Lära valpen

D

dockan_

Hej

Det kanske blir så att jag ska få hem en valp. En schäfer/rottis på 6 månader.

Min klasskompis har samma ras och dom har aldrig gått kurser med sina hundar, dom lär sina hundar själva. Hon är 17 år och hennes mamma har haft hundar sen dom var små, och aldrig gått kurser.

* Hur gör man för att lära upp alla dessa kunskaper hos hundvalpen?

Skulle behöva massa råd. typ att få den att komma när man ropar namnet på hunden å allt.

Finns det fler som lärt upp sin hund här utan massa agility och lydnadskurser?

Sv: Lära valpen

Sånt lär du ta reda på långt innan du ens tänker skaffa en hund. Bara o läsa böcker åka till brukshundklubben o sätta dig o studera folk som är duktiga.

Du skaffar ju inte världens enklaste hund genom o ha dom raserna i sig så det är lite skrämande att folk skaffar sen kommer de på "jag har ingen aning ens hur man lär hunden sitt" hmm inte så konstigt att vi har så många olyckor med hundar i dagens samhälle när vem som helst får skaffa vad som helst...

Jag menar inte att låta elak nu, men har du en aning om vad du ger din in på överhuvudtaget?

Både Border Collies och sån blandras är mycket hund, och om du då inte ens har en susning om hur du ska träna inkallningar...
Tjaa, hur ska det gå?

Det första är att få den rumsren. Ut direkt efter lek, mat och när den sovit, mycket beröm när den gjort sitt behov. Inte massa godis utan beröm med rösten och en liten klapp. Brukar gå ganska snabbt. Sen vänja den vid halsband och koppel. Det första jag gjort efter det har varit, sitt, ligg och framför allt stanna. Just kommandot stanna har räddat livet på flera av mina. Just där det är trafik. Kryper de ur kopplet och sticker, skriker man stanna, då har de satt sig direkt. Sen vill ju många hundar nafsa efter getingar. Sa alltid med allvarlig röst: Bzzzzz faaaaarlig. Det lärde de sig snabbt, så fort de hörde en geting gick de ut ur rummet. Har hört så mycket om hundar som blivit stuckna i munnen. Lite jobb OK, men det är jätteroligt när man ser resultaten. Lycka till!

*kl*
Det är klart att man kan lära in det själv, men om man inte vet hur, är en kurs ett utmärkt ställe att få specifika övningar att träna på, + tips som gäller just dig och din hund.

Hej

* Hur gör man för att lära upp alla dessa kunskaper hos hundvalpen?

Man går en kurs där man får reda på hur man gör:angel:

För det är precis så det är. Kursen är till för att ge ägaren vägledning för hur den ska träna sin valp och sen får man hem och träna själv. Vet man inte hur man ska göra så bör man gå en kurs för att lära sig. Man föds ju lixom inte med kunskapen om hur man tränar en hund.

Har man där emot erfarenhet om hundträning så behöver man ju inte gå en kurs om man inte vill. Men det gör de flästa ändå för att det är ett ypperligt tillfälle för att träna sin hund att koncentrera sig tillsammans med andra hundar och så är det förbaskat trevligt och roligt. Och så är det alltid bra att ha någon utomstående som tittar på en när man tränare som kan peka på fel man gör. För även den bästa kan lägga sig till med små ovanor som man inte upptäcker själv.

Tycker du ska gå i alla fall en vap kurs med din hund så kan du ju bestämma dig för om du vill fortsätta och gå fler sen:)

Låna även hem en trilljon hundträningsböcker på bibblan så får du många bra tipps där.

Den hundkorsningen du ska skaffadig kräver ju MYCKET aktivering. och för att man själv inte ska ligga på latsidan så är det bra att ha ett mål att träna inför. Det funkar inte så att du lär din hund en massa saker det första året och sen bara kan hoppas på att den ska vara en bra hund hela tiden sen, utan det krävs ständigt nya utmaningar och repitition på det den lärt sig och även annan aktivering (tex sök och spr) livet igenom.

Den måste ha nåt att leva för.

Men skulle du inte ta hand om din kompis BC som var 3 år?

Jag menar inte att låta elak nu, men har du en aning om vad du ger din in på överhuvudtaget?

Både Border Collies och sån blandras är mycket hund, och om du då inte ens har en susning om hur du ska träna inkallningar...
Tjaa, hur ska det gå?

Men dah, hallå? Jag har hållt på med hundar hela livet, men aldrig haft en egen. Man måste ju börja någonstans eller hur!?

Den här valpen kan redan en hel del, men jag undrar lite .. Man måste ju få råd. Men de verkar ju inte du kunna komma med, jag har fått råd nu av en annan. Dra något gammalt över dig

Du har haft hundar i kring dig i 17år o du inte ens förstått hur man lär in saker??? :crazy::confused::smirk:

Jag har tagit hand om hundar ja, kanske inte lärt dom saker?

Klart jag har.
De var inte sitt och ligg jag mena hur man lär dom det.

Det var mer avancerade grejor.

Fast alltså, man kan omöjligt veta att du har så mycket hund-erfarenhet när du frågar hur inlärning går till? :o

Kanske var känsligt, eftersom att du reagerar så starkt?

Visst kan jag komma med råd, gå kurser! :idea:
Det är inte bara nyttigt utan väldigt kul också, och bra aktivering för hunden. Hur mycket/lite erfarenhet man än har!

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 207
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 600
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 351
Senast: Acto
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 905
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka