Lära utekatt gå på låda?

Mollgan

Trådstartare
Dagens lunchsamtal berörde bla utekatter i bostadsområden och hurvida katterna använder barnens sandlådor.

En åsikt som framfördes var att det inte behövde vara ett problem då det bara är att lära katten att gå på lådan (alltså komma in och gå på lådan). Jag ifrågasatte detta eftersom det var typ grannens kusins katt som gjorde så, men nu undrar jag om det verkligen är sant?

Går det att lära en utekatt att komma in "vid behov"?

Och hur gör man det i så fall?
 
Sv: Lära utekatt gå på låda?

Det enda jag vet är att häromkring (lägenhetsområde i stan) kissar och bajsar katterna i rabatter, sandlådor, trappuppgången (sällan i trappen dock) och på diverse mindre trevliga ställen. När jag hade utekatt kissade mina i skogen, men då bodde jag också på landet. Dom gick bara på låda om dom inte kunde komma ut under tex natten.
 
Sv: Lära utekatt gå på låda?

När jag bodde i lägenhet och hade katter som gick ut, kunde det hända att de hade jättebråttom in, gick på lådan, och sen ville ut igen. Det är väl hur man lärt dem från början tänker jag.

Just nu bor vi på landet och jag har stallkatter. Ställer jag fram en låda i stallet, går de gärna i den men jag tror att de går ute också.
 
Sv: Lära utekatt gå på låda?

Näe - jag antar att det är en önskan av stads-katt-ägarna så stark att det blir en sanning...
 
Sv: Lära utekatt gå på låda?

Men hur lär man dom det? Min erfarenhet av katter (kanske inte så värst stor iofs) är att det är svårt att dressera dom.
 
Sv: Lära utekatt gå på låda?

Jag har såklart inte lärt mina, de bara går dit "av sig själva". Antar att de tycker att det är bra att göra behoven i kattsanden :D Just nu bor min honkatt i sadelkammaren då hon fått ungar. Hon går bara snabba rundor ute och gör sina behov inne. Hon är en utekatt och vistas aldrig inne i huset, bara i stallet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 203
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 220
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 215
Senast: hoppsann
·
Övr. Katt Jag- vet katter som klarar av att gå ut och göra sina behov. Hur lär jag mina att göra sina behov ute? Ska jag börja med att ställa ut...
2
Svar
20
· Visningar
10 653
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp