Åh vad jag känner igen mig i det här. Jag har samma dilemma. Dels på jobbet, jag har varit visstidsanställd länge (över tre år), och fick min första fasta tjänst innan sommarsemestern. Både min chef och mina kollegor har kunnat "utnyttja" mig (och mina få andra kollegor som suttit i samma sits) under hela den här perioden eftersom de vet att jag aldrig skulle säga nej till någonting de ber om, av skräck för att inte verka samarbetsvillig och riskera att inte få vara kvar. Jag har ställt upp på en massa grejer, allt från att ta på mig extra arbetsuppgifter, till att anordna fikatillfällen så att folk får träffas under pandemin under ordnade former utomhus, till att flytta på min semester och jobba i mellandagarna för att "folk med barn" ska få vara lediga.
Nu har jag faktiskt vågat nämna för min chef att jag faktiskt har väldigt mycket att göra på jobbet med mina ordinarie arbetsuppgifter just nu, och att "anordna fika" och liknande grejer inte riktigt är på min önskelista just för tillfället. Han tog det faktiskt bra, så det tar jag som en seger i min "rehabilitering".
Däremot har jag samma problem med en "vän"/bekant som bara utnyttjar mig som sopkorg när hen antingen är sur och arg för något som alla andra, mer närstående vänner till vederbörande, förmodligen tröttnat på att lyssna på, eller när hen vill skryta om sig själv. Hör jag av mig till personen först svarar denne oftast inte alls. Vilket jag definitivt hade kunnat leva med om vår relation hade runnit ut i sanden och personen inte tre veckor senare skickar 87000 skrytiga meddelanden där hen samtidigt passar på att trycka ner mig/mina grejer så att det är tydligt att jag aldrig kommer bli lika "lyckad" som personen. Svarar jag inte fortsätter personen bara att skicka, så ignorans funkar inte heller. Det är en person som jag måste fortsätta träffa i vardagen och där jag bara skulle skadas ännu mer om vi blev ovänner, så jag vet inte riktigt hur man ska bemöta problemet heller.
Nästan lustigt att den här tråden dök upp med nya inlägg precis just idag, jag missade den när den var "ny" och just idag var jag ganska nere och ledsen för att den här "vännen" var påfrestande igår. Skönt att läsa att andra ändå varit med om samma sak.