Lära tölt?

Sv: Lära tölt?

Jag fick detta tips när jag skulle lära in tölten på min islandsvalack på 17 år, man kan ta in hästen på en åttvolt och på diagonalerna rider man in i en fräsch skritt, upp med händerna liiite grann (inte som jag och har dom uppe vid hakan nästan) och driv försiktigt. Det tar tid, men så har jag gjort med min valack som töltade såhär förut
http://www.pixbox.se/pic_show_id21262553.html

och nu ser den ut såhär efter den träningen jag skrev ovanför:
http://www.pixbox.se/pic_show_id21238538.html

Så det är bara att träna, dock inte varje dag men kanske 2-3 ggr i veckan och även träna övergångar ute i skogen så kommer nog tölten efter ett tag. Men kom ihåg, ha tålamod! :D

Här är jag helt inne på din linje.. självklat måste man ju då och då misslyckas i aveln och få fram en isis som verkligen inte alls har genen tölt eller vad man ska säga i sig!

Min häst töltar alltid i hagen han travar aldrig, men det beror också på hur mycket muskler dom har, eftersom dom tycker att det är lite jobbigare att trava om dom inte har muskler för det, så töltar min i stället.

Men det är väl ganska självklart egentligen att alla islandshästar inte har tölt. Alla islandshästar har ju inte pass? Dessutom så är det säkert väldigt lätt att avla bort den, det räcker ju att bara titta på alla andra hästar vi har i världen. Fyrgångare+fyrgångare borde ju lätt kunna bli tregångare, speciellt om ingen av fyrgångarna har stark tölt. Eller?

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 859
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 296
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 129
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross