Sv: Lära unghäst tygeltag
Jag brukar lära hästen sidorförande skänklar först, genom att först på marken med handen, o sen uppsuttet(men det händer ju naturligt när den vet förflyttning via normal hantering innan inridning, tex i stallgången etc.)
JAg vill inte styra hsäten med tygeln, utan med skänklar, tygeltagen är använda för att ge en ram för tex. vilken grad samling jag vill ha, (alltås inte i nån ordning nu utan bara olika saker jag använder tyglar till), att ställa hästen med, och eventuellt stanna, halvhalta etc. och sånna saker, dvs inte egenltigne 'styra' liskom.
När hästen redan går att styra genom skänklarna så finns ju ingen anlending att använda tyglar till just det
Men, som med mitt sto nu, som har blivit inriden på annat sätt än jag rider på, så får jag ju omutbilda henne (är det ett ord haha?) och då har hon ju blivit 'cykelstyre' lärd, så tills hon förstår skänklar som styrande får jag ibland använda tyglar till det i kombination med skänklar, tills vi har gått över till det nya systemet så att säga. Tyvärr tar ju det lite längre tid än på en helt grön häst, men är en utmaning som är kul också
om man rider ås blir det lättare att sedan gå över till enhands fattnign tycker jag, från det lila jag ridit det haha, eftersom man då lätt kan abra flytta handen till ena sidan ltie och då blir det ställande, för styrningen är ju inte ens med tyglarna.
det är så intresant hur alla ahr sina egna sätt att rida tycker jag! Och det är så svårt när man rider en hsät som bara kan ett visst sätt och man själv inte kan det haha, det är ju ädnå lite automatik när man har ett visst sätt sådär, och att då byta helt är ltie svårrt tycker jag haha.
för övrigt så rider jag äpå yttertygeln' som man bruakr säga, dvs. ramen är satt genom yttertygelsn längd, oavsett om hästen är innåtställd eller rakriktad. Det är ju också en sån där sak som folk vekrar ha väldigt olika, samma med ytter elelr inner skänkel för galopp byten haha (jag är en inner tjej)
ps: med skänkel menar jag främst övre skänklar, alltså sitsen, Men på gröna hästar så kan ju nedre skänklar behövas, speciellt om den redan har blivit lärd så innan, då måste man ju bygga upp känsligheten.
en till ps: nu när jag tänkte på skillnaden mellan förflyttnign av framdel och bakdel, så insåg jag att jag inte vet hur ajag gör för att hsäten vet skillnad! Alltså...det är ju aldrig några problem...så..jag gör ju nåt...men har aldrig tänkt på det så är visst nåt automatisk haha. Tror att jag håller emot bakdelen på nåt sätt med skänkel kanske om jag inte vill att den ska följa med framdenen åt sidan. Tekniskt sätt så borde det bli samma hjälp som en galoppfattning, men på nåt ästt så skiljer väl hästen åt vad jag menar...och jag gör väl nåt ltiet som gör att dom inte är samma haha.Bra tråd! Fick mig att tänka