång så får man typ panik och kastar sig baklänges.

Hur ska jag lära honom att trycka på koppen när han är så rädd? :crazy:

Sv: Lära vattenrädd häst dricka ur koppen?

Måste du ha vattenkoppen då? Kan du inte bara använda hink? Eller ha två hinkar om han dricker mycket!:)

Min häst har varit precis likadan, livrädd för allt som har med vatten att göra.
Det jag gjorde när det gällde vattenspiltan och att spola, var att gå dit varje dag och kanske bara spola bredvid hästen (inte blöta den), nästa dag kanske bara borstade hästen där utan ngt vatten, och tredje dagen kanske spola lite på ena benet. Efter ett tag insåg hästen att vattenspiltan och vatten var en naturlig del av vardagen och att det inte var så speciellt.

När det gäller vattenkoppen kanske du kan stå inne i boxen hos hästen och trycka igång den åt honom och inte låtsas om så mkt, om du gör så varje dag så vänjer han sig säkert med ljudet. Tills vidare kan du ju ha hink som ett alternativ om han absolut inte dricker ur koppen.

Lycka till!

När han blir tillräckligt törstig kommer han att låta vattnet flöda, men det kan ta några dagar.

Elisha - får knappt plats med en hink ens, och så är det så mkt enklare om han dricker ur koppen, eftersom jag typ inte alltid kan fylla på hinken. :crazy:

vansinnet - åh, ska testa detta :idea: det där med att trycka igång vattnete så han vänjer sig vid det har jag gjort typ varje dag i en månads tid nu, och jag känner ingen skillnad. :crazy: men jag kan fortsätta iaf, det kanske kommer. :D

bill - kan prova, men jag tror att hans rädsla typ tar över törsten. :rofl:

Rädslan kommer inte att ta över törsten, de lovar ja.;)

haha okejdå. :angel: men han har ju vatten i hagen också och där dricker han ju, så han kanske inte hinner bli tillräckligt törstig förren han ska ut nästa gång typ, och då släcker han ju sin törst...
äh, vad luddigt det blev. skit samma, jag provar. :idea: :D

Ta den på prao hos min häst! Hon är galen i vatten och jag har börjat undra om det inte är en sjöhäst jag köpte!:rofl: Skvätter ner allt och alla när hon slabbar runt med sitt vatten.

min var rädd att dricka ur vattenkopp när han var yngre, men då ställde jag in en hink vatten och fyllde upp koppen varje kväll, och varje morgon var koppen tömd, men en dag då drack han bara i koppen.. antingen lär dom sig eller inte

Bara ett litet tillägg, om du ska öva att spola den i spolspiltan.. Att börja spola på benen är enligt mig inte helt bra, då de är MKT rädda om sina ben då det är viktigt för dem att kunna fly på dem vid behov. ibland är det bättre att börja spola på tex bogen..
Och se till att vattnet är varmt o skönt för din häst...
Hoppas det löser sig för dig iaf!

Större box kanske? :crazy:

Det är inte det att boxen är för liten, tror den är typ 3x3 och då han är c-ponny så är det lagom för han. men det finns typ bara en sida på boxen som man kan sätta hinkarna på, och det är på den sidan som dörren, krubban, vattenkoppen och saltstenen är. alltså blir det lite trångt. ;)

Bara ett litet tillägg, om du ska öva att spola den i spolspiltan.. Att börja spola på benen är enligt mig inte helt bra, då de är MKT rädda om sina ben då det är viktigt för dem att kunna fly på dem vid behov. ibland är det bättre att börja spola på tex bogen..
Och se till att vattnet är varmt o skönt för din häst...
Hoppas det löser sig för dig iaf!

:idea: Detta ska testas. Nu när du säger det så ja, han är väldigt rädd om sina fötter. Tack. :D

Liten uppdatering sen sist,

dricker ur vattenkoppen gör han fortfarande inte. :p och kommer nog antagligen aldrig att göra. blir till att bära hinkar. :D
men jag och en kompis har tränat en massa i spolspiltan med att spola honom, de första gångerna reste han sig massor. :crazy: då sa vi till honom ordentligt för reser sig gör man bara inte. lyckades vi spola på honom, om så bara en sekund, så gav vi oss och han fick massa beröm!

nu kan vi spola hans bakben nästan utan problem. frambenen är det däremot svårare med, men vi tränar. och att gå in i spolspiltan gör han oftast utan problem. :D

så vi gör framsteg! :banana:

JAg har fyllt vattenkoppar med en massa godis, morotter el havre for att fa valldigt radda "vattenkoppen komer ata mig levande" hastar att fa intresse for den.

Hall den ren, ha lite vatten i den och servera en godbit i den varje dag,, det funkar i langden.. Ar det for mycket vatten sa tar de inte godbitarna, havre ar bra for det ar smatt och knoligt och de vill slicka i sig allt,, :smirk:

När han blir tillräckligt törstig kommer han att låta vattnet flöda, men det kan ta några dagar.

Ja, så här sa jag till några för x antal år sedan som hade en ponny som inte ville dricka ur vattenkoppen, de väntade ut ponnyn och det hela slutade med att hästen blev uttorkad och fick åka till klinik :crazy:. Så man ska nog ha koll på att hästen dricker varje dag.

ska testa det,! men det är det att han dricker ur den, fast bara om hinken är tom och den är påfylld, men han trycker inte på den... :p

Häng upp en vattenhink då, om det inte finns plats för den. . Knyt ett grimskaft runt gallret och knäpp i handtaget i lagom höjd. Häststackarn ska väl inte behöva vara rädd varje gång han är törstig. Tänk på kolikrisken mm om han inte får i sig vatten. Hink är mkt bättre än vattenkopp, de dricker mer då. Jag bär mins 6 hinkar vatten till mina varje dag. Alltid rent och friskt vatten.
Jobbigt? Jo visst men de kan ju inte bära själv och jag har själv skaffat dom!

Min unghäst hade också en viss skräck för vattenkoppen. Vi löste det genom en kombination av klickerträning (nosa på vattenkopp = klick, och så avancerade vi därifrån) och havre i koppen. Det tog honom en vecka eller så men sen drack han ur koppen.

Jag har lurat en antal hästar att lära sig dricka ut vattenkopp genom att fylla upp koppen innan, och lägga i betfor på svällning en god stund innan hästen anländer.
Någon gång har även en tuss hö med morötter ovanpå fått locka.
Det har funkat. Godis är inte fy skam.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 100
Hästhantering Det hade jag velat göra! Men jag hade velat ha en plan och inser att jag inte har någon teoretisk kunskap. Min häst är ungefär som en...
Svar
15
· Visningar
1 848
Senast: Pilot
·
Träning Hästen envisas med att han vill ha hink, men lite besvärligt när han står i ett litet stall långt bort från varmt vatten som behövs nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 375
Senast: Elviramax
·
N
Foder & Strö Min häst är 7 år och har alltid haft vattenhink. Han har stått på ställen som har vattenkopp, men ändå haft vattenhinken och druckit ur...
Svar
7
· Visningar
2 727
Senast: Naggur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama