Lära unghäst tygeltag

Constance

Trådstartare
Hur går ni tillväga när ni ska lära era unghästar tygeltag?

Alltså först och främst vänster-höger, men sen?

Först i grimma/kapson och sen med bett, eller kanske kapson+bett? Det sista är väl mest förknippat med akademiskt ;)

Sv: Lära unghäst tygeltag

Det beror helt på hur du sen vill använda tyglarna. I början med en grön häst fungerar kapsonen som vägledare för ställning/böjning, annars är bettets enda verkan att fungera som begränsare av ramen samt avläsningsinstrument för vad baken gör. Alltså vill jag INTE lära in "cykelstyrning" på unghästarna.

Jag börjar med att lära dem att tryck i skänkelläge betyder att det bakbenet ska ställas in under tyngdpunkten. Tryck på halsen i höjd med där tygeln hänger betyder att den sidans framben ska korsa framför det andra (alltså bort från trycket, utan att flytta baken). Försiktig kontakt med kapsontygeln betyder att man ska söka mjukt stöd och följa trycket- dvs länga halsen och böja/ställa.
När man sen börjar sitta på så överförman dessa tryck till skänkel eller tygelhjälper, och får på så vis koll på i vilka riktningar hästens fyra ben rör sig.
Alla kommandon för start och stopp samt växlingar mellan gångarterna lär jag in på röstkommando från marken, för att sen överföra till sitshjälper.

/Migo

En dum fråga kanske, men hur lär du hästen att skänkeltryck betyder att h*n ska sätta in den sidans bakben... Alla tips välkomna! :o

Och med cykelstyrning, menar du att om man använder bettet blir det det? Dvs använd kapson, eller?
Jag har en sån där stor och lite klumpig kapson och letar efter en smäckrare. Känns som om det är bäst att "styra" med kapsonen, så kan bettet bara sitta i munnen så länge.

Vad säger du och ni andra om att låta en unghäst gå böjd? Vissa säger att man bara ska låta unghästar gå rakt fram, men får för mig att man i något AR sammanhang sagt att att arbeta en häst rakt innan den kan sätta under bakbenen ordentligt och kan bära sig, kan orsaka skador eller spänningar...
Kanske fel tråd för detta... har bara undrat över det.

Tömkörning. Gärna i skog, står det ett träd i vägen är det extra tydligt att man behöver svänga.;)

Jag lägger tryck i skänkelläget, först från marken, håller kvar trycket tills hästen flyttar in den sidans bakben (flyttar baken ett steg åt sidan). Efter hand kan man shejpa fram en exakt placering av benet vid tryck.

Me dcykelstyrning menar jag "dra i höger för att svänga höger". När jag rider är det inte drag i bettet/tyglarna som styr, den formen av tryck vill jag använda till annan signalgivning. (Hur ska man annanrs kunna rida förvända slutor på åttvolt med hängande tygel och bibehållen avslappning?)

Tack! Jag får ut och testa på unghästen!
Det jag egentligen undrade var om du menade att styrningen ska läras in med kapson eller bett... men jag kör på kapsonen nu. Har beställt en ny smidigare!:)
Sar: Tipset med tömkörning bland träd är bra!

Styrningen (flyttandet av bogarna) Kan läras in både med bett och kapson. Så länge tygeln sitter fast i något, så att man kan lägga an den mot bogen.

Jag skulle INTE tömköra, då får man just cykelstyrning...

Men det är jag, och det sätt jag vill rida på:)

/Migo

*delvis kl* Intressant tråd!
Håller själv på att lära min unghäst tygeltag. Hon kan grunderna sen tidigare men jag vill lära in akademisk styrning med "trängande" tygeltag.
Beskriv gärna utförligt hur ni lär in detta från marken! Är det lättaste att träna stillastående a´la bakdelsvändning... Eller att flytta framdelen under rörelse tex ut mot spåret. Använder ni endast spöhjälp eller använder ni även händerna och kroppsspråket?
Och sedan när ni överför det till ridningen, vilka övningar är nyttiga att använda sig av för att vara så tydlig som möjligt?

Jag brukar lära hästen sidorförande skänklar först, genom att först på marken med handen, o sen uppsuttet(men det händer ju naturligt när den vet förflyttning via normal hantering innan inridning, tex i stallgången etc.)

JAg vill inte styra hsäten med tygeln, utan med skänklar, tygeltagen är använda för att ge en ram för tex. vilken grad samling jag vill ha, (alltås inte i nån ordning nu utan bara olika saker jag använder tyglar till), att ställa hästen med, och eventuellt stanna, halvhalta etc. och sånna saker, dvs inte egenltigne 'styra' liskom.

När hästen redan går att styra genom skänklarna så finns ju ingen anlending att använda tyglar till just det :)

Men, som med mitt sto nu, som har blivit inriden på annat sätt än jag rider på, så får jag ju omutbilda henne (är det ett ord haha?) och då har hon ju blivit 'cykelstyre' lärd, så tills hon förstår skänklar som styrande får jag ibland använda tyglar till det i kombination med skänklar, tills vi har gått över till det nya systemet så att säga. Tyvärr tar ju det lite längre tid än på en helt grön häst, men är en utmaning som är kul också :)

om man rider ås blir det lättare att sedan gå över till enhands fattnign tycker jag, från det lila jag ridit det haha, eftersom man då lätt kan abra flytta handen till ena sidan ltie och då blir det ställande, för styrningen är ju inte ens med tyglarna.

det är så intresant hur alla ahr sina egna sätt att rida tycker jag! Och det är så svårt när man rider en hsät som bara kan ett visst sätt och man själv inte kan det haha, det är ju ädnå lite automatik när man har ett visst sätt sådär, och att då byta helt är ltie svårrt tycker jag haha.
för övrigt så rider jag äpå yttertygeln' som man bruakr säga, dvs. ramen är satt genom yttertygelsn längd, oavsett om hästen är innåtställd eller rakriktad. Det är ju också en sån där sak som folk vekrar ha väldigt olika, samma med ytter elelr inner skänkel för galopp byten haha (jag är en inner tjej)

ps: med skänkel menar jag främst övre skänklar, alltså sitsen, Men på gröna hästar så kan ju nedre skänklar behövas, speciellt om den redan har blivit lärd så innan, då måste man ju bygga upp känsligheten.

en till ps: nu när jag tänkte på skillnaden mellan förflyttnign av framdel och bakdel, så insåg jag att jag inte vet hur ajag gör för att hsäten vet skillnad! Alltså...det är ju aldrig några problem...så..jag gör ju nåt...men har aldrig tänkt på det så är visst nåt automatisk haha. Tror att jag håller emot bakdelen på nåt sätt med skänkel kanske om jag inte vill att den ska följa med framdenen åt sidan. Tekniskt sätt så borde det bli samma hjälp som en galoppfattning, men på nåt ästt så skiljer väl hästen åt vad jag menar...och jag gör väl nåt ltiet som gör att dom inte är samma haha.Bra tråd! Fick mig att tänka :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 016
Senast: lirco11
·
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 771
Senast: Capybara
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
884
Senast: igbest
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka