Lära tölt?

I

isisar_

Hej allihop.:)
Jag har en 17 årig islandsvalack som inte kan tölta eller passa.
(kan trav, galopp ,skritt)

Nu försöker vi lära honom tölt..Men det går lite trögt..
Har du några tips så vill jag gärna att du skriver de till mig så att jag får veta! :D
Tack att du orkade läsa.! :D

Sv: Lära tölt?

Hm jag hålle rpå att lära min dam tölt..
Rid ut skritta driv med underlivet samtidgt som du gör halvhalter så hästen börjar att gunga..Träna detta gung -skritt ett tag.
för att hästen ska orka bygg upp mkt bak och rygg muskler klättre backa upp för en backe, gör massa galoppgattningar mm

Sedan när ni kan detta gunga skritta så när hästen gungan så mana på lite mer så går hästen över till tölt så fort den töltar sakta av och klappa om och beröm.

Så här har ajg själv fått tips om och det funkar bra0)

Kan vara svårt att lära en gammal häst att tölta... Har han visat någon tölt överhuvud taget? (eller pass-passtakt) Så att ni vet att det är värt besväret? om ni förstår;) Men börja sammla skritt, så han "trippar" lite mkt drivning, han måste förstå sambandet mellan drivningar och förhållningar:)

Det finns faktiskt islandshästar som har så lite anlag för tölt/pass att de är tregångare. Om han aldrig visat någon som helst tölt eller passanlag så är det nog ingen idé att försöka även om de flesta hästar kan lära sig att tölta, dock blir det då inget naturligt om de inte har anlag för det.

Det finns faktiskt islandshästar som har så lite anlag för tölt/pass att de är tregångare. Om han aldrig visat någon som helst tölt eller passanlag så är det nog ingen idé att försöka även om de flesta hästar kan lära sig att tölta, dock blir det då inget naturligt om de inte har anlag för det.

Alla islandshästar har tölt... det beror på ryttaren om man inte får fram den!!

Faktiskt inte. Detta beror helt på hur man avlar också, en stark fyrgångare med en fyrgångare kan bli en tre gångare. Detta har jag själv varit med om, en häst som aldrig lärde sig tölta trots mycket träning av duktiga ryttare. Så det är inte alltid så.
Men å andra sidan har jag hört att tunga islänningar kan töltsätta vilken häst som helst, men jag tror att de har en bättre förutsättning på island där de av terrängen bygger andra muskler och föds upp på andra vis.

Jag är mkt tveksam till din metod att "gungskritta". Risken att få en häst i vaggande grisepass är överhängande stor....Jobba hellre med att samla och korta upp hästen i en töltförberedande kort, energisk skritt.

Vad får dig att tro att ALLA islandshästar har tölt??

För att jag har träffat en mkt kunnig person som har berättat att han har fått in 15 åriga valacker och ston som sägs att inte ha tölt och fått fram denna tölten efter bara någon vecka... det beror helt på ryttaren!!
;)

Nej, vad är detta för människa? Kan du PMa mig?

Alla hästar har inte anlagen för tölt, så är det. Och framförallt får man inte fram det på vettig väg, i 100% av fallen, efter bara någon vecka!! :eek:

Detta är vad ajg fåt råd om här av månag isisbukefalister.
Att man ska känna denna kungtakt .. samlar gör jag,
Detta verkar funka bra för Jorunn eftersom hon förra veckan töltade rent en hel länga i ridhuset:bump:
Tölttränar 2 ggr i veckan nu och de tar sig mer och mer.. finns verkliga INGA tränare där jag bor som har tid alla är fullbokade.
Känner inga privatryttare heller som kan tänka sig att hjälpa mig mot en slant.
Så man får helt enkelt göra detta själv..
Än så länge går de bra. har köpt massa böcker, lusläser verkligen allt om tölt här skriver ner tips och så ut till stallet och prova=)

Jag har aldrig hört talas om en islandshäst som inte kan tölta :o
Gångarten är ju något som hästen har och brukar välja framför trav, så om den inte har visat något på 17 år så har den väl antagligen inte anlaget.

Jag har själv en häst som inte väljer tölt vare sig i hagen eller under ridning.
Men hon har tölt eftersom jag håller på att plocka fram den och vi har töltat några steg.:bump:

Ingen av de hästar jag har haft har valt tölt framför de andra gångarterna! Men alla töltar vid arbete. Men dom väljer det absolut inte ute i hagen...

Jag har en isis/fjording som töltar i hagen ibland. Men jag har hittills inte fått någon tölt från ryggen, bara något steg enstaka gånger. Däremot har all förberedande skritträning gett honom en sjujäkla skritt och mycket bättre hållning :D Han har fått upp farten ordentligt med. Förut var han mer av en peanutroller, nu håller han huvudet mycket högre (alltså har öronen över manken istället för under, som en peanutroller) och skrittar på i ett frisk tempo av sig själv. Glad dessutom. Och med träningsvärk, haha! Nej, det går bättre och bättre, jag tror nog att om bara jag hittar någon som kan hjälpa mig så kan vi nog få lite tölt. Ska iväg på turridning här om en vecka, tänkte prata lite med "guiden" då. Hon är den enda med islandshästar i närheten, och hon är faktiskt helt ok, inte bara turridare.
Lite mer tips är alltid kul :D

Han har fått hästar som sägs aldrig kunnat tölt och fått fram tölten väldigt fort. Jag säger inte att han fick fram den på en vecka på alla hästar.

Det här är vad jag har hört och läst och jag säger inte att ni måste tycka och tänka som jag!

Hästarna väljer oftast inte tölten framför traven. Mina hästar töltar bara i avsaktningar eller på kletig mark.

Jag har mött två islandshästar som inte har töltat alls..

Alla islandshästar har tölt... det beror på ryttaren om man inte får fram den!!

Jag har träffat en islandshäst som var total tregångare, ingen tölt alls. Hästens ägare är en f.d internationell tävlingsryttare på islandshäst som absolut skulle fått denna häst att tölta om det nu fanns någon tölt i honom.

Så nej, alla islandshästar har inte tölt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 859
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 298
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 129
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross